Min ROI: Fler kronor per timma och maximal komfort för patienten

Pengar! Det är svaret på många, många frågor om digital tandvård. Frågor om ekonomin är kanske de vanligaste jag får av kollegor. Egentligen är jag inte rätt person att prata om ROI (Return Of Investment ), besparingar och vinster. För mig är teknik en passion och passioner har ju en tendens att sluka ekonomiska resurser.

Så här ser jag på det: Kostnad har en funktion, och funktionen skall vara motiverad. Vissa kostnader slipper man inte ifrån, som att köpa in munskydd. Andra är tänkta att vara en investering.

Tekniken för konventionella avtryck är inte särskilt dyr jämfört med tekniken för digitala avtryck. Från ett ekonomiskt perspektiv är konventionell utrustning utmärkt. Incitamenten att ge sig in i det digitala kan inte vara ekonomiska. Faktum är att den tandläkare som tar steget över till det digitala, har en inlärningskurva framför sig. I början är det stora skulder och mycket extrajobb. Det låter inte lönsamt.

Men frågan är mer komplex än så. För det första försvinner kostnaden för transport för tandteknikern. Och den kostnaden finns inbakad någonstans. På platser där postgången är gles blir arbetsprocesserna betydligt kortare.

Låt oss i stället titta på tid, för tid är pengar inte sant? Det råder intet tvivel om att den digitala tekniken spar tid åt tandläkaren. På en singelkrona kanske inte så mycket, på ett större jobb: en avsevärd besparing. Ännu mer tid kan sparas genom delegering, då betydligt fler moment kan delegeras.

Den digitala tandvården reducerar antalet omgörningar. Och omgöringar är dyra, inte sant? I en digital process får tandläkarna mycket större kontroll över slutprodukten. Patienten är hela tiden nära processen, ser och provar sina nya tänder på ett tidigt stadium. Det finns mindre utrymme för missförstånd och överraskningar.

Många labb har idag ett speciellt pris för modellfria kronor. Kanske så mycket som 40 procent lägre. Då blir siffrorna mer tydliga. Om du gör 100 kronor – tandkronor alltså – per år, kan det bli en ROI på tre år, enbart på det kontot. Tänk då att du samtidigt vinner tio minuter i tid på varje krona – tandkrona alltså.

Det finns även mjuka värden att räkna in. Patientkomforten är ett exempel. Digital tandvård är mycket mer komfortabel mot patienten. Den äldre typens avtryckstagning var och är genuint ogillad av patienterna. Den som en gång fått erfara den behandlingen, glömmer den inte. Det säger sig själv, att en nöjdare patient kommer tillbaka. Men återigen: Svårt att bevisa i kronor och ören.

Den absolut sämsta investeringen är att köpa dyr utrustning och sedan inte använda den. Hur säker kalkylen än är, krävs det ett engagemang för att behärska komplicerad teknik. Fenomenet att köpa dyrt och inte använda är inte ovanligt. Jag har varit i många kliniker och sett dyr utrustning stå i något hörn och samla damm.

Därför är det viktigt att prova tekniken innan man tar beslutet. Gå på en kurs först. Eller be att få låna en scanner. Man bör kunna ställa det kravet på leverantörerna.

Jag följer med i utvecklingen, patientkomforten blir bättre, och jag kan delegera mer. Det är kanske inte ROI:s i strikt bemärkelse. Men det är inga dåliga bieffekter. Och om vi vänder på resonemanget: Vem gör egentligen en ROI på ett vinkelstycke?

/Michael

Michael Braian, är både tandläkare och tandtekniker i Malmö som här rapporterar löpande om forskning och klinisk tillämpning av ny teknik.

Senaste inläggen