Sikta högt så prickar du!

Jaktsäsongen har börjat. Äntligen! Ja, jag är jägare och ständigt på jakt. Vad ni inte visste om mig är att jag är en fena på att skjuta lerduvor. Jag är målinriktad och träffar där jag siktar. Blir det ”bom” så låter jag inte det bryta ner mig, bara till att ladda om och prova igen. Vid denna tiden på året är det till att damma av geväret, smörja kängorna och hoppas på att de gröna jaktkläderna passar ännu ett år.

Det är inte bara i skogen jag jagar. Det är ett driv jag har inom mig. I tandvårdsvärlden är jag på jakt efter de bästa förutsättningarna för att patienten ska få den vård som den behöver, samtidigt som jag själv ska må bra. För oss tandhygienister är våra medarbetar-/utvecklingssamtal igång. De ska följas av ett lönesamtal. Ibland kombineras de båda samtalen. Nu är det er tid att förklara för er chef vilken insats ni gör. Samtalet ska handla om er roll i verksamheten. Tjänsten ni en gång erbjöds, stämmer den med hur det blev? De flesta tjänster innehåller kompetensutveckling, friskvård, och stora möjligheter till utveckling. Följer ni den individuella handlingsplan som ni säkert skrev vid ert förra medarbetarsamtal? Jag förutsätter att er chef är nöjd med er arbetsinsats eftersom vi tandhygienister faktiskt gör det viktigaste jobbet med patienterna.

Det är viktigt att ni för anteckningar under samtalet så ni kommer ihåg vad som togs upp sist. Har ni dessutom ett lönesamtal efteråt ska dessa anteckningar stämma överens med utvecklingssamtalet. Låt dig inte ledas in i samtal som handlar om vad kollegorna gör och inte gör eller om verksamheten går dåligt. Det är faktorer som inte hör hemma i ditt individuella samtal.

Er chef kommer säkert att förklara för er att ni ligger i den högre medianen i inkomst och att ni är landets bäst betalda tandhygienister. Det verkar vara en standardfras. De kommer även att ta upp mål och förväntningar. Också en standardfras. Men fundera även på vad era mål och förväntningar är på er chef och den verksamhet som denne bedriver. Hur behandlar de era gemensamma patienter, har de erbjudit er kompetensutveckling? Hur är deras insatser på arbetsmiljön? Ni ska inte var glada så länge ni har det eller detta. Ni måste kunna utföra ert viktiga arbete under goda förutsättningar.

Hunden jagar katten, katten jagar råttan, råttan biter hunden i svansen.

Hur gick ert samtal? Låt det lägga sig och känn efter om ni är överens. Att analysera och reflektera över samtalet kan ta tid. Och det är bra om det finns en uppföljning. Har du uppnått ditt lönemål? Förmodligen inte för det finns väl inte ett tak på vad vår arbetsinsats är värd men kanske är du nöjd ändå. Vad leder förhandlingen till – förändringar som ni har kommit överens om eller blir det ”status quo”? Antingen blir det win-win där både chef och anställd är nöjd och fortsätter driva tandvård i rätt riktning, där chefen också har ett driv och vill erbjuda patienterna det bästa. Då har de cheferna en bred kompetens och hög motivation hos de anställda och deras verksamhet går säkert med vinst. Eller så händer det ingenting och du får kanske fundera på vad som gick fel och vad du kan göra åt det. Det är inte alla chefer som har förmågan att driva och motivera sina anställda. De kanske tycker att det är betungande och känner sig obekväma. De kanske måste rikta sitt missnöje mot allt som inte går bra och är jobbigt för dem. Det är de verksamheterna som förlorar sina bästa anställda och därmed intäkter. Du blir utbytbar.

Sammanfatta. Vad kan du göra bättre än det du gör? Vad finns det kvar att göra? Byta jobb? Vad är din långsiktiga roll i verksamheten? Lycka till!

/Lotta Björk Lillås

Lotta Björk Lillås, är leg. Tandhygienist. Bakgrund som tandtekniker. Studerat fristående kurser inom Integrerad Hälsovetenskap och ledarskap. Brinner för teamtandvård, där samtliga på kliniken arbetar på det yttersta av sin kompetens.

Arbetar kliniskt på en mindre privat klinik i Skåne och studerar på fritiden.

Senaste inläggen