Kommunikation på många (nya) sätt
Bästa sättet att kommunicera är oftast att mötas öga mot öga. Men på senare år har vi blivit allt bättre på att komplettera det personliga mötet med annan teknik såsom telefon, sms, mejl, web, sociala media, text/blogg, bilder, video, podcasts och olika appar.
Kanske behöver man inte använda alla tänkbara sätt utan bara välja något eller några som passar just dig och dem du vill kommunicera med.
Alla har de sina fördelar och nackdelar. Vad passar dig och de du vill kommunicera med?
Under 2016 gick Internet upp som den främsta källan för relevant information och passerade därmed dagstidningar.
Telefon
Om vi börjar med telefonen så är den ganska personlig men kräver ofta att båda har tid att tala samtidigt, om ni inte använder telefonsvararen förstås. Telefontider har också både för och nackdelar. Ibland är det ju svårt att passa och komma fram.
Telefonsvararen har också blivit mer automatiserad (till mångas förtret)! Inom kort kommer vi också få uppleva mer chatrobotar och digitala assistenter via telefon.
Idag är telefonen inte längre bara till för att tala med utan används även för söka information på internet, lyssna på musik och podcasts, fotografering/bildvisning, kartor, tidtabeller, läsa och skicka mejl och meddelanden med, etc.
2016 hade 81% av Sveriges befolkning tillgång till en s.k. smartphone.
SMS
Många skickar idag sk. pushnotiser, kallelser, bekräftelse och/eller påminnelser via sms.
Sms är ett effektivt sätt att nå någon och komma in i personers informationsflöde.
Mejl
Mejl har fullständigt exploderat de senaste tjugo åren och fortsätter att öka. Alla öppnar inte och tar inte alltid så allvarligt på sina mejl. Andra tycker att det är ett perfekt sätt att få information ”svart på vitt” när det passar dem. Olika nyhetsbrev via mejl har också blivit vanligare. Tyvärr skickas det också allt mer oönskade mejl, s.k. spam, från både enskilda personer, företag och robotar. Kraven på avsändaren kommer att bli större nästa år (GDPR ny lag 2018) liksom funktionen på olika spamfilter i framtiden. Inhämta alltid ett godkännande från mottagaren om att få skicka nyhetsbrev. Var också noga med att erbjuda möjligheten att avregistrera sig från nyhetsbrev.
Webb/Internet
Webben erbjuder många möjligheter och är nästan ett krav för många verksamheter. Många har också en egen webbsida eller blogg. En fördel med webben är att det går att kombinera text, bild, ljud och video (innehåll/content) samt att avsändaren och mottagaren själv kan avgöra vad de önskar ta del av. Webben är ofta navet i kommunikationen som kan länkas både till och ifrån andra digitala mediekanaler. Idag är det relativt lätt och billigt att skapa och publicera information/content på en egen hemsida. Se till att det är enkelt att hitta till hemsidan via olika söktjänster, eHälso-register (t.ex. Katalogtjänsten HSA*), länkar, digitala kanaler, etc. Se till att hemsidan är responsiv och automatiskt anpassar sig till olika stora och små skärmar.
2016 använde 93% av befolkningen i Sverige Internet för att hämta information.
Sociala media
Användningen av sociala media ökar för var dag som går. Facebook var tidigt ute men idag finns även många andra mediakanaler såsom Instagram, YouTube, Twitter, WhatsApp, LinkedIn m.fl. Ofta har sajterna lite olika för- och nackdelar.
En nackdel kan vara att alla dessa ägs av någon annan och att användaren får anpassa sig till ägarens villkor. Att bygga och basera hela sin verksamhet på någon av dessa sajter kan därför vara riskabelt. En fördel kan vara att man enkelt når många med liknande intresse.
Text/Blogg
Text i form av artiklar, storytelling eller personliga bloggar har också blivit allt vanligare. Många tycker att det är ett bra sätt att ”följa” ett intresse, t.ex. en persons kunnande eller budskap. Alla kan idag vara sin egen publicist! Det betyder att mottagaren också bör vara extra källkritisk.
Video
Användningen av det rörliga mediet ökar. Ett exempel är live streaming på sociala media men även instruktionsfilmer, videoreklam och presentationer blir vanligare.
Ofta är dessa videosnuttar korta. Vi kommer också få se alltfler animerade videos (t.ex. safety ombord och användarinstruktioner).
Podcasts
Många har tagit till sig podcasts och ljudböcker från hela världen via nätet. Detta gör att man lätt kan bevaka och låta sig underhållas på disponibla tider såsom under resan, motionspasset eller på lediga stunder.
Appar
Olika appar gör att du får utökade funktioner i framförallt mobila enheter. Många appar kan vara mycket användbara och innehålla flera olika funktioner såsom information, tabeller, kartor, lägesbestämning, musik och radio. En nackdel kan vara att dessa appar är gjorda för olika operativsystem, fort blir gamla och ibland behöver uppgraderas. Många funktioner är gratis att använda, men inte alla.
Maskin-till-maskin-kommunikation
Förkortat M2M är den teknik som möjliggör kommunikation mellan olika enheter. M2M kan också vara en integrerad del av Internet of Things (IoT). Kanske är det just M2M som ökar mest just nu? Inom tandvården blir t.ex. CAD/CAM allt vanligare.
Vad passar dig och de du vill kommunicera med?
Hoppas att denna listning av olika sätt att kommunicera gör din vardag lite lättare. Det finns således inte ett sätt som fungerar i alla situationer. Värt att tänka på är att det är ofta såhär dina patienter eller kunder idag väljer olika produkter eller tjänster. De börjar ofta på nätet…
/Per Ahlberg
Skribent, fotograf, bloggare, podcastare, föreläsare och grundare till Dental24
Relaterat:
Några användbara appar:
- Facebook (sociala media/relationer)
- YouTube (sociala media/video/ljud)
- Instagram (sociala media/bilder, video)
- Twitter (sociala media/korta meddelanden)
- Spotify (musik)
- Google Maps (kartor)
- Skype, Viber, FaceTime (videotelefon, meddelanden/chatt, etc.)
- WhatsApp (meddelanden, bilder, samtal över hela världen)
- Lokaltrafik (olika bolag, tidtabeller)
- Taxi (olika bolag, beställning)
- Banktjänster (olika banker och institut, Internetbank, Swish, BankID, etc.)
- Hotell (sökning/bokning)
- SR (radio, nyheter, m.m.)
- Väder (olika leverantörer)
- Hälsa (olika funktioner)
- Recept (olika källor)
*) HSA är en del av den nationella infrastruktur som möjliggör ett förverkligande av nationell eHälsa. Landsting, kommuner, privata vårdgivare och vissa myndigheter inom vård och omsorg är anslutna till HSA.
HSA innehåller kvalitetssäkrad information om personer, enheter och funktioner inom vård och omsorg. Inera AB är nationell förvaltare av HSA. Det är i detta register många katalogtjänster hämtar sin information.
Källor:
SCB, Internetstatistik.se
IIS, Internetstiftelsen i Sverige, Svenskarna och internet 2016
Atomer & Bitar, Chatrobotar & digitala assistenter