Sälja din klinik?
Vad ska man tänka på när det är dags att sälja sin tandläkarpraktik? Tandläkare Bengt Franzon delar här med sig av erfarenheter och råd från en väl planerad försäljning av sin och hustrun Barbara Nettelbladts praktik på Gärdet i Stockholm.
Att sälja och gå vidare
Tillslut är det dags. Av ålder eller av andra skäl måste man till slut sälja sin tandläkarpraktik. Vi, hustru Barbara Nettelbladt, och jag, sålde vår mottagning på Gärdet Stockholm till Oral Care i juni förra året och slutade samtidigt med klinisk tandvård. Detta är min berättelse om hur vi tänkte och planerade för vår försäljning.
Tandläkare Bengt Franzon
Man kan dela in försäljningsprocessen i tre delar: förberedelser, affären och nästa steg i livet. Alla är viktiga för att nå ett resultat som man är nöjd med.
Att förbereda sig
Att sälja, och i många fall att sluta som tandläkare, är ett beslut som måste mogna fram. Oavsett om man är mogen att sälja just nu så kräver processen förberedelser. Vad vill jag? Hur gör jag för att komma dit?
Vi började vår egen planering av försäljningen för flera år sedan med att gå igenom vår ekonomi, då, nu och framåt. Vi diskuterade olika scenarier och tidpunkter, vi kollade in marknaden, vi funderade på om vi ville sluta tvärt eller avveckla oss succesivt och vi tog proffshjälp med ekonomi och företagarfrågor. Vi bestämde oss också för att ”köra in i kaklet”, dvs inte börja lägga av mentalt eller sluta hänga med som tandläkare.
Vi la också upp en plan för vårt liv efter det att vi sålt och slutat som tandläkare. Hur och var vi ville bo, vad skulle vi arbeta med och hur mycket skulle vi arbeta med annat.
Det tog ett tag att landa men en dag efter sommarsemestern 2015 kände vi att nu var det dags att starta försäljningsprocessen och ta nästa steg i livet.
Affären
Vi valde att ta hjälp med försäljningen. I vår förberedelsefas hade vi kontakt med en företagsmäklare som banken rekommenderade men upptäckt direkt att vi inte talade samma språk. Vi letade vidare och kom i kontakt med Carina Celin på Celin Dental som hade ett upplägg som passade oss. Det innebar att hon tog hand om hela processen. Värdering, prospekt, förslag på pris, visningar, diskussioner med potentiella köpare och andra intresserade (nyfikna kollegor), samlade ihop nödvändig dokumentation för försäljningen och bistod vid kontraktskrivandet. Allt under sekretess. Upplägget gjorde att vi kunde jobba på som vanligt. Kort sagt vi tog fram underlag, lyssnade på råd, skaffade oss en ”second opinion” och fattade beslut på grundval av detta.
Vi valde att inte informera någon om våra planer att sluta. Inte kompisar, inte patienter och inte personalen. Det gäller att behålla patienterna på mottagningen så vi väntade till allt var skrivet och klart innan vi informerade om vårt beslut att sälja. Jag vet att många känner ett behov att informera sin personal på ett tidigt stadium om att praktiken är till salu. Vårt skäl att inte informera var att det var vi som var ägare och det var vi som sålde vår verksamhet. Att tidigt informera skulle skapa en lång tid av osäkerhet för personalen. Risken man tar om personalen är involverad i försäljningen är att man skapar en falsk förväntan om inflytande över försäljningen. En erfarenhet av vår försäljning, och vad jag hört av andra, är att det uppstår diskussioner och reaktioner som man aldrig kunnat föreställa sig. Både positivt och negativt. Förändringar är svårt.
Vi valde också att sälja och sluta direkt. Vi hade förmodligen fått mer betalt om vi hade jobbat kvar ett par år men det kändes aldrig aktuellt för oss.
Vi hade förmånen att ha minst fyra seriösa spekulanter att välja mellan. Vi valde att sälja till Oral Care, en tandvårdskedja under uppbyggnad med starka ägare. Det kändes tryggt och visade sig också vara ett bra val för oss.
Nästa steg i livet
Vi slutade till sommaren 2016 vilket gjorde att det nya livet blev lite av en förlängd semester trots att vi fortsatte att arbeta. Barbara jobbar som konsult till diverse socialförvaltningar. Jag skriver på min avhandling och har startat en konsultverksamhet.
Livet är inte bara arbete utan också sommarstuga, golf och resor. Och allt på tid som man själv styr över. Jag har alltid trivts som tandläkare och aldrig upplevt tidspassningen som ett bekymmer. Men det är en fantastisk känsla att inte styras av en tidbok som säger vad jag skall göra hela tiden. Förmodligen resultatet av att ha tagit ett eget, välgrundat, beslut att sluta nu.
Några råd till er som planerar att sälja er mottagning:
- Börja planera i god tid
- Ta råd
- Ta hjälp
- Försök ha en realism i förväntningar
- Det rätta priset är det priset någon är beredd att betala
- Planera för ett liv utan borren
Bengt Franzon
bengt.franzon@gmail.com