Konsten att kommunicera och synas i rätt sammanhang
Det har väl inte undgått någon var man hämtar information och kunskap idag, eller hur?
Trots att man vet att vi har gått från traditionell till digital kommunikation kan det ibland vara tufft att själv klara omställningen. Några har kommit lite längre än andra, vissa har kanske ännu inte insett kraften i digital kommunikation eller har, av olika anledningar, svårt att släppa välbekanta kanaler och verktyg såsom annonsering i papperstidningar, trycksaker, pdf, m.m.
Trycket och påverkan från nya digitala möjligheter, såsom sociala medier och ”do-it-yourself” (hemmagjorda hemsidor m.m.), kan vara vilseledande. Utmana det gamla vanliga och våga prova något nytt – men gissa inte, utan mät/utvärdera och agera därefter!
Var man än står, krävs idag en strategi, en handlingsplan, fokus, en uppdaterad hemsida och koll på kunderna/patienterna (t.ex. registrera mejladresser enl. GDPR). Lär dig deras nätbeteende – allt ifrån vad de söker för information till hur de kommer i direkt kontakt med kliniken/företaget/organisationen. Var uthållig, det finns inga ”Quick fix”.
Marknadsföring förr i tiden
Är det någon som saknar gula sidorna i telefonkatalogen? Jo, de finns kvar men är numera digitala söktjänster på nätet för bl.a. tandvården såsom 1177.se, Tandlakare.se, Eniro.se (tidigare gulasidorna.se+rejta.se), reco.se, bokavard.se, muntra.se, varden.se, m.fl.
Marknadsföring anno 2019
Marknadsföring har gått från att vara inkräktande och inifrån och ut – till att ge relevant och värdeskapande information (Content Marketing) enligt mottagarnas intressen och behov, när och där de vill ha den. Skräddarsydda nyhetsbrev, storytelling (användar- och personalberättelser), aktiviteter som utmynnar i att målgruppen gör något aktivt och interagerar med varumärket, krönikor/bloggar, rapporter, rörliga bilder (video) och ljud (pod) är exempel på hur man framgångsrikt kan nå ut. Man måste inte göra allt och inte heller på en gång.
Hur gör man då för att lyckas med digital kommunikation?
Omge dig med personer som är bra på det som du själv inte är bäst på. Det kan vara web- eller skrivkunniga (för korr och bollplank), grafisk design eller människor med ett annat perspektiv (t.ex. kunder eller patienter). Undvik ”korvstoppning” och ”corporate bullshit” såsom patenterad lösning, ®, ™, eller superlativ. Kommunicera lösningar och ge svar på de vanligaste frågorna. Skriv/visa enkelt, kort och rakt på sak.
Att publicera och underhålla webbsidor är enkelt när de väl är uppe på nätet. Sidan bör vara gjord på ett sådant sätt att man själv kan hantera den och inte blir beroende av någon extern resurs för grundläggande uppdateringar.
Tänk också på att de flesta besökarna tittar/läser på en liten skärm, t.ex. mobilen. Hemsidan måste därför vara responsiv och anpassa sig till olika skärmstorlekar.
Sist men inte minst
Se till att du syns i de rätta kanalerna. Det kan vara via Google-sök, eget och/eller andras nyhetsbrev, på webben, i relevanta sociala medier, branschforum, t.ex. Dental24, etc. Tänk alltid på att skapa värde för mottagaren. Syns man inte så finns man inte.
/Per på Dental24
per.ahlberg@dental24.se
Per är redaktör och grundare till Dental24
Relaterat:
För en som är mer intresserad anmäl dig gärna till:
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.