Sagan om den lilla tandläkaren

Det var en gång en liten tandläkare som hade en liten mottagning. Han hade en liten sköterska och en liten stol och en liten låda med några bra verktyg. Han kunde ta ut en liten lön och han kunde försörja sig, lite. 

Den lilla tandläkaren och hans lilla sköterska kunde unna sig att åka på några små kurser varje år. Kurserna var välkomna avbrott i den lilla verksamheten och gav lite nya kunskaper, lite kontakt med kollegor och lite perspektiv på tillvaron. 

IMG_6886

I den lilla mottagningen fanns en liten dator som den lilla tandläkaren och den lilla sköterskan använde för att hålla ordning på patienter och journaler. Allt antecknades noga. 

En dag när den lilla tandläkaren satt vid sin lilla dator kom där ett mejl från en stor myndighet. I mejlet stod att hela tandvården skulle drabbas av en stor kris eftersom det fanns stora kunskapsluckor som hotade att sluka hela verksamheten. 

I mejlet stod att om inte den lilla tandläkaren gjorde allt som den stora myndigheten bad om så skulle den lilla tandläkarens lilla mottagning äventyras och kanske också vara tvungen att stängas ned. 

Den lilla tandläkaren blev förfärad och svarade att han alls inte ville att så skulle ske. Den stora myndigheten sa att nu skulle den lilla tandläkaren vara tvungen att lägga allt annat åt sidan för att kunna svara upp till den stora myndighetens behov. 

Den lilla tandläkaren började genast fylla i stora formulär och angav i komplicerade elektroniska dokument detaljer om alla sina patienter och deras behandlingar i datorn som nu den stora myndigheten kunde se rätt in i. 

Den lilla tandläkaren satt till långt in på natten vid sin lilla dator för att med sin insats häva tandvårdens kris som den stora myndigheten pratat om. När den lilla tandläkaren lade sig kände han sig lite nöjd med att ha gjort allt som efterfrågats honom av den stora myndigheten. 

Men den stora myndigheten skrev ännu större mejl redan under natten. Myndigheten ville nu ha mer, mycket mer av den lilla tandläkaren. 

Den lilla tandläkaren svarade den stora myndigheten att han tyvärr var tvungen att träffa några patienter först och så undrade han om inte den stora myndigheten kunde hjälpa honom lite, eftersom den var så stor så borde den ju kunna göra ännu större och bättre saker än en liten tandläkare. 

Då skrattade den stora myndigheten rakt i den lilla tandläkarens ansikte och sa att den lilla tandläkaren kanske begrep sig på sin lilla mottagning där den lilla tandläkaren levde sitt lilla liv. Men i den stora världen där den stora myndigheten levde sitt stora liv, där gick det inte alls till på det viset som den nu ännu mindre tandläkaren tycktes inbilla sig. 

Den stora myndigheten sa att det borde väl den lilla tandläkaren begripa, att om man är liten så måste man göra en stor insats, men om man är stor så räcker det med en liten insats, och eftersom den stora myndigheten var så väldigt stor, så behövde den inte göra någon insats alls. 

Då avbokade den lilla tandsköterskan dagens alla patienter så att den pyttelilla tandläkaren kunde sätta sig vid den lilla datorn för att ta itu med alla små efterkontroller, frisktandvårdsavtal, små registreringar i SKAPA, välja tillstånd och fundera över huruvida valda åtgärder var ersättningsberättigade eller inte. Allt sådant som den stora myndigheten ville ha från den lilla, lilla tandläkaren. 

Tidboken på den lilla mottagningen gjordes om så att det lilla teamet bara hade tid med ett par patienter om dagen, och de sattes upp samtidigt. 

En liten dator till fick köpas in för att också den lilla tandsköterskan skulle kunna hjälpa till med datorarbetet. För att underlätta ombads patienterna före och efter varje besök att fylla i omfattande enkäter som också behövdes för att inte tandvårdens kris skulle utlösas. 

Den lilla tandläkaren kände sig sliten och trött. Klinikens ekonomi var sämre nu så den lilla tandläkaren och hans lilla sköterska kunde inte längre åka på några små kurser, tacka för det – de fick ju all kunskap de behövde genom den stora myndighetens ideliga mejlande. 

Den stora krisen hade undvikits, för denna gången. Myndigheten hade blivit så stor att den knappt fick plats i den lilla tandläkarens lilla dator när den på landets alla webb-sidor lovprisade sin egen förträfflighet för att det var den som hade hittat på att den lilla tandläkaren skulle göra alla de stora insatserna, så att tandvårdens kris kunnat hävas. 

Men just då tittade inte den lilla tandläkaren på sin lilla dator, för han hade blivit så liten att han inte längre fanns.

.

Slut.

.

Fritt efter Stort av Claes Eriksson med tillstånd av densamma och Kulturtuben AB. 

Hela mötet filmades, så du kan se Per Rehnberg, Örjan Björklund och Hans Sandberg i länken här >> 

Ljudet är surrigt, men det är ju på mässgolvet detta. Vi hade ca 200 i publiken, tack för att ni kom! 

Du kan också lyssna på en studiovariant >>

.

Karin Sjögren

Odont dr, leg tdl, affärskommunikatör

Lärare i motiverande samtal

Tel 0706-820082

www.karinsjogren.se

AKTUELLT: Kurs i kommunikation för tandvårdspersonal på Mallorca april 2015

Information och anmälan på hemsidan! >>

Senaste inläggen