När vi ställs inför utmaningar, då förväntas det en god team-känsla!

Vi vet alla att det är en speciell situation och vardag vi lever i pga COVID-19. Jag tycker ändå det är viktigt att stanna upp och reflektera över hur vi kan driva tandvård trots permitteringar och avsaknad av äldre patienter. Det är en utmaning men det gäller också att tänka rätt. Vilka vill och kan komma till oss i dessa tider?

Rutinerna är olika runt om i landet beroende på var man bor och om man arbetar inom den privata eller offentliga sektorn. Själv arbetar jag inom den privata sektorn och i mitt samhälle där jag bor är folktandvården stängd. Det går inte en dag utan att deras patienter hör av sig och behöver akut tandvård. Just definitionen på akut tandvård är intressant. Är det en vass kant på en trasig tand eller är det ont i samband med svullnad. För patienterna är det både och.

Jag som tandhygienist är permitterad 80% av min arbetstid. Jag arbetar två dagar i veckan och träffar inte mina kollegor särskilt mycket, vilket i sin tur leder till en väldig icke-verbal kommunikation. Vad kan ni om kommunikation? Innebörden är, speciellt nu, avgörande på kliniken. Hur vi på ett verbalt eller icke-verbalt sätt kommunicerar med varandra. Tänk på att hur mottagaren uppfattar informationen är också en avgörande del i kommunikationen. Förståelsen och återkopplingen leder förhoppningsvis till ett agerande och det är där som vi går till handling!

Kommunikation är en stor del i hur vi hanterar vår normala vardag på kliniken. Jag diskuterar med andra tandhygienister runt om i södra Sverige och har förstått att nu är det lätt för missförstånd. Post-it lappar där det står ”gör det och gör det”. En gör allt och en gör ingenting. Känns det igen? I olika omfattningar och utsträckningar misstänker jag. Lämna kliniken så som du själv vill gå till den dagen efter, var kollegial och låt verksamheten överleva. Hitta ett forum där ni tydligt uppdaterar varandra så att all information nås till alla samtidigt.

Denna unika situation tillåter patienterna och oss vårdgivare att stanna hemma vid minsta symptom som en COVID-19 kan innehålla. Ena dagen är tidboken full för att nästa dag rings det återbud. Återbud till mig, tandhygienisten. Jag använder varenda återbud till att kalla nya patienter. För det ger ju ringar på vattnet. Har inte vi patienter i stolen för undersökningar får vi ej reda på om de behöver de åtgärder som behövs. Som tex när vi erbjuder protetik. Tar vi inte avtryck för tex en krona, kan ju inte våra tandtekniker heller ha något att göra. Vi måsta hjälpas åt så att vi bildar en stark kedja som överlever denna pandemin. Ring in den där patienten som inte skulle komma förrän om en månad. Eller låt de som behöver få en bettskena gjord komma på besök, hitta rätt patienter. Till oss tandhygienister har det visat sig vara bra att kalla in ungdomarna som sitter hemma och studerar. Gör plats i framtidens tidbok till de som inte kan komma nu.

Studenter är utan praktikplats eftersom kliniker ej längre kan erbjuda det. Dessa studenter är vår framtid och vi måste hjälpas åt och ta hand om lärandeprocessen. Detta för att vi ska kunna erbjuda optimal tandvård i framtiden. Nu är bästa tiden att utbyta kunskap. Vi kommer att behöva dessa kompetenta studenter färdigutbildade i framtiden. Tänk så tillfredsställande att känna att vi har varit med och lagrat med våra erfarenheter och kunskaper i deras kunskapsbank!

Må gott i vårsolen,

Lotta Björk Lillås

Lotta Björk Lillås, är leg. Tandhygienist. Bakgrund som tandtekniker. Studerat fristående kurser inom Integrerad Hälsovetenskap och ledarskap. Brinner för teamtandvård, där samtliga på kliniken arbetar på det yttersta av sin kompetens.

Arbetar kliniskt på en mindre privat klinik i Skåne och studerar på fritiden.

Senaste inläggen