Zoom - Online

Kommunikation i tandvården – Online

Kursen är upplagd på tre tillfällen – med en veckas mellanrum – deltagarna arbetar med reflektion och kommunikationsträning enskilt eller i grupp under mellantiden.
Kurstid i grupp online 6 timmar plus egenträning motsvarande 6 timmar, sammanlagt 12 kurstimmar.

Innehåll:

  • Var står vi idag – vi diskuterar följande tre frågor:
  • Vilka utmaningar möter ni på er klinik?
  • Vilka styrkor har ni – när fungerar allt?
  • Vilka strategier har ni i besvärliga situationer?

 

Metodik: Inte VAD vi säger utan HUR

  • Informationsteknik vid patientrådgivning
  • Att motivera till förändring för en bättre munhälsa
  • Att göra patienten delaktig i beslut om terapi, behandling och uppföljning
  • Hur når vi fram sista biten till patienterna? 
  • När patienten blir din viktigaste medarbetare
  • Att arbeta hälsofrämjande – vad innebär det?

 

Hur bemöter vi kliniska dilemman – patientfall och erfarenheter

  • Curling – som förälder och behandlare – var går gränsen för vårt ansvar?
  • Den rädda patienten som behöver trygghet samtidigt som vi har ont om tid – hur får vi ihop det?
  • Att informera så att det går fram även i stressade situationer – med rätt teknik
  • Att hantera klagomål
  • Att ta vara på den besvärliga patienten
  • Att arbeta långsiktigt för en hållbar patientrelation och ett hälsofrämjande arbetsliv.

 

Målsättningen med kursen är att deltagarna ska få med sig konkret informationsteknik och samtalsverktyg att direkt omsätta i patientverksamheten.

Litteratur: Kommunikation för en hälsofrämjande tandvård. Gothia fortbildning 2021

Kostnad – hör av er för offert – karinsjogren@telia.com



Alla kurser från
Karin

  • Onlinekurs med startdatum 06 feb 2023
  • Karin Sjögren
  • Karin Sjögren