Uteblivande debiteras

”UB. Pat ej gått att nå. UB-faktura skickad.” Vad har hänt?

En patient har glömt, förträngt eller inte vågat komma till oss.

Vems är ansvaret för att en person inte kommer till ett avtalat möte?

Min teori är att det finns något bakom ett uteblivande. Något för oss att utveckla och lära av. Det är inte alltid patientens fel.

 

Jag förstår att det blir driftstopp i tandvårdsfabriken när patienter uteblir. Intäkterna uteblir tillsammans med patienten. Stolen stod tom och kunde erbjudits någon annan. För behandlaren kan det upplevas som ett misslyckande, en känsla av övergivenhet.

 

Jag läser i tandvårdslagen, 1985:125:

Krav på tandvården

3 § Tandvården ska bedrivas så att den uppfyller kravet på en god tandvård. Detta innebär att den ska
1. vara av god kvalitet med en god hygienisk standard och lägga särskild vikt vid förebyggande åtgärder,
2. tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen,
3. vara lätt tillgänglig,
4. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet,
5. främja goda kontakter mellan patienten och tandvårdspersonalen.

Ja, god vård bygger på en förtroendefull och trygg relation mellan patient och vårdgivare. Förtroende tar lång tid att bygga upp och går blixtsnabbt att rasera.

Tillit mellan vårdgivare och patient eller kund är ömsesidigt. Ordet tillit går att läsa från båda hållen (ett så kallat palindrom). Den betydelsen blir en bild för att tillit inte kan skapas från ett håll. Tillit för en behandlare är en ömsesidig process, också den är skör.

 

Att skicka en faktura som kompensation för tiden som patienten inte varit på plats är samma som att sätta en parkeringsbot på en bilruta. Vårdgivarna har blivit parkeringsvakter. Ordet böter härstammar från bot och avser bättring. Den som får böterna ska skärpa sig och komma på bättre tankar, syndaren ska sona sitt brott. Boten är irriterande och skapar frustration och skuld hos den som får den. På samma sätt skadas relationen till patienten som får uteblivandefakturan. Han skäms och drar sig undan.

P-bot

När vi i tandvården bötfäller våra patienter skadar vi relationen. Du som har makt att bötfälla en annan person har ett överläge. Den dömda har ensam ansvar för det inträffade. Hur kan vi vara säkra på att det alltid är patientens fel att han missar sin tid?

 

300 kronor eller 600 kronor – de pengarna som slarvet kostade patienten kommer att kosta oss oändligt mycket mer i en förstörd relation och förlorad patient. Den växlingskursen är inte till vår fördel.

 

Min tanke kring uteblivandefakturorna är att vi ska passa oss noga för att slentrianmässigt skicka ut dessa brevbomber till våra patienter. Vi ska göra en haveriutredning med oss själva och be patienten berätta – vad har hänt? En diskussion med långsiktighet och lärande som förtecken. Det är inte bara patientens fel att han missar en tid.

 

Karin

 

 

 

Karin Sjögren
Odont. dr, leg tandläkare, affärskommunikatör och lärare i motiverande samtal
Medlem av MINT – Motivational Interviewing Network of Trainers
http://www.karinsjogren.se
Mail: Karinsjogren@telia.com
Tel: 0706-820082

 

 

Senaste inläggen