Hantera utmanande möten på arbetsplatsen
Mötet med patienterna är oftast friktionsfritt, men ibland uppstår hotfulla situationer. En patient kan ha desperat ont eller vara ekonomiskt trängd, ha orimliga krav och förväntningar, exkluderande attityd och värderingar, ha en missbruksproblematik eller leva ett liv där våld är makt. Allt detta kan leda till att hot och våld följer med in på kliniken.
Under utbildningen adresserar vi vad hot och våld på arbetsplatsen innebär för en själv, kollegorna och organisationen. Fokus är att lära sig praktiska och användbara metoder för att hantera situationen, från de-eskalerande kommunikation till taktiska beslut i tid och rum. Utbildningen innehåller också kunskap om att upptäcka och hantera våldsutsatta patienter.
Kursplan
- Förbereda och planera för oönskade händelser
- Tecken på stress och stresshantering
- Att läsa situationen
- Att hjälpa varandra
- Att hjälpa och skydda sig själv
- Effekter av hot och våld
- Stöd för utsatta anställda
- Upptäcka och hjälpa utsatta patienter