Nya bilar inte bäst på allt

lancia.jpgVad kan vara bättre än gammaldags värden när penningsystemen drabbas av den ena konvulsionen efter den andra. Veteranbilar må samla damm, men man kan i alla fall se på dem, röra dem och i nödfall använda dem. Att de dessutom är befriade från fordonsskatt gör inte saken sämre.

Säga vad man vill om aktier men visst kan veteranfordon vara nog så givande, i alla fall om man gärna vill umgås lite mer fysiskt med sitt investeringsobjekt. Polera dess lack, mätta dess skinn med välluktande balsam, lacka dess ädelträpaneler och njuta av att glida förbi avundsjuka och imponerade blickar en vacker sommardag.

 

 

Lancia Astura 1938

Ägare: Peter Fischer, Gbg

 

Veteranbilar är givetvis gamla, men var gränserna går varierar. En gammal Volvo 740 kan med viss rätt kallas veteran, men inte enligt vedertagen klassificering.

Vägverkets definition för veteranfordon är bilar tillverkade 1950 eller tidigare. Skattemyndighetens uppfattning är att veteranfordon är motorfordon äldre än 30 år. Och om de inte används i yrkesmässig trafik är de inte skattepliktiga.

Det är möjligt men kanske inte nödvändigt att starta sitt veteranbilprojekt med ett rostigt bilskelett som legat i skogen i femtio år. Det gjorde bröderna Karlsson utanför Ulricehamn. Varje dag utförde deras händer först ett rejält dagsverke i deras egen ägandes snickeriverkstad. Sin lediga tid tillbringade de sedan i lagården tvärs över landsvägen, där lantbrukssysslorna sedan länge var nedlagda till förmån för upplivning av gamla bilar och motorcyklar.
För bröderna Karlsson var det inte pengar, statusen eller där enda åkturen, som de gjorde varje år i någon av sina vackra bilar, utan tillfredsställelsen av ett gott hantverk som drev dem.

Andra veteranbilsentusiaster finner mest nöje i själva ägandet eller samlandet. En del av dem träffas i klubbar som är inriktade på vissa märken eller modeller.

I klubbarna och på årliga sammandragningar utbyter veteranbilägarna erfarenheter och försöker överglänsa varandra.
Att köra sin veteranbil är i alla händelser inte det de gör mest. Nio av tio veteranbilar körs mindre än 150 mil om året. Till skillnad från många andra motorentusiaster skadar de därmed inte miljön i särskilt stor utsträckning.
Tävlingar för veteranfordon förekommer dock, liksom utställningar av olika slag, och det finns otaliga museer för gamla motorfordon i Sverige. Bland tävlingarna kan nämnas Wheels & Wings på Getterön i Varberg.

Den som vill utvidga sitt sökande efter gamla rariteter utanför veteranbilsklubbar och bortanför den svenska landsbygden, kan styra kosan åt sydväst. Enligt samstämmiga rapporter ska Castros Cuba utgöra ett veritabelt reservat för gamla motorfordon. Även gamla kommuniststater kan alltså göra kulturhistoriska insatser.

FAKTA

FIVA (Fédération Internationale des Vehicules Anciens) indelar veteranbilar i följande åldersklasser: Antique tillverkad före 1905; Veteran 1905–1918; Vintage 1919–1930; Classic 1931–1945 och Post 45 1946–1960.
Det finns 160 000 historiska fordon i körbart och registrerat skick i Sverige och de ägs vanligen av en man (97 procent) mellan 41 och 60 år. Dessutom finns det cirka 65 000 gamla fordon som förvaras och underhålls i väntan på renovering.

Motorhistoriska Riksförbundet organiserar 163 motorhistoriska klubbar. Bland de nyaste märks svenska Trabant- & IFA-klubben, som trängt sig in bland klubbarna för Austin-Healey, Aston Martin, Cadillac, Chrysler, Chevrolet, Mustang, Thunderbird, Alfa Romeo, Corvette, Ferrari, Fiat, Ford, Jaguar, Morgan, Morris Minor, Porsche, Rolls Royce, Bentley, Rover, Volvo, Citroën, Lancia, Saab och alla andra.


Läs mer

Motorhistoriska Riksförbundet
Classix Hur man tvättar sin bil utan vatten eller var man finner en ny skinnklädsel till sin älskling. På Classix annonseras även en del godingar ut.
Veteranfordon.se annonser på fordon och delar äldre än 20 år.
Autosite – Svenska motorhistorikers eget hem på nätet, ”ett Mecka för alla vänner av veteranbilar”.
Samlaren.org Snygga bilder på veteranbilar.
Tidskriften Classic motor . Mycket att gotta sig i.