En ny generation digitalt inriktade tandläkare kräver kunskap

Jag hoppas jag har fel. Men efter att ha sökt på runt på nätet har jag kommit fram till denna slutsats: Det finns ett utbildningsvacuum för kvalificerad digital tandvård. Så gott som allt är introduktionsundervisning. Det är illa för tandläkare, men ännu värre för tandtekniker.

När du köper din intraorala scanner finns det massor av kurser. Sociala medier är fulla med bilder på och inlägg om digital tandvård. Tillverkarna har kurser. Förbunden har kurser. Men när du arbetat några år och vill lära dig mer, finns det nästan ingenting i Skandinavien. Och för tandtekniker är situationen helt hopplös. Det är ett verkligt mysterium för mig: att det saknas avancerade CAD-utbildningar för tandtekniker.

Men det mesta brukar ju finnas på nätet, inte sant? Jag kollade runt i alla Facebook-forum jag känner till och slängde ut frågan. Det rungande svaret blev: Inga kurser! Jag är inte ensam om att sakna kurser. Sedan undrade jag: Kanske ingen vill ha detta? Kanske bara jag har det här behovet? Tandtekniker kanske inte alls känner behov av högre CAD-utbildningar? Nästa lilla undersökning gav samma rungande svar. ”Jo, vi behöver detta.”

Jag kände på mig det. Jag får ofta frågor av kollegor på mail. Frågorna idag är på en mycket mer avancerad nivå, än för fem år sedan. Jag kan liksom inte hänvisa dem någonstans. Vacuum inom industrin, universiteten och förbund – både vad gäller tandtekniker och tandläkare.

Så varför är det så här? Finns det inte tillräckligt med kvalificerade föreläsare som kan lära ut? Jag tror inte det! Ett bra exempel som mina äldre kollegor ofta berättar för mig, handlar om när metallkeramiken kom. Då lärde sig tandtekniker och tandläkare tillsammans. Föreläsare som Sverker Toreskog for Sverige runt och undervisade. Industrin och professionen samarbetade. Tills slut blev metallkeramiken standard.

Digital tandvård är den nya standarden. Varje ny teknik måste anammas, användas och utvecklas. Det är grundläggande evolution. Det som händer nu – när tekniken strular eller blir komplicerad – är att tandläkaren ringer till tandteknikern, som får instruera tandläkaren. Tandteknikerna driver utvecklingen. Inget fel i det, men tandteknikerna vill nog hellre att tandläkarna bemästrar tekniken. Såsom jag ser det behövs både kurser riktade mot tandläkare och kurser riktade mot tandtekniker.

Man kan berätta mycket om allt som är så coolt och tekniskt i krönikor som den här. Självklart undrar många: Var börjar man? Hur går man vidare? Var lär man sig utföra en betthöjning med digital tandvård? Kan man skanna proteser? Om du blir förälskad i en teknik, då vill du helst använda den. Ingen vill hoppa mellan vanlig och digital tandvård. Och du tänker kanske: ”Om det här funkar så bra på kronor och broar, undrar hur det då blir på en protes?”. Då behöver du mer utbildning. Och det finns inte idag. Och det är ett problem.

Tack och lov finns online-kurser internationellt. De är bra, men de är inte så förankrade i Sveriges system. Så kunskapen finns, åtminstone internationellt.

Jag tror snarare att utbildarna missat behovet. De som jag pratat med – utbildare inom förbund och utbildningsföretag – är mer inne på att målgruppen inte är mogen för nästa steg. Många företags primära intresse är sälja sin produkt. Företagen hanterar sällan vidareutbildning. Det gäller generellt inom industrin. Volvo utbildar inte förare eller mekaniker. Biltema utbildar inte i hur man använder alla deras produkter. Boeing utbildar inte piloter. Och scannerföretagen lär inte plocka upp detta uppdrag.

Jag har inget belägg för detta, men jag misstänker att vissa kollegor tror att vidareutbildningar är en affärshemlighet som företagen håller inne med. Jag tror inte det är så. Om så är fallet vore det väldigt tråkigt.

Alla som yrkesarbetar inom tandvård har ett ansvar i att försöka eliminera detta vacuum. Jag är själv i färd att starta vidareutbildningar i digital tandvård i olika nivåer. Online är bra, men inget slår en mindre grupp på kanske fem personer, som träffas i samma lokal, där alla kan lära av varandra.

Men mina kurser räcker inte långt. Därför uppmanar jag nu kollegor – som har mycket vana av digital tandvård – att också försöka tänka i samma banor. Vi måste alla hjälpas åt och fylla kunskapsluckorna.

Vi som har mer erfarenhet, som har gjort detta mycket, får börja föreläsa och ha kurser. Vi kan hjälpa kollegorna till nästa steg. I slutänden gynnas alla. Ju fler vi blir som lär oss och utvecklas, ju tidigare växer behovet och företagen utvecklar nya produkter. I slutänden vinner alla: både patienterna, användarna och företaget.

/Michael

Michael Braian, är både tandläkare och tandtekniker i Malmö som här rapporterar löpande om forskning och klinisk tillämpning av ny teknik.

Senaste inläggen