Jobba på toppen av sin kompetens

Jag arbetar som tandhygienist, som ni vet. Efter flera år i yrket anser jag att jag ska göra det arbete jag är bäst på, nämligen att behandla parodontit. Ett tungt, men mycket viktigt arbete.

Jag har arbetat på olika kliniker, alla på olika sätt. Både som tandsköterska och tandhygienist. På någon klinik har jag utfört mer undersökningar än behandlingar av parodontit. Detta tycker jag är helt fel. Absolut, jag kan undersöka patienter, men det är inte där min tid ska läggas. Alla ska jobba på toppen av sin kompetens som det så fint heter. Det betyder att alla ska göra det de är bäst på för att ge patienterna den bästa möjliga vården. Det är bl.a. av den här anledningen som jag trivs så bra inom Smile, eftersom vi jobbar precis så. Vi har dessutom en unik undersökningsmetod som heter DiagnoX som ger en fullständig översikt och rätt underlag för behandlingsplanen.

Jag får ibland höra från kollegor inom branschen att det inte finns tillräckligt många patienter med parodontit för att låta tandhygienister göra det de är bäst på. Det tror jag inte alls på!

Cirka 50% av Sveriges befolkning är idag är sjuka i tandlossningssjukdomar, här är gingivit och parodontit inräknat. För 40 år sedan var den här siffran mycket högre, över 90%, men när tandvårdsförsäkringen kom på 1970-talet började svenskarna gå regelbundet till tandvården. Detta har gett oss fler friska patienter, patienter med gingivit är i princip lika många men antalet med tandlossning har minskat med hälften. Tyvärr har antalet patienter med avancerad tandlossning varit konstant helt tiden, ca 10%.

De siffrorna visar klart och tydligt hur viktigt det är med den förbyggande tandvården. Jag vågar påstå att vi tandhygienister är livsviktiga för patienternas tänder! Tänk att hälften av våra patienter behöver besöka tandhygienister minst en gång om året, många flera gånger om året. Vi har massor att jobba med och för att vi ska kunna göra Sverige ännu friskare är det viktigt att vi får göra det vi är bäst på. Att vi ska undersöka friska patienter är slöseri med resurser när vi kan göra ett mycket viktigare arbete. Patienten ska undersökas av en tandläkare regelbundet och även där få information om sin sjukdom innan de kommer för behandling hos tandhygienisten.

För att återkomma till min tidigare krönika som ni hittar här är det av stor vikt att patienterna får veta att de är sjuka för att vilja bli friska.

Hälsningar

Liw
liw.olausson@smile.se

 

Liw Olausson arbetar som tandhygienist på Smile Drottninggatan i Helsingborg.

Senaste inläggen