Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

13 september 2011

Hur våra vanor förändras i en föränderlig värld

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Nu när vi har lämnat industrialismen och produktionssamhället och är på god väg in i informationssamhället. Hur påverkar det oss?

Jo, vi måste tänka i helt nya banor och göra saker annorlunda. Eftersom nästan alla saker som går att producera i stora serier inte kostar särskilt mycket att tillverka längre så är det inte nyttan utan värdet som bestämmer vad saker och ting får lov att kosta. Borta är påslagskalkyler baserade på produktionskostnader (material) plus påslag för arbete (tjänst) och vinst som tidigare utgjorde priset. Glöm täckningsgrad (TG) helt enkelt, det är inte längre så intressant när tillverkningskostnaden går allt mer mot nästan ingenting eller bara en bråkdel av priset. Tänk istället på vad saker och ting är värda och skapa mervärde om du vill ha mer betalt för dina varor eller tjänster.

Digital information t.ex. kostar nästan ingenting att producera eller distribuera (dela). Detta gör att mycket förändras, t.ex. hur man tillgodogör sig information. Tidningar och andra trycksaker håller t.ex. på att få en helt ny roll. Viss information vill man ju snart inte ha på annat sätt än digitalt. Vem använder Nordisk Familjebok när man vill veta vad som hände efter det att boken trycktes?

 

Så kan det gå…

För ett tag sedan var jag i Carmel/Monterey i Kalifornien (ett besök rekommenderas). Där frågade jag en yngre lokal kvinna i baren: ”Var det inte här som den historiska rockfestivalen ägde rum 1967? ”Hon var tyst en stund men efter ett tag svarade hon: -Jo, det är riktigt. – Jag SMS:ade just och frågade mamma!
Till saken hör denna unga dam inte ens var född 1967 ! Allt annat är rockhistoria!

 

Information och nyheter blir också snabbt gamla

Eller som Rolling Stones sjöng redan på 60-talet ”Who wants yesterdays papers…?” (Lyrics ››). Nej, allt fler använder onlinefunktioner såsom SMS, Google eller Wikipedia som oftast är mer tillgängliga, eller varför inte Dental24 om du vill vara uppdaterad på det som händer i inom svensk tandvård?

 

”Tänka digitalt”

Nåväl, våra vanor förändras och nu det gäller att ”tänka digitalt”. Det betyder att man förmodligen inte hämtar kunskap och information på samma sätt nu som förr t.ex. i tidningar, i böcker eller på någon kurs.  Eller vem trodde att man kunde sitta hemma i soffan och delta på ett webinar t.ex. live föreläsning/operation och samtidigt tala med kirurgen eller konsultera en kollega i en annan del av världen i realtid?

 

Gamla tidningar försöker hänga med

Att hålla på information och att inte dela med sig som en del t.ex. traditionella tidningar försöker göra på nätet med krångliga inloggningar är heller knappast särskilt modernt. Nu gäller det snarare att få sitt budskap läst över traditionella gränser! Detta gäller såväl både tidigare geografiska som fackmässiga gränser eller revir. Allmän information är knappast något exklusivt längre. Svårigheten är att få betalt för skrivandet men Metro och andra gratistidningar är förmodligen här för att stanna.

 

Vill du bli bättre på att använda den nya tekniken i vardagen?

Vill veta hur man lär sig att ”tänka digitalt” är du välkommen att delta i kursen ”Digital Information i Praktiken” som går i Stockholm, Göteborg och i norra Italien nästa vår. Här delar vi med oss av kunskap med hjälp av den senaste tekniken. Kursen är inget för ”datanördar” utan passar alla oss vanliga användare. Du kan läsa mer om kursen och preliminärboka här! ››

 

Per Ahlberg, född på räknestickans tid men använder idag iPhonen till att räkna med 🙂

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev