Krönika

6 november 2012

Beröm är en elakhet!

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Idag handlar det om något som det dröjde 20 år innan jag förstod den djupare innebörden av. Beröm är en elakhet! Insikt om detta har betydelse för den som är ledare.

Många av er som läser dagens krönika kommer säkert spontant att protestera högljutt. Det gjorde jag också till det fått sjunka in.

1978 hade jag tillfälle att delta i en diskussion om ledarskap. En av deltagarna, för övrigt en kollega, tog upp ämnet om faran av att berömma någon. Han uttryckte det så här: ”Beröm är en elakhet”! Det blev till en början helt tyst i gruppen. Efter en liten stund blev diskussionen så mycket häftigare.

Beröm, det vet ju alla, krävs för att någon som gjort något bra ska känna sig sedd och bli uppmuntrad till att göra om det berömvärda.

 

Beröm känns som en stor varm gosig kram från chefen eller föräldern.

Hur känns det då om man gjort något riktigt bra men berömmet uteblir p.g.a. att chefen är trött den dagen?

Att regelbundet få beröm är beroendeframkallande och uteblir det kan det efter ett tag leda till abstinenssymptom.

 

Beröm kommer ”uppifrån”

Kruxet med beröm är att det kommer ”uppifrån”. Man skapar ett ”förälder/barnförhållande”. ”Barnet” blir beroende av den varma goda kramen från ”föräldern”. Man konserverar ”barn/vuxenförhållandet” så att ”barnet” svårligen kan växa förbi den ”vuxne”.

Det kan innebära ett sätt för chefen att undvika att bli utmanad i sin ledarroll Ett sätt att se till att alla behåller sin plats i den rådande hierarkin.

 

Vän av ordning frågar sig då på vilket sätt man ska ge positiv feed back utan att det kommer ”uppifrån”, blir beroendeframkallande och utan att det hindrar den som tar emot berömmet att rent av utvecklas och ”växa förbi” chefen.

Svaret är: uttryck tacksamhet!

 

Skillnaden mellan beröm och tacksamhet är att beröm kommer ”uppifrån”, den som berömmer har placerat sig ”ovanför” mottagaren.  Den som berömmer placerar sig i en position som har rätt att bedöma en annan människas agerande. Få människor (speciellt vuxna) vill bli bedömda!

Fundera lite på hur det känns om en underställd direkt berömmer chefen.

 

Tacksamhet kommer ”underifrån”

Tacksamhet till skillnad från beröm kommer ”underifrån”.

Den som visar tacksamhet placerar sig ”under” den som tar emot yttringen. Det skapar en möjlighet för den som utfört något bra att ”växa” förbi den som visat sin tacksamhet jämfört med den som istället fått beröm ofta stannar kvar ”under”.

 

Fysiska eller psykiska företeelser, riktade mot huvudet, som kommer uppifrån utgör i någon form en obehaglighet.

Går man fram för att klappa en hund och låter handen komma rakt uppifrån ner mot huvudet, kommer hunden att uppträda osäkert. För man däremot handen underifrån för att klia under hakan viftar Fido på svansen. Det är konstigt att alla tandläkare har sina instrument på bryggor.  Vilken effekt på tandvårdsrädda skulle det ha om handstycket kom underifrån istället?

 

Tacksamhet är inte beroendeframkallande på samma sätt som beröm. Tacksamhet skapar en omvänd hierarki som ger möjlighet för människor att växa på egna meriter.

 

Smaka på följande: ”Så duktig du varit i dag” och ”Jag är så tacksam för att du gjort min dag så bra”.

 

Efter diskussionen på mötet, där jag starkt opponerat mig mot att beröm var en elakhet, bad den som uttalat påståendet att jag skulle ringa upp honom den dag jag ”inifrån” förstått vad han menade.

 

Nästan på dagen tjugo år senare föll polletten ner hos mig, jag ringde honom och följande samtal utspelade sig: ”För cirka tjugo år sedan uttryckte du på ett möte att beröm är en elakhet…”. ”Du behöver inte säga mer, jag minns händelsen väl. Min kommentar till dig nu när du förstått innebörden är: What you are is where you where when, and if you have not been there…”

 

Vad han sa var att om jag inte har en personlig upplevelse som ger mig en receptor där aktuell information passar in blir informationen meningslös eller rent av kontroversiell! Jämför: att kasta pärlor för svin. Pärlorna (informationen) är värdelösa för de passar inte in någonstans i medvetandet.

 

Fundera och ring mig när du upplever dagens krönika meningsfull!

Till dess

Ha det gott om än lite förvirrat.

 

Gordon

Gordon.meland@gmail.com

Tel 070 21 31 201

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev