Motiverande samtal för tandvårdsteamet
Kursen vänder sig till dig som kommunicerar med patienter i ditt arbete. Du kommer att utveckla din förmåga att kommunicera även med medarbetare, samt föra dialog med chefer och medarbetare på kliniken. Motiverande samtal bygger på ett samarbete mellan likvärdiga parter. En god rådgivare lyssnar och visar respekt för patientens integritet och behov av självbestämmande. Under kursen får deltagarna konkreta verktyg för en effektiv dialog.
Kursplan
- Så presenterar du en behandlingsplan för en patient så att han/hon känner sig helt delaktig och blir beredd att göra sin del av arbetet det innebär vid en omfattande rehabilitering
- Det snabba, korta mötet – så gör du det mesta av det
- Så möter du den ambivalenta patienten
- Så kan den lilla förändringen av ett beteende starta en större
- Så möter du klagomål
- Så lyfter du en annan människa ur ett underläge – och stärker självkänslan
- Att kommunicera utan att ge skuld