Facebook – något för professionen?
Allt fler funderar på hur eller om man bör använda Facebook, Twitter, bloggar och andra sociala media i verksamheten. De flesta har förmodligen redan en hemsida i kanske både första och andra versionen. Numera har ju också var och varannan person även en privat Facebooksida. Men är Facebook verkligen något för proffessionen?
Hur hanterar man digitala relationer?
Ja, ett enkelt sätt är att inte delta i denna utveckling över huvud taget, men det kanske inte alltid är optimalt?
Ett annat sätt är att tänka igenom och förhålla sig till dessa nymodigheter.
Facebook grundades i januari 2004 och har således bara funnits i sju år. I början var det med Facebook och Twitter som med sms, åtminstone i Sverige, mest ungdomar som hängde på denna nya trend. Numera har även äldre personer och även verksamheter insett möjligheterna att nätverka, dela och kommunicera med personer som har likartade intressen.
Ett dilemma
Ett dilemma med Facebook är att de flesta hittills blandar vänner, släkt och intressen under en och samma sida. Detta är en följd av att detta gratisverktyg sakta men säkert smugit sig in i vår vardag. Så kommer det med all sannolikhet inte att bli i framtiden. Varför skulle vänner, släkt, kollegor och kanske patienter var intresserade av samma sak? Det är kanske rent av så att man bör hålla isär olika relationer och intressen. Därför behövs det flera kanaler/sidor med olika innehåll. Man kan mycket väl ha olika sidor på t.ex. Facebook med olika roller, en privat och/eller en professionell. Dessutom kan man kombinera Facebook med hemsidan, bloggen, Twitter, m.m.
Hemsidan
Hemsidan som kanske är den mest övergripande kan sedan födas med aktuella inlägg via länkar från bloggen och/eller Facebook. Se de sociala medierna som en kund-patienttidning som dessutom kan ge liv åt hemsidan. På hemsidan samlar man mest statistiska information som hur man hittar till kliniken/företaget, verksamhet, kontaktuppgifter, m.m. En annan fördel med hemsidan är att där kan publicera mer omfattande information såsom dokumentation, bilder, video, etc.
Framtida användning av social medier
I framtiden kommer vi att få se allt mer av relevant information på Facebook och allt mindre av det trams som vi hittills har sett allt för mycket av. Allt fler börjar ta sociala medier och Facebook på allvar. Detta gäller inte minst professionella verksamheter, institutioner, politiska- och andra intresseorganisationer.
Har din verksamhet en identitet eller är det något du brinner för? Dela då med dig på nätet! Andra kanske ”gillar” det?
Integritet och etik viktigt
En viktig sak att alltid ha i åtanke när man kommunicerar vitt och brett, inte minst på internet, är att respektera allas integritet och uppträda etiskt korrekt.
Lär av andra
För dig som funderar på att delta i utvecklingen på nätet – titta på andras hemsidor, t ex tandläkare Calle Hagman i Borås, http://www.callehagman.se/ eller varför inte president Barack Obama. Bjud in dem i ditt nätverk och lär dig av andra som kommit längre. Du behöver inte dela deras uppfattningar men titta på hur de använder sociala medier.
/Per Ahlberg
Bok tips:
Social Media for Dentists, Dr. Jason Lipscomb (Eng)
Andra artiklar:
Sociala medier kan förbättra vården, KvalitetsMagazinet.se
Så tar du din klinik till Facebook, DentalMagazinet.se