Krönika

23 januari 2013

Ge tider på ojämna klockslag!

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Del 4 i raden av tips för en lyckad tidboksplanering.

6. Boka in de svåraste tiderna först.

De svåraste tiderna att få patienter till är mitt på förmiddagen och mitt på eftermiddagen. Börja med att fylla dessa tider och låt sedan tidboken ”växa” mot morgon- och lunchtid respektive mot lunchens slut och sista kvällstiden.

Den näst sista tiden att fylla är morgontiden, den sista är kvällstiden. Dessa båda tider är alltid lätta att fylla, även med mycket kort varsel.

Pensionärer är en bra målgrupp för de svåra tiderna.

 

7. Ge tider på ojämna klockslag

På den tiden det begav sig hade jag förmånen att ha en mycket trevlig patient som råkade vara bankdirektör på den bank där jag hade lånen på mottagningen, huset, bilen, flygplanet och husvagnen. Det var således inte den patient jag ville bli ovän med. Varje dag på väg till arbetet passerade jag hans bankkontor varvid jag alltid lyfte på hatten (man hade hatt på den tiden) och tackade för att han gjorde det möjligt för mig att ha tillgång till alla de trevliga ägodelarna.

Det var bara ett problem: Han kom aldrig i tid!

Eftersom vi strävade efter att ha så lång tid som möjligt för varje patient var det klart irriterande när bankdirektören anlände 40 minuter för sent då det avsatts 60 minuter i tidboken för honom. Dessutom planerade vi tidboken efter ett önskat produktionsmål som han definitivt havererade för oss med en osannolik träffsäkerhet. Vad göra?

Medan han satt i behandlingsstolen gick jag ut till Margareta i receptionen för att tömma ur mig min frustration så att jag sedan leende kunde gå in till honom och tacka för att han åter hade varit villig att placera sin varma stjärt i vår kalla stol på det att jag skulle klara av månadens amorteringar.

Margareta, en mycket klok och behaglig dam, bad mig att ta det lugnt, ”jag har löst problemet, vänta tills han kommer ut till receptionen”.

Bankdirektören kommer ut till Margareta och frågar som vanligt glatt och positivt ”när får jag komma nästa gång”? Margareta svarar: ”Vilket skulle passa dig bäst, tisdag 13:23 eller torsdag 10:43? ” ”Tisdag passar mig bäst. Vad? Har ni blivit som SJ?” ”Ja, 13:24 har tåget gått!”

Tisdag infaller. 13:22 kommer han in genom dörren till mottagningen, möter Margaretas blick och utbrister: ”13:22 piip”. ”Bra, i dag hinner du med tåget” kommenterar Margareta med ett leende.

Från den dagen gjorde vi om vår tidbok. Dagen började 08:03, och fortsatte med 08:13, 08:23, 08:33 och så vidare.

 

Det är en väldig skillnad i tydlighet om man säger noll åtta fyrtiotre än tjugo i nio. För många människor kan tjugo i nio betyda ungefär det, eventuellt plus minus tio, femton minuter. Det har en avgörande betydelse för stressnivån, stämningen och dagens ekonomiska resultat om patienterna håller tiderna eller ej.

Ett sådant sätt att ge tider är fostrande åt två håll. Det sätter press på oss att hålla tiderna!!!! Det uppskattas också av patienterna!

 

80% av all framgång handlar om att vara i tid.

Woody Allen

 

Testa tipset, det är kul att se hur patienterna reagerar och så många skratt det blir.

 

If it’s fun it should be done!

 

Lycka till!

Gordon M

gordon.meland@gmail.com

Tel 07021 31 201

 

Läs också:

 

Tidboksplanering Del 1 ››

Tidboksplanering Del 2 ››

Tidboksplanering Del 3 ››

 

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev