Alla tillhör ett team och nyckelspelaren är alltid densamme
Inom professionen finns det många olika yrken, titlar och arbetsplatser. En sak förenar alla: Ingen arbetar ensam. Tandvård är ett teamarbete, där den viktigaste spelaren är patienten. Ett framgångsrikt team vägleds av några väl kända principer.
Fokus på förebyggande vård
Förebygga är att hjälpa. Syftet är att minimera antalet akuta fall. Regelbundna tandkontroller, flourtanten, samt tandhygienistens roll är resultat av detta tänk. Förebyggande åtgärder förhindrar eller förminskar tandproblem och främjar långsiktig oral hälsa.
Förebyggande och minimalinvasiv tandvård viktigare än någonsin
Helhetssyn på patientens hälsa
Behandlingen sker i harmoni med patientens övergripande hälsotillstånd. Tandläkare upptäcker ständigt diagnoser och fall åt sjukvården. Många i professionen känner nog att detta arbete kunde vara mer konsekvent genomfört. Men det dyker hela tiden upp nya initiativ för samarbete med sjukvården.
Interprofessionell samverkan: Intresset från tandvården är stort! En intervju med Anders Lindunger
Etik
Den viktigaste medlemen i teamet – patienten – känner sig ibland utsatt. Patienten upplever ett underläge jämt emot vårdgivaren. Därför måste patientens integritet skyddas. Professionen respekterar patientens självbestämmanderätt. Den bästa vården utförs i en anda av rättvisa och omtanke. Uppgifter om patienten får aldrig röjas. Ett bra team kommunicerar med patienterna om behandlingsalternativ och kostnader – och får patientens samtycke.
Patientcentrerad vård
Allt utgår ifrån patienten. Det är patientens behov och önskemål som gäller. Därför bör patienten involveras som mycket som möjligt i beslutsfattandet. I teamet råder öppen kommunikation för att ge bästa möjliga vårdupplevelse. Det är viktigt att professionen känner in patientens oro och besvarar frågor tydligt. Feedback – även negativ – är användbar för att anpassa vården och göra den bättre.
Patientutbildning och förebyggande information
Inom tandvården är man nära patienterna. Patienten går till ”min tandläkare” i mycket högre grad än till ”min doktor”. Därför är det naturligt att utbilda och förebygga.
Professionen delar med sig av och förespråkar kunskap om bättre tandhälsa såsom rätt tandborstningsteknik, användning av tandtråd och kostråd.
Teamarbete och samarbete
Ett samspelt team som tar hand om patienten på bästa sätt. Det är den bilden de flesta i professionen vill förmedla. För att kunna involvera dagens patienter i teamet måste tandläkare, tandsköterskor, tandhygienister och tandtekniker hitta ett upplägg för att komma ifrån hierarkiska arbetstrukturer med vattentäta skott. De team som lyckas med det blir effektivare med mindre väntan för patienten. Med teamtandvård följer som regel trevligare arbetsmiljö. Är det en tillfällighet att många ekonomiskt lönsamma mottagningar tillämpar teamtandvård?
Uppdatering och vidareutbildning
Utvecklingen inom främst material och digitala behandlingar går i rasande fart. Att hänga med och vidareutbilda sig är en självklarhet för att kunna erbjuda patienten bästa möjliga vård.
Tandläkare Ivan Rosengren: Inför krav på obligatorisk vidareutbildning!
/Dental24
Källor: Olika artiklar publicerade på Dental24 genom åren