Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Hur man lyckas bäst på webben

DIGITAL KOMMUNIKATION: Nästan inget är som förr när det gäller marknadsföring. Tidigare satte man upp skyltar, annonserade i kataloger och tidningar, tryckte broschyrer etc. Nu gäller det att bli synlig på webben. Nästan alla söker numera information på nätet och många undanber sig traditionell reklam. Det betyder att den verksamhet som vill få uppmärksamhet måste synas på nätet.

Innehållsmarknadsföring (Content Marketing)

Börja med att ha en uppdaterad hemsida. Den måste inte vara omfattande men skall innehålla den viktigaste informationen som kontaktuppgifter och verksamhetsbeskrivning (”om oss”). Detta är förmodligen den viktigaste och mest centrala kanalen.

Lär er att administrera innehållet på hemsidan. Utse någon som kan verksamheten väl och som kan ta ansvar för att hela tiden hålla hemsidan uppdaterad – annars är det bättre att inte ha någon hemsida alls. Inaktuella och dåligt uppdaterade hemsidor ger ett negativt och dåligt intryck! Google gillar inte heller dessa sidor.

 

Börja där ni står

Se till att ha en bra egen hemsida och komplettera eventuellt med ett nyhetsbrev med distribution till så många intresserade som möjligt. Krydda t.ex. med en personlig blogg.

 

Marknadsför er hemsida

Nästa steg i utvecklingen är att skapa trafik till er hemsida. Det kan ni göra på många olika sätt.

De flesta besöken kommer via organiska sökningar (t.ex. Google) eller via direkttrafik t.ex. angiven www-adress (URL), nyhetsbrev eller länkar på andra hemsidor.

 

Mejllistor

Att mejla sin målgrupp är många gånger uppskattat men tänk på att inte skicka till någon som inte önskar er information/reklam. Spam dvs oönskade mejl kan vara direkt negativt.

Att mejla till privatpersoner eller andras patienter (konsumenter) som ni inte har en direkt relation med eller som inte uttryckligen har begärt information är direkt olagligt.

 

Annonsera på webben/Online-annonsering

Bannerannonsering med hjälp av länkar kan bidra till mer trafik men är sällan det mest effektiva sättet att driva mycket trafik till er hemsida. Skälet är att de allra flesta söker information på nätet och annonser inte är sökbara!

Notera också att reklam många gånger inte är något positivt eller önskvärt. Många undanber sig och t.o.m. reklam och betalar t.ex. Spotify för att slippa den. Oönskad (spam) eller massmejlings med direktannonsering/reklam är definitivt inte att rekommendera!

Däremot kan man alltid använda reklam för igenkänning och varumärkesuppbyggnad eller som intresseväckare, för påminnelse eller för erbjudanden och mer information. Länka i så fall direkt till aktuell sida/landingpage där mer information finns utan några onödiga klick på vägen dit t.ex. via hemsidans förstasida.

Ett sätt annat sätt att annonsera är att låta Google Adsense eller någon s.k. affiliate placera ut er banner på de sidor de tror är mest relevanta. Betalning sker per klick (PPC).

 

Bannerannonsering

En vettig mix av innehållsmarknadsföring och annan annonsering är alltså det mest optimala. Frågan är bara hur man skall fördela resurserna. En tydlig trend är att traditionell annonsering minskar och webbmarknadsföring ökar.

Googles annonstjänster heter AdWords och Adsense. I korthet fungerar de så att man budar på ett sökord ungefär som på aktion. Ju större efterfrågan, desto högre pris per klick (PPC) får man betala. Google står idag för över 50 % av all annonsering på nätet.

 

Sociala medier

Meningarna går isär om hur man skall förhålla sig till t.ex. Facebook. Många är skeptiska (däribland undertecknad). Värt att tänka på är att Facebook i första hand är utvecklat för privatpersoner och inte för verksamheter, speciellt inte för ”business to business”. På senare tid har dock många insett att Facebook kan skapa trafik även för företag. Facebook är gratis om du värderar din tid till noll, i annat fall kan det bli riktigt dyrt.

Notera också att Facebook och andra liknande medier ägs av externa aktörer som du inte alltid kan kontrollera helt och hållet.

 

Slösa inte bort verksamhetens tid på Facebook

Facebook kan vara ett sätt att få viral spridning men att lägga ner allt för mycket tid på att bygga och underhålla en Facebook-sida är tveksamt. Lyssna till denna pod cast (webbradio) eller läs denna blogg som förklarar mer i detalj vad det kan innebära att ”bygga på annans mark”.

 

Söktjänster på nätet ökar

Den mesta trafiken kommer vanligtvis från Google och inte från webbannonsering. Därför är det viktigt att vara med på rätt platser.

Google favoriserar Google+ (Googles motsvarighet till Facebook men mer anpassad till näringslivet än privatpersoner) och Google Places för geografisk sökoptimering (SOE). Traditionell sökoptimering, dvs att man försöker anpassa sig till Googles sökalgoritm som ändrar sig hela tiden och ingen riktigt känner till (en affärshemlighet) kan också vara besvärligt.

 

 Andra söktjänster

Allt fler söker t.ex. ”tandläkare” via de olika katalogtjänsterna. Se till att vara med i HSA-registret så kommer ni automatiskt med i 1177.se, Hitta.se, Eniro.se m.fl. katalogtjänster på nätet. Andra söktjänster är Tandläkare.se, Bokavard.se, m.fl.

 

Förr var det patienterna som fick stjärnor – Nu är det tandläkarna!

Många sajter recenserar olika leverantörer. Detta har fått en ökad betydelse eftersom många litar mer på andras upplevelser än det som avsändaren själv skriver på sin hemsida eller gör reklam för.

Se därför till att ni får så många stjärnor på nätet som möjligt (t.ex. på Google+). Uppmuntra patienter/kunder att recensera er verksamhet. Detta är förmodligen den bästa och billigaste marknadsföringen ni kan få.

 

/Per Ahlberg på Dental24

Per är diplomerad marknadsekonom (DIHM) och har arbetat med försäljning och marknadsföring i hela sitt verksamma liv. De senaste 20 åren har Per varit verksam inom ledande IT- och Life Science-företag. 2008 grundade han Dental24 som idag är en ledande webbportal för nyheter och kunskap till svensk tandvård.

 

Referenser/Källor:

Dentalcompare: How to Locally Market Your Dental Practice Online

Kntnt: Kntnt Radio om content marketing

Dagens Media: Hitta.se slår besöksrekord

Internetworld: 5 tips för lokal sökoptimering

Google: Google Places för företag

Larry Emmot DDS: Google+ Local

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev