Stockholm

Hållbar hög prestation – att orka i morgon också!

Att förstå hur stressen påverkar oss i vardagen. Att kunna upptäcka sina egna och andras signaler på stress….

…… Att kunna styra sin fysiologi via beteenden som andning, avslappning, motion, sömn och tankestrategier. Att orka och må bra i en vardag med hög belastning och mycket stress. Att kunna ändra och förbättra beteenden.

  • Stressfysiologi för vardagsbruk
    Att förstå hur stress påverkar vår hjärna och kropp och på det sättet kunna agera på rätt sätt i en stressig miljö.
  • Signaler att vara uppmärksam på – hos sig själv och andra
    Att upptäcka och tolka vanliga signaler på stress. Att kunna hitta de viktigaste för just dig. Att förebygga och varnas i tid.
  • Beteendet som riskfaktor
    Att identifiera sina egna beteenden och personlighetsdrag som ökar risken för allvarliga stressbesvär
  • Organisationsstress
    Vilka faktorer stressar mest i din organisation? Vilka går att göra något åt?
    Vilka måste du acceptera? 
  • Vilka normer råder bland oss på detta område?
    Vilka beteenden är okay hos oss? Är vi goda föredömen? Kan vi gemensamt ändra något beteende för att förbättra vår arbetsmiljö?
  • Återhämtning – ”Energiglaset” som modell
    Hur får vi struktur på vår återhämtning? Vad gör att vi väljer bort den när vi behöver den som mest?
  • Livsstilen är grunden
    Fysisk aktivitet, sömn och kost som viktiga faktorer för att handskas med en tuff vardag.
  • Avslappning och effektiv sömn – strategisk kunskap
    VI tränar avslappning och andningsövningar. Sömnfysiologi med råd för bästa sömn.
  • Beteendepsykologi – en introduktion
    Varför gör vi som vi gör? Varför gör vi inte som vi borde? Om vi vet att något är viktigt, varför gör vi det inte då?
  • Handlingsplan på för varje person
    Hur blir det av då? Vilka faktorer avgör om jag kan ändra ett beteende. Vi gör planer tillsammans. Checklista medföljer!


Alla kurser från
Ptj

  • 10 nov 2015
  • Nils Edelstam Seniorkonsult och leg läkare
  • Praktikertjänst