Dra röda och grå gränser för AI
ChatGPT och andra AI-tillämpningar har tagit oss alla med storm. Inte en dag utan en nyhet om AI, som klarat av saker ingen trodde var möjligt. Men heller inte en dag utan varningar och farhågor. Det är nästan som när Internet kom. Antingen är du med på båten, eller så är du stendöd. Och det är många som stilla undrar, hur påverkar det mitt yrke?
Vi har haft AI länge. Det unika med ChatGTP och liknande system är att de hittat språkets algoritmer. Detta AI kan kommunicera med oss på ett mänskligt sätt. Detta är möjligt därför att vi människor är så förutsägbara. AI speglar oss människor. Vi verkar vara verkligt förutsägbara. Om AI kan prata med människor, kan AI även prata med andra datorsystem. AI-lösningarna kommer snart att ”se”, ”höra” och ”känna” saker i högre grad. Då blir det verkligen spännande.
AI-system lämpar sig väl – eller om man så vill: kommer att ta över – väldigt strikta regelsystem. Det är exempelvis statistik, delar av juridiken, matematik, programmering, redovisning – områden där gissning och moraliska beslut inte hör hemma.
En trolig AI-tillämpning inom vårt yrke är diagnostisering av karies på röntgen. Det är rakt av en visuell diagnostisering. Där finns det vissa tydliga avgränsningar: Har karies gått igenom emaljen? Har den kommit till dentin-gränsen? Förmodligen kommer AI-systemen att diagnostisera karies bättre än en tandläkare. Men den kommer inte att tillåtas ta det slutgiltiga beslutet. Det får ju inte gå fel!
När det gäller diagnostik, måste du ofta kolla på flera olika parametrar för att ställa en korrekt diagnos. Det räcker sällan med en enda metod. Å andra sidan: Om man visar tio tandläkare samma röntgenbild, så kommer de inte att ge exakt samma diagnos.
Ett näraliggande ämne: Försäkringskassans åtgärdssystem med diagnoskoder. Där har du verkligen ett komplicerat regelverk, som ett AI-system skulle kunna ta över: Hantera kommunikationen med Försäkringskassan och reda ut vilka koder som fungerar och inte fungerar med varandra. Det skulle nog vara tacksamt både för tandläkarna och Försäkringskassan.
Vi kommer snart att få uppleva kundtjänster hos stora varukedjor där man pratar med AI. Dessa ”assistenter” kan hela sortimentet utantill och kan ge perfekta svar om varje produkt, samt besvara frågor som: Finns min vara på lager? Kan jag får den hemskickad idag? I så fall vilket klockslag?
Däremot är det kanske inte lämpligt att ha ett sådant system på en tandläkarmottagning. AI skulle kunna ha patientens historik och journaler, kanske lite kunskap om tandvård och föra en dialog med en patient. Men det är ändå inte samma sak som att sälja TV-apparater! Det är ju biologi! Det är mer komplext. Och det får ju inte bli fel!
Om en patient får skador – eller till och med dör av AI:s rådgivning – vems fel är det? Den som har tränat AI-systemet dåligt eller är det AI:t själv? Den här typen av AI tror jag inte vi kommer att se i vården.
Sedan vi uppfann hjulet, har ny teknik eliminerat yrken. Många yrken kommer att försvinna, men många kommer också att tillkomma. Vi kommer att behöva dra en röd gräns, en grå gräns och ha områden utan gränser. Men hur det där skall gå till, det har jag ingen aning om. Det blir intressant att följa det
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.