6 råd när du vill starta webbshop
E-handelns omsättning ökar för varje år. Inte konstigt att många företag därför överväger att börja sälja på nätet. Här är råden som hjälper dig komma igång.
- Om du väljer en färdig webbshoplösning betalar du en summa per månad i hyra. Då köper du ett skal, innehållet står du själv för. Fördelen är att det går relativt snabbt och att du alltid har tillgång till support om något krånglar.
- Nästa steg är att teckna avtal med Posten, DHL eller annat distributionsföretag. Jämför priser och andra villkor noga, de kan skilja sig åt beroende på om du säljer till privatpersoner eller till andra företag.
- Bestäm hur kunderna ska få betala. De flesta föredrar att betala antingen med kort eller mot faktura. Postförskott upplevs som dyrt, men det hindrar inte att du ändå ska erbjuda möjligheten.
- Var tydlig med företagets kontaktuppgifter på webbplatsen. Det måste vara lätt att få kontakt med företaget bakom webbshopen. Telefonnummer, e-postadress, ev besöksadress och företagets organisationsnummer stärker trovärdigheten.
- Frakt- och köpvillkor ska vara tydliga och lättbegripliga. Inga finstilta texter som löper över hela skärmbredden. Använd gärna Fråga-Svar-modellen.
- E-handel lyder under lagen om distanshandel. Du hittar den enklast på Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se. Berätta på din hemsida att kunderna skyddas av denna lag. Din trovärdighet höjs ytterligare ett snäpp om du dessutom länkar till informationen om distanshandel på Konsumentverkets hemsida.