Michael Karlstén om framtiden för estetisk tandvård

Tandläkare Michael Karlstén avslutade sin yrkeskarriär tidigare i år. Han fick en fantastisk tid att verka i, ”från Hedenhös till den digitala eran”, som han själv uttrycker det. För Dental24 berättar Karlstén om utvecklingen och ger några prognoser om framtiden för estetisk tandvård.

Michael Karlstén

 

Tandläkare har alltid önskat utföra estetiska behandlingar för att tillfredsställa patienters önskemål. Men det var i samband med att tandvårdstaxan släpptes fri i slutet på 1990-talet som estetisk tandvård i Sverige tog fart

– Tidigare var det prisreglering. Det spelade ingen roll vilken tandläkare du gick hos för alla var ju ändå tandläkare.

– Vi som hade ett intresse, fick nu en möjlighet att utveckla det här, att utbilda oss. Det kostar ju pengar att utbilda sig, så är det ju. Men det du investerar i kunskap får du oftast igen i form av trygghet som tandläkare och med nöjdare patienter.

Karlsten fann utbildningar utomlands, då det fanns väldigt få i Sverige. Tillsammans med en grupp likasinnade var han med och grundade SACD – Swedish Academy of Cosmetic Dentistry.

Utbildning är framtiden, dåtiden och samtiden

Utbildning var början, och det är också trenden för framtiden, förklarar Karlstén:

– Massiv utbildning krävs för att uppfylla patienternas önskemål. Sedan beror det på hur stora fall man utför. Om man håller sig till okomplicerade fall, så kan man inte göra så stor skada. Men när man börjar göra omfattande behandlingar, då kan ju både patienter och tandläkare, hamna i väldigt knepiga situationer.

– Estetik är inte samma sak som traditionell tandvård, hur man än ser det. Det är lite andra tekniker som gäller. Samtidigt gäller traditionell tandvårds regelverk och mekanismer, vad gäller till exempel bettfunktion och materialval.

Second opinion på sociala medier

Intresset för estetik kommer troligen fortsätta att öka. Patienterna kommer att ställa högre krav på tandläkare och på behandlingar. Utvecklingen som går hand i hand med utvecklingen av internet och sociala medier. Patienter gör research på nätet och analyserar allt från patientfall till tandläkarnas utrustning. Patienter varnar varandra för tandläkare och behandlingar de uppfattar som felaktigt eller dåligt utförda. Kravet på förutsägbara behandlingar kommer att öka.

Patienter söker någon som kan förverkliga deras önskemål. Jag tror att patienterna mer och mer börjar upptäcka att inte alla tandläkare har kompetens inom estetisk tandvård.

– Förr sa tandläkaren traditionellt ”det här kommer att bli jättefint”. För en patient är det ju som att slänga sig ut från ett stup och inte veta hur slutresultatet kommer bli. Alla patienter tycker ju olika. Det finns väldigt många och mycket specifika önskemål.

– Om du inte kan visualisera det från början, då är du som tandläkare ute på hal is. Det kan bli väldigt svårt att få patienter nöjda. Förutsägbarheten är egentligen pudelns kärna. Patienter förstår inte heller vilka begränsningar det finns för just deras mun.

Trender och mode i behandlingar

Vilka behandlingar som blir populära är svårare att förutse. Trender kommer och går. Idag är aligners väldigt populärt. Tyvärr utförs aligner-behandling i Sverige ofta efter att tandläkare gått en kortare introduktionskurs.

– Där har vi ett bekymmer. Aligner-behandling är de facto tandreglering, alltså ortodonti. Ortodontist blir man efter tre års specialistutbildning. Men här kan det röra sig om en halvdags kurs.

– De tandläkare som hoppar på det här snabbspåret, tar ett stort ansvar. Jag tror att vi kommer att se många problem där. Tandläkarna har väldigt svårt att reparera alignerbehandlingar som gått snett. För vad är det man har gjort? Jo, flyttat tänderna med våld, till ibland en ofysiologisk position.

– I slutändan har tillverkarna inget formellt ansvar, men jag tycker att de borde ta sitt ansvar. De företag som var först med aligners, har lite högre krav. Men de har fått flera mindre noggranna konkurrenter. Den digitala tekniken har gjort det lättare att tillverka aligners för alla.

– På utbildningarna säger tillverkarna: ”Börja med väldigt lätta fall”. Men det glömmer tandläkarna ofta bort när de kommer till kliniken eftersom många patienter vill ha en radikal förändring.

Estetisk tandvård innefattar en rad olika behandlingar och strategier, som ofta utförs i kombination med varandra.

Minimalt invasiva behandlingar

Det minimalinvasiva perspektivet är centralt för all tandvård, men särskilt för estetik. Det kommer också att bli viktigt i framtiden.

– All borrning i tänderna är ju en form av åverkan. Det kan handla om att man kanske istället måste flytta tänder så att de står rätt, i stället för att avverka hårt på dem. Det måste vara genomgående. Det är min första prioritering.

Inga genvägar runt bettfunktionen

Karlsten tror vidare att kunskap om bettfunktion kommer att få stor betydelse i framtiden.

– Man tycker det borde vara självklart, men vi är ganska dåliga på bettfunktion i Sverige. Vi har inte fått en tillräcklig bettfunktionsutbildning i Sverige, vill jag påstå. Den är betydligt bättre ibland annat USA.

– Har man inte bra kunskap inom bettets funktion, då får man det svårt. Om något är snett eller för högt, så känner patienten det omedelbart. Som patient kan man känna störningar ned till två hundradels millimeter. Om man inte är observant på sin bettfunktion, då kommer man att få bakslag hela tiden.

Digital  tekniker och nätverk med expertis

Föga förvånande, blir digitala behandlingar viktiga i framtiden.

– Den digitala utvecklingen är revolutionerande. Vi har fått starka vackra material. Men framför allt att planera jobben är så mycket lättare digitalt.

– Jag fick ändå vara med ungefär tio år med digital tandvård. Det har varit väldigt kul att få vara med de åren som jag fått vara med – från ”Hedenhös” 1980 ända fram tills nu, det har varit en fantastisk utveckling.

Det är fel att tro att den tekniska utvecklingen gör att varje tandläkare kan utföra i princip allt själv. Snarare kommer samarbeten med kollegor – med rätt expertis – att bli allt viktigare.

– Man bör vara vid sin läst, gör det du är bäst på. Låt andra göra det de är bäst på. Sjukvården har jobbat så i många år. Det räcker ju inte att vara läkare utan man är vidareutbildad och specialiserad inom ett visst område. På så sätt blir sjukvården optimal för patienten.

– Samarbeten blir jätteviktiga i framtiden. Allting handlar om utbildning och förmåga att ha ett nätverk omkring sig.

/Dental24

MICHAEL KARLSTÈN:
Tog examen 1980 i Stockholm och har sedan dess arbetat i privat verksamhet. Startade Dentalakademin Stockholm 2013 och var verksam där till mars 2024, med fokus på estetisk tandvård, rehabiliteringsfall och bettfunktion. Är en av grundarna till den svenska föreningen ”Swedish Academy of Cosmetic Dentistry” (SACD) och blev 2014 den förste svenska tandläkaren att bli Ackrediterad i ”American Academy of Cosmetic Dentistry” (AACD) och sedan 2023 även Ackrediterad Fellow i AACD. Fick Sverkerpriset 2023.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev