Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Hemsidor inom tandvården granskade

Dental24 har granskat några olika tandvårdsklinikers hemsidor.
I denna första av två artiklar beskrivs vad hemsidor bör, kan eller inte bör innehålla.

I den andra artikeln kommer vi att redovisa ”Bäst i Test” bland landets tandvårdshemsidor. Där kommer du även kunna mäta hur just er hemsida står sig jämfört med andra.

Att ha en hemsida som beskriver verksamheten är idag lika viktigt som att ha en skylt på väggen – kanske ännu viktigare! Men hur ska en hemsida se ut? Vad måste den innehålla och vilka uppgifter är bra att komplettera med? Vad signalerar hemsidan? Hur hittar man till just er hemsida?

Dental24’s undersökning omfattar ett urval kliniker i Tandvårdssverige. Vi har granskat och jämfört de vanligaste tandvårdskedjorna, Praktikertjänstkliniker, Folktandvårdskliniker, enskilda privata kliniker och en budgetvariant. Vi har utgått ifrån ett antal baskriterier som bör vara med, och ger också exempel på uppgifter som kan vara bra att ha med och sådana som inte bör finnas med överhuvudettaget.

Detta är ett minimum av vad en hemsida bör innehålla:

  • Tydlig förstasida med uppgifter om vem/vilket företag som står bakom sidan
  • Verksamhetsbeskrivning och erbjudande
  • Användarvänlig layout som gör att man snabbt och enkelt kan hitta det man söker och lätt kan navigera på hemsidan.
  • Kontaktuppgifter; telefon och adress men kanske ännu viktigare en mejladress!

Saker som är bra att ha med på hemsidan:

  • Vad är/vill ni vara bra/bäst på? (profil)
  • Öppettider, telefontider och uppgifter om var man kan vända sig akut på andra tider
  • Länkar till andra relevanta källor såsom www.1177.se, fakta, etc.
  • Tidbokningsmöjlighet via nätet
  • Kvalitetsfaktorer, garantier, etc.
  • Värdeskapande budskap (bra text/copy)
  • Fina bilder
  • Beskrivning av ägare och personal, helst med foto
  • Direktlänkar till respektive person (kan göras på flera sätt)
  • Färdbeskrivning/karta/hitta hit med bil resp allmänna kommunikationer (Google Maps eller Hitta.se)
  • Samarbeten (företag, tandtekniker, organisationer, m fl)
  • Koppling till Facebook eller andra sociala medier
  • Referenser och möjlighet för patienterna att ge ”Ris & Ros” (kan tekniskt göras på olika sätt)
  • Blogg

Vad bör man INTE ha på hemsidan:

  • Gamla och inaktuella uppgifter
  • Läskiga bilder (blod)
  • För mycket text
  • Oprofessionell layout
  • Patientuppgifter (självklart)
  • Uppgifter eller bilder utan upphovsrätt

Sociala medier, Facebook, etc.

Många har insett betydelsen av sociala medier och kopplat sin hemsida till deltagande på framförallt Facebook.

Facebook är idag det vanligaste sociala mediet, men egentligen är Facebook bara en mall med olika kopplingar (adressbok, vänner, länkar, etc.) och funktioner. Att registrera ett Facebook konto är ganska enkelt. Tänk på att hålla isär den personliga och verksamhetens Facebook sidor. Sociala medier är dagens s.k. virala eller mun till mun- marknadsföring. Nöjda patienter som sprider positiva omdömen vidare i sin bekantskapskrets är de bästa budbärarna.

Nyhetsbrev per mejl

  • Skapa en egen ”fanclub” med frivillig registrering (stamkunder/referenser)
  • Ett mejl i kvartalet eller varje halvår
  • Lär dig hur man utformar ett bra mejl som patienterna uppskattar
  • Undvik att spama, d v s skicka skräpmeddelande som kan uppfattas som enbart reklam
  • Skaffa en mejlfunktion/program kopplad till hemsidan
  • Erbjud alltid en automatisk avregistreringsfunktion

Att tänka på när det gäller hemsidor:

  • Bra domännamn (enkelt att komma ihåg/hitta till)
  • Att synas och marknadsföra hemsidan på de rätta ställena
  • Sökoptimering. Tänk primärt sök – inte kataloger/register!
  • Länkar till/från andra hemsidor
  • Kontrollera att hemsidan fungerar i olika smartphones/läsplattor
  • Marknadsföring och sökoptimering (SEO) av hemsidan
  • Det är viktigt att man snabbt och enkelt hittar hemsidan. Därför är det nödvändigt med marknadsföring av själva hemsidan .
  • Det är viktigt att synas med länk till hemsidan i de rätta sammanhangen. Tänk på att vara sökbar snarare än att synas med annons i de traditionella kanalerna som kataloger och register (Eniro, gula sidorna, hitta.se). Här räcker det oftast att vara listad.
  • Huruvida man skall annonsera eller betala för sponsrade sökningar beror på konkurrenssituationen på den ort där man är verksam.
  • Att delta på www.1177.se är kostnadseffektiv marknadsföring som gör att man automatiskt blir listad i kataloger och register.
  • Att hamna högt i olika sökningar kan vara viktigt. Sökoptimering (SEO) med nyckelord (s.k. taggar) är att rekommendera.

Läs även: Tandvårdens hemsidor – Bäst i test! ››

Per Ahlberg

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev