SOCIAL MEDIA

19 september 2017

Facebook; to be, or not to be, that is the question?

Hur skall man förhålla sig till Facebook är det förmodligen många som undrar.

Idag är det många som följer olika händelser på Facebook vare sig det sker varje dag eller någon gång då. Alla gillar kanske inte allt de ser?

Det finns alltid två sidor av samma mynt.

Vi börjar med några av fördelarna med Facebook:

  • Facebook är allmänt använt. Många följer sina ”vänner” i nyhetsflödet.
  • Facebook är lätt att använda och gratis att ta del av.
  • Man kan enkelt dela information ”i molnet” via Facebook, även tunga filer som videos och foton.
  • Man kan enkelt hitta personer och verksamheter över hela världen.
    (”Global telefonkatalog”).
  • Facebook identifierar gemensamma intressen, inte minst i s.k. mer eller mindre slutna grupper/sidor.
  • Facebook kan vara ett relativt billigt sätt att hitta nya intressenter (t.ex. kunder) och skapa nya kontakter (t.ex. genom betald sponsering/annonsering).
  • Facebook är mobilanpassat och finns som app till flera plattformar.

Några av nackdelarna:

  • Som företagare, verksamhet eller organisation (dvs ej privatperson) når du bara en liten del (15-20%) av dina följare om du inte betalar Facebook för fler visningar.
  • Du äger inte rätten till det som publiceras på Facebook (eller i någon annan social media).
  • Facebook kan när som helst ändra sina publiceringsregler, algoritmer, program etc.
  • Facebook försöker så långt det är möjligt att hålla kvar besökarna på Facebook-sidan med minimalt innehåll (rubrik, kort text, bild/er och ljud). Detta skapar begränsar i att driva trafik till andra hemsidor samt presentera mera information/erbjudande, konvertera och identifiera intresse.
  • Om du publicerar något på Facebook så kan i princip alla se vad du gör (gäller inte slutna grupper).
  • Allt som publicerat på Facebook är inte sökbart med Google sök eller andra sökverktyg.

Många har idag flera identiteter på Facebook

Det är viktigt att skilja på vem som är avsändare. Är du t.ex. professionell tandläkare eller bara ”vän” med dina vänner och bekanta?

Ha en plan

Om du är ansvarig för en verksamhet, ha en genomtänkt plan för vad du/ni vill uppnå med ert deltagande på Facebook.

Kanske vill ni bara synas med kontaktmöjligheter utan att regelbundet publicera något? Eller är det ett sätt för er att upplysa och intressera nya och/eller befintliga personer?

Det finns säkert många andra anledningar att finnas med på Facebook. Definiera dessa skäl.

Facebook ersätter inte en egen hemsida

Facebook är en kanal där man kan skapa uppmärksamhet. Men det är din eller verksamhetens hemsida som är navet i all kommunikation på nätet. Till hemsidan kan man leda trafik från alla olika kanaler såsom olika sociala media, köpta kanaler, nyhetsbrev, mejl, blogg, annonsering, etc. Hemsidan är också bra som landningssida för fördjupning, konvertering/identifiering, etc.

Tänk noga igenom hur du vill bli uppfattad

Det gäller att tänka igenom vad som publiceras var, när och hur det kan uppfattas av de som tar del av innehållet.

Gör rätt inställningar från början

Facebook kan skapa mycket merarbete (t.ex. mejl och/eller tid för uppdateringar) speciellt om man inte har gjort riktiga inställningar från början.

Några allmänna tips!

  • Följ med på vad som sägs om dig/din verksamhet på nätet.
  • Sätt mål, mät resultatet mha statistik och analysera regelbundet.

Slutligen några varningar!

  • Att investera tid och pengar i en plattform som ägs av någon annan kan bli dyrt om du inte är på det klara med att du investerar i någon annans plattform och att du helt enkelt inte har full kontroll på allt som kan komma att hända/förändras.
  • Blanda inte olika målgrupper (privata, yrkeskontakter, patienter/kunder eller intressen). Skapa flera konton i så fall.
  • Var källkritisk och tro inte på allt som publiceras/kommenteras på nätet!

/Per Ahlberg

 

Källor/Läs mer:

Svenskarna och internet 2017 En årlig studie av svenska folkets internetvanor

Användning av sociala medier i Norden 2016

Sociala medier-strategi, 9 saker du ska tänka på

Sociala medier 2018 – Sju saker du ska tänka på redan nu

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev