Aktuellt

Skandal

14 september 2022

Patienter drabbades efter Nordic Smiles konkurs

Nordic Smiles konkurs i augusti framkallade en våg av reaktioner i sociala media. Deras verksamhet med billig tandreglering var ansvarslöst utförd, ansåg flera tandläkare.

”Har du bränt dig på Nordic Smiles?”, frågade en klinik sina patienter. En annan skrev: ”Jag vill tacka alla aningslösa influencers, för deras starka bidrag till att otaliga patienter nu lämnas med ofullständiga behandlingar som ingen tandläkare vill ta sig an”.

Enligt vad Dental24 erfar, gick Nordic Smiles verksamhet till ungefär så här: Patienten bjöds in till företagets lokaler som inte var en tandläkarpraktik men hade en central adress, där det utfördes en digital scanning. Scanningen sändes till ett tandtekniskt lab i Tyskland, som upparbetade en plan. Därefter fick patienten skenor och små plastfästen på enstaka tänder hos Nordic Smiles personal.

Det som många tandläkare vänt sig emot, var att företaget tycks ha lämnat sina patienter vind för våg utan någon egentlig behandling, samt att många i personalen kanske inte ens var tandläkare eller tandvårdsutbildade.

En tandläkare som fått ta över flera fall från tidigare Nordic Smiles-patienter är André Wikholm, specialisttandläkare i tandreglering, Stockholm. Patienter har för Wikholm berättat att man inte längre får tag i den tandläkare som var företagets frontfigur på hemsidan och i sociala medier. I ett utskick från bolaget till patienterna uppmanas man att söka andra vårdgivare då det finns ”många duktiga tandläkare i Stockholm”. Wikholm är mycket kritisk till Nordic Smiles och vissa andra aktörers verksamhet vad gäller aligner-behandlingar. Wikholm anser att Nordic Smiles tycks ha verkat genom något slags kryphål i lagen.

– Den som scannade patienten på Nordic Smiles – om det ens var en tandläkare – ansvarade inte för behandlingen. Som patient lämnas man utan kommunikationsmöjligheter, om exempelvis behandlingsalternativ, förväntansbild eller vilka resultat som kan tänkas uppnås. Det är inte alls säkert att den behandling man presenteras via en 3D-simulering är genomförbar i realiteten eller det bästa alternativet i varje enskilt fall.

– Att tandreglera – förflytta tänder på patienten – är tandläkarens ansvar. Och enligt vad jag hört från patienter, har vissa aldrig träffat en tandläkare. Då kringgår man ju hela behandlingsplaneringen och ansvaret.

– Oavsett så hade den personal patienterna träffade på mottagningen ingenting med själva behandlingsplanen att göra. Det tycks ju ha skett en odontologisk behandling utan att någon verkar ha haft något ansvar.

Företaget marknadsförde sig med s.k. influencers. En av dem var Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Hon skrev så här på sin blogg i mars 2022:

”Det är ingen klassisk tandläkarmottagning där du får ta på dig blåa plastpåsar på skorna, utan mottagningen är i ett fint sekelskifteshus och du trängs inte med en massa andra människor utan det är privat och personligt.”

Aligners-fabrikaten har blivit många de senaste åren. Behandlingen bör inledas av en av tandläkare, och fortsätta under överinseende av en tandläkare. Behandling med aligners från den mest väletablerade tillverkaren, Invisalign, brukar vara kostsam. Efterfrågan på billigare alternativ är stor.

Det är många som misstar sig på aligners. Det är ingen behandling, det är ett paraplynamn på produkter från tandtekniska företag. De gör ju inga behandlingar och ansvarar aldrig för behandlingsresultat, biologi eller begränsningar.

– Det är priset som driver. De köper plastskenor som vid en första anblick verkar väldigt lätta att använda själv. Men själva användningen är inte behandlingen. Skenan är bara ett medel för att uppnå ett resultat och samma planering som vid en traditionell tandreglering med räls bör föregå även behandling med skenor. Tandregleringsskenorna är inte magiska.

– Den här typen av verksamhet bygger på pris och enkelhet, och att slippa gå till tandläkaren.

Det finns fler aktörer med liknande och än värre upplägg, påpekar André Wikholm:

– Patienten scannas på en plats, men behandlingsplaneringen görs någon annan stans. Personalen som patienten möter på kliniken är kanske tandsköterskor eller tandhygienister, som inte utför någon undersökning av bettet innan man drar i gång. Det kan ju finnas cystor, infektioner, obehandlad karies, obehandlad tandlossningssjukdom – det tittar man över huvud taget inte på. Patienten godkänner sin plan via en 3D-länk och skenorna skickas hem direkt, utan att tandläkare är inblandad.

– Man går på att patienten säger att hen är frisk. Det som håller på att hända är att nya aktörer vill dra fördel av teknikens landvinningar, utan att ta ett vårdansvar.

Fotnot:

Nordic Smiles var inte registrerat som medicintekniskt laboratorie hos Läkemedelsverket, ej heller som vårdgivare hos IVO. I företagsregister var Nordic Smiles klassat som ”Övrig detaljhandel ej i butik”. Dental24 har försökt, men inte kunnat nå, Nordic Smiles tidigare VD Martin Hagedorn för en kommentar.

 

/Dental24

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev