Scannrar jag gärna sluppit och frågorna jag borde ställt

Jag glömmer aldrig jetmotor-fläkten! Scannern i sig funkade bra. Men fläkten! Den gav ifrån sig ett visslande, susande ljud i en decibel som kunde mäta sig med en sommarfluga i örat.

Det var nog det mest störande jag någonsin upplevt i en tandläkarmottagning. Som ljudet av en en geting som hovrade någon centimeter från örat. Jag hade den scannern i två dagar innan jag lämnade tillbaka den. Jag minns fortfarande hur starkt jag kände för att slå sönder den.

Det är den värsta scanner-miss jag varit med om. Men långt ifrån den enda. Jag minns exempelvis scannern som inte gillade västerländska bokstäver. Scannern var verkligen super. Men när jag kom tillbaka efter helgen hade hela programmet omvandlats till kinesiska – eller om det möjligen var koreanska? Jag kunde inte läsa en rad. Jag startade om programmet och texten blev på engelska igen. Efter två veckor hände det igen – oläsliga asiatiska tecken!

En annan gång testade vi en scanner med en rengöringsprocess som var så komplicerad att vi inte kunde ha den. Scannerhuvudet skulle doppas i något medel i ett glas först. Sedan skulle det ligga där i några minuter. Därefter skulle den doppas i ett annat medel, och så skulle den vara där ett tag. Det kändes som om vi höll på att stöpa ljus inne på mottagningen!

Det hände mer knasiga saker med scannrar i början när de kom. Jag minns hur stora scannrarna var förr! En scanner som vi använde stod på en liten vagn. Den krävde en kraftig dator. Med batterier blev den så in i h*****te tung! Vi kunde inte rulla den över vissa trösklar! Det vägde lika mycket som en sådan där massagefåtölj. Jag vågade inte ens tänka tanken på vad som skulle hända om den välte och föll på mitt knä.

Jag är inte den ende som stött på märkliga scannrar. En kollega till mig ringde och ville ha hjälp med en scanner som han hade köpt på nätsajten Ali Baba. Den såg ut som en scanner från Trios. Men mjukvaran var från Medit. Inte en grej stämde. Han hade förmodligen inte betalat så mycket för den. Och det var tur. Den var helt oanvändbar.

På tal om pengar: Ett stängt system vi testade begärde pengar för att öppna systemet.  Företaget hade krypterat filerna. 40 000 kr var avgiften för att låsa upp filerna utanför det egna systemet. Ja, det var ganska länge sedan. Tack och lov är nästan alla system på marknaden öppna idag.

Men jag minns dem alla. Och jag minns särskilt scannern med en fläkt som lät som en geting.

DIN NYA SCANNER: FRÅGOR DU MÅSTE HA SVAR PÅ

Dentala scanners har blivit både blivit fler och bättre. För tio år sedan fanns bara en handfull. Idag finns väldigt många på marknaden. De är alla olika och ingen har koll på alla.

Jag har satt samman en lista med avgörande frågor för dig som är i färd att köpa scanner. En scanner är som varje annat teknikköp: Undersök pris, hårdvara, mjukvara och support. Sammanfattat i två konkreta råd blir det:

  1. Involvera tandteknikern i köpet.
  2. Testa scannern i hemmamiljö innan du bestämmer dig.

PRIS

  • Vad kostar scannern att köpa totalt, inklusive program och licenser?
  • Om jag köper den, blir det extra kostnader för min tandtekniker?
  • Får jag ett ROI på den totala prisbilden?

HÅRDVARA

  • Hur mycket väger scannern?
  • Känns scannern tung och otymplig?
  • Är den trådlös eller har den kabel?

Kabel är en mer stabil lösning. Trådlöst innebär nästan alltid att man tappar kopplingen vid något tillfälle.

  • Är den batteridriven? Vilka batterier krävs
  • Hur många sådana måste jag ha redo? Vad kostar extrabatterier?
  • Kan jag koppla scannern till min befintliga dator eller måste jag köpa en bättre? Räcker hårddisk, grafikkort och RAM-minne?
  • Om jag kopplar den till min laptop – hur gör jag rent laptopen?

En laptop är inte gjord för att spritas 40 gånger på en vecka. Där är det bättre med integrerade system. När man köper dator till mottagningen måste man tänka på hygienaspekten.

  • Om scannern är fastmonterad på enheten, kan jag förflytta scannern enkelt inne på mottagningen?
  • Hur stor är spegeln ?

Större spegel ger större omfång, men samtidigt svårare att komma åt i de trånga områdena. Mindre spegel kommer åt, men det tar längre tid att scanna.

  • Är processen att värma upp spegeln enkel?

Spegeln måste värmas upp, annars immar den igen. Och immar den igen, är den värdelös. Det finns olika sätt att värma upp spegeln. Ibland tar det flera minuter att värma upp spegeln. Det kan kännas som en bagatell men i tandläkarstolen är minuterna dyrbara.

  • Kan man ta av spegeln (spetsen)?

I vissa system är spegeln avtagbar, i andra system sitter de fast i scannern.

  • Om spegeln sitter fast i scannern, hur rengör jag den då?
  • Vad kostar spegel-spetsarna?

Man behöver en fyra – fem stycken. Vissa av dem är väldigt dyra.

  • Hur ofta måste scannern kalibreras och hur gör man?

En scanner är ett mätinstrument som måste kontrolleras. Det är viktigt att scanningen är pålitlig. De flesta scanners har specialspets man kopplar på inför kalibrering.

MJUKVARA

  • Hur användarvänligt är programmet?
  • Går mjukvaran att integrera med befintligt röntgen- eller journalsystem?

Mjukvara är ett kapitel för sig. Det är ett enormt område, där det verkligen finns fällor att gå i. Det är surt med ett journalsystem för scanningar, och ett för resten av vården.

  • När jag scannar, var hamnar bilderna? I molnet eller på disk?

Det är patientuppgifter. Man vill ha kontroll över backup! Och om du kör på laptop, behöver du kanske byta hårddisk snabbare än du väntade dig.

  • Är uppdateringar enkla att utföra?
  • Kostar de något?
  • Är mjukvaran kompatibel med tandteknikerns mjukvara?
  • Behöver teknikerna investera i ny mjukvara?

SUPPORT

  • Finns personlig support att tillgå när som helst?
  • Ingår personlig hjälp med installation och introduktion?

Alla behöver support, oavsett hur avancerad användare du är. Det måste finnas support, och den måste vara lättillgänglig. Idag är det vanligt med Facebook-forum. De kan vara bra, men det är inte det du är ute efter när scannern krånglar och du skall ha en patient om tio minuter.

/Michael

Michael Braian, är både tandläkare och tandtekniker i Malmö som här rapporterar löpande om forskning och klinisk tillämpning av ny teknik.

Senaste inläggen