Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Så har digital teknik utvecklat tandvården

Det har snart gått 50 år sedan datatekniken blev allmänt känd och användningsbar för de flesta. Under den tiden har mycket hänt, inte minst inom tandvården. Och det stannar knappast där. Här har vi på Dental24 gjort en liten sammanfattning.

Dental radiografi

En rutinmässig tandundersökning tar idag hjälp av röntgen – dental radiografi. Det är en säker och beprövad behandlingsmetod. Dental radiografi kan hjälpa till att upptäcka karies, tandvärk, paradontit, käkledsproblem, tumörer och andra diagnoser i munhålan. Tekniken kan också användas för att planera behandling med kirurgi, implantat och ortodonti.

Digital röntgen har flera fördelar jämfört med traditionell röntgen. Den ger snabbare och mer exakta resultat, kräver mindre strålningsexponering, möjliggör bildeditering och eliminerar behovet av filmframkallning.

Cone Beam Computed Tomography – CBCT  

CBCT är en avancerad avbildningsteknik som använder röntgenstrålar för att skapa en tredimensionell bild av kroppens inre strukturer. CBCT-tekniken genererar högkvalitativa tredimensionella bilder av tänder, käkar och ansiktsben.

CBCT används ofta för att ställa diagnos och ta fram behandlingsplanering av komplexa tand- och käkrelaterade problem, som komplikationer med tandimplantat, käkledsproblem, tandrotationer och tandtransplantationer.

Digitala patientjournaler

De elektroniska dokumenten används för att samla in och lagra information om en patients hälsotillstånd, avseende medicinsk historia, diagnoser, behandlingar och andra viktiga data.

Digitala patientjournaler ger ökad effektivitet och noggrannhet i vården. De förbättrar kommunikationen och samarbetet när olika vårdgivare arbetar med samma patient. De minskar vidare risken för felaktigheter och säkerhetsproblem som kan uppstå med pappersjournaler.

Digitala patientjournaler kan också vara användbara för att analysera patientdata för forskning och utveckling av behandlingsmetoder, samt för att hantera fakturering och betalningar inom sjukvårdssystemet.

Computer-Aided Design/Computer-Aided Manufacturing – CAD/CAM

Som namnet antyder används CAD/CAM dels för att designa en produkt, dels för att tillverka densamma. Inom tandvård används CAD/CAM främst för att designa och tillverka tandrestaurationer som kronor, broar, inlägg och tandimplantat.

CAD/CAM-tekniken gör det möjligt för tandläkare och tandtekniker att designa tandrestaurationer på en datorskärm. Därefter används en CAM-enhet för att skapa tandrestaurationen med hjälp av en s.k. CNC-maskin (Computer Numerical Control). CNC-maskinen fräser ut tandrestaurationen från ett block av tandvänligt material, som keramik eller zirkoniumoxid.

CAD/CAM-tekniken är mycket precis och effektiv vilket innebär att tandrestaurationer kan tillverkas på kort tid med hög noggrannhet. Antalet besök som patienten behöver göra hos tandläkaren, minskar när tandrestaurationerna kan designas och tillverkas på samma dag. Detta är tacksamt för patienter som reser långa avstånd för att besöka sin tandläkare.

En annan fördel är att analoga avtryck inte längre behöver skickas fysiskt till det tandtekniska laboratoriet. Det sparar såväl tid, pengar och miljö.

3D-print

3D-printing är en teknik för att bygga tredimensionella objekt genom att lägga på lager av material på varandra, baserat på en digital förlaga. CAD-modellen (Computer-Aided Design) skapas i en dator, och sedan används en 3D-skrivare för att tillverka objektet.

Materialet i 3D-skrivaren kan vara plast, metall, keramik, eller någon annan typ av material som kan smältas och appliceras i små portioner.

3D-utskrifter används i många olika sammanhang. Inom tandvård används 3D-printing för att tillverka tandmodeller, proteser, bettskenor, kronor, broar, apnéskenor och andra tandrestaurationer. 3D-printing går snabbt, är kostnadseffektivt och ger hög precision i tillverkningen av objekt.

Digital kommunikation

SMS-kallelser är ett sätt för sjukvårdspersonal att skicka en påminnelse eller kallelse till patienter om deras kommande besök. I stället för att skicka ett brev eller ringa upp patienten, skickas ett kort textmeddelande till patientens mobiltelefon.

SMS-kallelser är enkla att skicka ut. De når patienten omedelbart. Detta minskar risken för missförstånd och glömska som kan uppstå med traditionella pappersbaserade påminnelser. Dessutom är SMS-kallelser kostnadseffektiva och miljövänliga eftersom de inte kräver någon utskrift och transport av pappersbaserade påminnelser.

Det finns också möjlighet att bekräfta tillbaka via SMS. Det underlättar administrationen och minskar risken för att patienten missar sin avtalade tid eller kommer på fel tid.

SMS-kallelser kan vara känsliga när det gäller patientsekretess. Därför är det viktigt att använda en säker och skyddad kommunikationsplattform och kontrollera att patienten samtycker innan man skickar ut någon form av kallelse eller påminnelse.

Digital tidsbokning har blivit allt vanligare inom tandvården och är en viktig del av den digitala transformationen. Digital tidsbokning är en process där patienter kan boka sina vårdsbesök online i stället för att ringa eller besöka en klinik personligen för att boka en tid. Detta görs genom en digital plattform som kan vara en del av en klinikens hemsida eller en extern plattform.

Patienterna ser enkelt vilka tider som finns tillgängliga och bokar en tid som passar dem bäst. Detta minskar patienternas väntetid i telefonköer och ger dem möjlighet att boka tider bekvämt från sitt eget hem eller på språng.

Digital tidsbokning ger också personalen möjlighet att hantera sin tid mer effektivt. Antalet fel- och dubbelbokningar minskar. Personalen kan i stället fokusera på annan viktig verksamhet, vilket effektiviserar arbetet på kliniken.

Digitala möten är ett sätt att ha möten, konferenser och samtal med hjälp av digitala verktyg som till exempel video- eller telefonkonferenser. Digitala möten gör det möjligt för människor att mötas oavsett var de befinner sig i världen.

Fördelarna med digitala möten är många. Det ökar flexibiliteten i arbetet. Det minskar behovet av att resa, vilket sparar tid och pengar. Det är också bra för miljön eftersom det minskar koldioxidutsläppen från resor. Digitala möten är också effektiva för att konsultera med människor på olika platser, vilket underlättar samarbetet i team som arbetar på distans.

Bland nackdelarna återfinns tekniska problem. Det är också svårare att bygga relationer och skapa samarbete när man inte träffas personligen. Det är viktigt att hitta en balans mellan digitala möten och personliga möten för att upprätthålla starka relationer och skapa en sund arbetsmiljö.

Digitala informationskanaler

Nya plattformar används för att sprida information till en stor publik, vanligtvis via internet.

Några exempel på digitala informationskanaler är sociala medieplattformar som Facebook, Twitter och Instagram, webbplatser, e-postutskick, podcasts eller webbinarier. Dessa plattformar används för att informera människor om nyheter, produkter, tjänster, händelser och andra relevanta ämnen.

Fördelarna med digitala informationskanaler är att de är snabba, kostnadseffektiva och kan nå en stor publik. De ger också företag och organisationer möjlighet att interagera med sin publik, ta emot feedback och svara på frågor i realtid. Det är viktigt att använda rätt kanaler för att nå ut till den rätta publiken och att säkerställa att informationen som sprids är korrekt och pålitlig.

Det är också viktigt att notera att säkerhet och skydd av patientuppgifter är avgörande vid användning av digitala tjänster enligt GDPR.

Webbinarier är seminarier eller presentationer som tillåter människor att delta från vilken plats som helst i världen över dator eller mobil enhet med internetuppkoppling. De kan ta många olika former, från interaktiva evenemang med publikens deltagande, till förinspelade sessioner som kan ses när som helst.

Webbinarier används ofta av företag, organisationer och individer för att tillhandahålla träning, utbildning, marknadsföring eller annan typ av information till en stor publik. De kan också användas för evenemang som produktlanseringar, expertintervjuer eller andra typer av presentationer.

Digitala betalningssystem

Nya applikationer används för att skicka och ta emot pengar online. De tillåter personer att betala, överföra pengar och utföra andra transaktioner över dator eller mobil enhet med internetuppkoppling. Digitala betalningssystem är exempelvis banköverföringar, kreditkortsbetalningar, e-plånböcker och mobila betalningssystem såsom t.ex. Swish.

Digitala betalningssystem är bekväma och enkla att använda, men det är viktigt att vidta säkerhetsåtgärder och skydda personliga uppgifter vid användning.

Digital redovisning

Bokföring av finansiella transaktioner sker idag i en digital miljö. Digitala verktyg och programvaror spårar och hanterar ekonomisk information, som exempelvis fakturor, kvitton och banktransaktioner.

Digital redovisning och bokföring har många fördelar jämfört med traditionell bokföring på papper. Den digitala miljön gör det enklare att organisera och spåra finansiella transaktioner. Olika programvaror kan hjälpa till att automatisera bokföringsprocessen. Så får vi färre misstag och mer effektiv hantering av företagets ekonomi.

Det finns också molnbaserade redovisningsprogram som gör det möjligt att ha tillgång till bokföringsinformationen från vilken plats som helst och när som helst. Detta är praktiskt för företagare som arbetar från olika platser.

Det är dock viktigt att se till att den digitala bokföringen är korrekt och uppdaterad samt att säkerhetsåtgärder vidtas. Känslig information måst skyddas från obehörig åtkomst. Detta inkluderar att använda starka lösenord, säkra nätverk och att säkerhetskopiera data regelbundet.

Andra exempel på digital kommunikation är uppkoppling till Försäkringskassan för utbetalning av tandvårdsbidrag.

Sist men inte minst: Artificiell Intelligens

AI som är en förkortning för Artificiell Intelligens, vilket på svenska betyder konstgjord intelligens eller maskinintelligens. Det handlar om datorprogram, utformade för att utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens, såsom att lära sig, resonera, problemlösa och fatta beslut. AI-teknologier används i allt från personliga assistenter som Siri och Alexa till självkörande bilar och diagnostisering av sjukdomar. Mycket, men inte allt, av ovan text är skriven av Chat roboten chat.openai.com.

/Dental24

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje månad.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 10 000+ andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 10 000+ andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Vi använder cookies

På dental24.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår sajt. Du kan själv styra vilka cookies som får användas och kan återkalla ditt samtycke när som helst. Gör dina val nedan eller klicka på ”Godkänn alla” för att ge samtycke till samtliga syften.

För att vi ska kunna spara dina val av cookies placeras även "nödvändiga cookies" som inte kräver ditt samtycke. Se cookiepolicy här. Placeringen av cookies innebär dessutom att vi behandlar dina personuppgifter. Se integritetspolicy här.

Cookie policy

Ditt samtycke gäller domänen: dental24.se
Cookiepolicyn uppdaterades senast: 2023-06-28

Integritetspolicy

Visa de cookies som används på vår hemsida

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän: dental24.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän: dental24.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän: dental24.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjFirstSeen

    Syfte: Används för att identifiera en ny besökares första session.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

På webbplatsen dental24.se använder vi så kallade cookies för att analysera hur vår hemsida används i syfte att optimera och förbättra hemsidan. Du väljer själv om du vill ge samtycke till vårt användande av cookies och kan när som helst förhindra eller ändra användandet av cookies genom att klicka här.

Dental24 ansvarar för placering av cookies på hemsidan och är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som samlas in av dessa. För mer information om vår behandling av dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet (dator/mobil/surfplatta som har tillgång till internetuppkoppling) av hemsidan du besöker – om du ger samtycke till detta. Cookien kan till exempel känna igenom dig som användare när du besöker vår webbplats och gör det möjligt att komma ihåg viktig information som gör ditt besök bekvämare och ger en förbättrad användarupplevelse. Cookies är så kallade passiva filer som inte kan sprida farlig programvara eller virus på din mobila enhet eller dator.

Det finns två typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. På dental24.se använder vi både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparas som en fil på datorn under en viss tid tills servern som placerat dem, eller du som besökare väljer att radera dem. Sessionscookies lagras temporärt när du som besökare är inne på hemsidan och försvinner när du stänger din webbläsare.

Cookies kan även delas upp i förstahandscookies och trejdeparscookies. Förstahandscookies placeras av hemsidan du besöker medan tredjepartscookies placeras av en annan webbplats. På dental24.se använder vi både förstahandscookies och tredjepartscookies.

Hur du undviker cookies

När du besöker vår webbplats kan du neka till alla eller vissa typer av cookies. Du kan även återkalla eller ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka här.

Du kan även blockera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Då kommer din webbläsare automatiskt neka till cookies eller informera dig när en hemsida begär att få lagra cookies.

Efter ditt besök kan du granska och radera de permanenta cookies som har lagrats i din webbläsare. I listan nedan ser du namnet på de cookies dental24.se sparar så att du enkelt kan identifiera dem.

Här hittar du mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare:

Cookies som används av tredje part

På dental24.se kan det finnas innehåll som bäddas in från YouTube. YouTube placerar cookies i din webbläsare när du besöker youtube.com eller när du trycker på inbäddat innehåll från YouTube som finns på vår hemsida. Dental24 kan inte styra över dessa cookies eller de personuppgifter och information som kan komma att samlas in. Dental24 använder inte de tjänster för riktad marknadsföring som erbjuds av YouTube. Därmed behöver du som användare kontrollera YouTubes hemsida för att få ytterligare information om hur de hanterar cookies, vilken information de samlar in och hur du kan ta bort eventuella tredjepartscookies.

Cookies som används på dental24.se

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän: dental24.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän: dental24.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän: dental24.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjFirstSeen

    Syfte: Används för att identifiera en ny besökares första session.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

Dental24.se är ett webbforum, så kallad community, på internet som är fri att ta del av för alla besökare.

Dental24 innehar sedan oktober 2018 utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för Press, Radio och TV. Ett utgivningsbevis innebär att reglerna om personuppgiftsbehandling (GDPR) inte gäller i den mån det skulle inkräkta på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet.

Vi använder s.k. cookies för att underlätta och förbättra användarupplevelsen på webbplatsen Dental24.se.
För mer information om cookies se här >>

Vi distribuerar regelbundet ett redaktionellt nyhetsbrev utan reklam till våra prenumeranter utan kostnad. För att möjliggöra distribution lagrar vi respektive mejladress i vårt mejl/prenumerationsprogram MailChimp. Vid varje utskick finns möjlighet att avanmäla sig från nyhetsbrevet.

Vi tillhandahåller inte prenumeranternas mejladresser till tredje part. Adresserna används endast för publicering av nyhetsbrevet i WordPress och distribution via MailChimp.

Övriga person/företagsuppgifter används endast för vår egen administration (t.ex. fakturering i FortNox samt Salesforce CRM).

Dental24 använder sig inte av lagrad information för att automatiskt följa upp eller med hjälp av algoritmer återkoppla besök gjorda på Dental24.se (s.k. programmatic marketing eller re-targeting).

Huvudansvarig utgivare och ansvarig för företagets lagrade information är Per Capita AB genom dess VD och ägare Per Ahlberg.

Önskas ytterligare information om eller annullering av lagrade personuppgifter kontakta per.ahlberg@percapita.se.

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras löpande.
(Senast uppdaterad 19 oktober 2021)

Dental24.se/Per Capita AB, org.nr 556763-9785