Tandgruppen i Kungsbacka går mot trenden
De ser barntandvården som en möjlighet att bygga relationer. De gick igenom pandemin med fina resultat. De arbetar i team men inte arbetslag. De har öppet varje dag hela året om, och tar emot patienter från sju på morgon till åtta på kvällen. De har inga köer. Dental24 har besökt Tandgruppen i Kungsbacka.
Det mesta på Tandgruppen handlar om team och teamkänsla. Tandgruppen ägs av några i personalen och arbetar konsekvent med teamtandvård. I varje team ingår två tandsköterskor, en tandläkare och en tandhygienist. Principen är att korta ned ledtid i arbetsprocessen, delegera maximalt samt att låta alla arbeta på toppen av sin kompetens. Tandläkaren jobbar i två eller tre rum med två tandsköterskor som har fått flera arbetsmoment delegerade till sig.
– De går alltid omlott och teamen kan behandla fler än en patient samtidigt. Tandläkaren och tandsköterskorna är kodade i tidboken utifrån behandlingsperspektiv och vem som gör vad. Då blir det som mest effektivt och stimulerande, förklarar Helena Liljhagen, tandläkare och VD för Tandgruppen.
Teamtandvård bättre för patienter
Att tandläkaren behandlar två patienter samtidigt betyder inte längre väntetid för patienten. Ett exempel är att låta tandsköterskan utföra bedövning. I stället för att göra det själv byter tandläkaren rum och fortsätter behandlingen på patienten där.
– Det är viktigt med personkemi, kompetens och god logistik. Det funkar inte alltid så bra i början för de som är nya och orutinerade. Det gäller att bli trygg i sin roll och hitta varandra, fortsätter Helena.
Teamstrukturen är mycket effektiv. Enligt egna uppskattningar är den 70 procent mer effektiv under en arbetsdag, jämfört med att arbeta i ett rum med en tandläkare och en sköterska utan delegering.
Det finns flera andra fördelar, förklarar Johan Evald, tandläkare på Tandgruppen:
– Skulle du bli sen i det ena rummet, så är det mycket lättare att komma i kapp. Man kan vara sen i ett rum, men ändå vara i tid i det andra rummet. Skulle man jobba sekventiellt så skulle man försena alla patienter under resten av dagen.
Ett stort team
Det finns inga arbetslag, inga strukturer som kan skapa interna konflikter och inga egna kostnadsställen. Alla jobbar i samma stora team.
– Vår organisation är väldigt platt och beslutsvägarna är korta. Det vet vi, eftersom många av oss har arbetat för andra stora arbetsgivare och kan jämföra, säger Helena.
– Det finns mycket kunskap i huset och vi försöker ta hjälp av varandra i stället för att remittera patienter, fortsätter Johan.
Teamtandvård främjar dessutom kontakten med patienten. Patienten har alltid kontakt och rapport med sköterskan eller receptionen som förbereder patienten för vården.
– Många patienter är nervösa inför ett besök. De kanske skall göra en operation och vill prata av sig lite och då är det väldigt bra att de har kontakt med en sköterska hela tiden. Det blir mycket mer laddat när tandläkaren hämtar patienten, säger Ulrika Bäversjö-Möller, tandhygienist på Tandgruppen.
Patienter i barnvagn och permobil
Alla patienter – unga som gamla – skall känna sig välkomna till Tandgruppen. Man samarbetar med specialister inom alla områden för att kunna erbjuda den bästa behandlingen. Kliniken förfogar över teknik som är både modern och avancerad.
– Patienterna gillar verkligen ny teknik. ”Va, bra med scanning, inte gammaldags lera”, har vi fått höra, påpekar Helena.
– Vi vill att alla i personalen skall vara delaktiga i den nya tekniska utvecklingen, säger Ulrika
Gott bemötande, hög tillgänglighet och god service
Patienterna skall känna trygghet hos Tandgruppen. En målsättning är att patienter skall träffa samma behandlare/team varje gång. Kliniken är inriktad på att ta emot patienter – nya som gamla – när som helst, med kort varsel och är öppen alla dagar om året. Detta är möjligt mycket tack vare teamtandvården:
– Det händer saker hela tiden i tidboken. En patient kanske behöver komma in snabbt för en kort men viktig behandling. Har vi två rum, har vi större möjlighet att erbjuda en tid, förklarar tandläkare Sven Liljhagen.
Minst lika viktig för tillgängligheten är den fyra man starka personalen i receptionen. Tack vare deras målinriktade arbete och engagemang kan kliniken erbjuda en tillgänglighet åt patienterna som är oöverträffad i regionen.
– Det finns inga köer hos oss, sammanfattar Johan.
Och vad säger patienterna? Många fina recensioner på Google och Facebook vittnar om ett bra omhändertagande.
Långsiktighet
Tandgruppen har alltid satsat på hälsa och långsiktighet. Många patienter kom till Tandgruppen redan som barn och fortsätter att gå till oss även då de blir vuxna.
– Barntandvård har en särskild plats hos Tandgruppen och det finns ett speciellt barnteam som är nischade inom området. Närmare 40 procent av patienterna är barn. Detta i en tid då många privata kliniker betraktar barn som olönsamma.
– Vi har ett dedikerat barnteam som vi grundade 2007. De jobbar bara med barn och ungdomar. De är nischade inom pedodonti och har möjlighet att avsätta den tid som behövs i sina tidböcker, säger Helena.
– Vi vinner på att vi har många barn som går till oss. Vi har organisationen med kompetens, resurser, logistik och goda flöden för det. Vi kan behandla i två till tre rum samtidigt. Jag kan se hur en privattandläkare med ett enda rum inte får lönsamhet i det, säger Sven.
– Och vi har förmånen att verka i ett område utan mycket svår eller omfattande behov av tandvård. Vi har många friska barn, skjuter Helena in.
Barntandvården breddar patientgruppen med varierande behov. De är också bra för klinikens tillväxt.
– Många av dem kommer tillbaka som vuxna patienter, förklarar Ulrika.
Gott samarbete med region Halland
I Kungsbacka kommun är Tandgruppen en av de privata aktörer som har huvudansvaret för barn- och ungdomstandvården och även jouransvariga. Tandgruppen samarbetar också med Yrkeshögskolan Medlearn och deras tandsköterskeprogram i Halmstad. Flera tandsköterskor har fått praktikplats, och senare jobb hos oss.
Erfarenheter av pandemin
Tandgruppens satsning på tillgänglighet och breda målgrupp från det lilla barnet till den åldrande patienten gjorde sig gällande under pandemin.
Region Halland tillät Tandgruppen att hålla öppet genom hela pandemin. Verksamheten pågick som vanligt, bortsett från vissa restriktioner som styrde dem. Många patienter avstod ändå sina besök och eftersatt tandvårdsbehov finns idag i större utsträckning.
– Vi stängde inte en dag, vi sade inte upp någon, vi höll inte inne några löner. När pandemin var som värst, ringde vi upp våra äldre patienter och frågade hur de ville ha det. Och vi tog emot dem.
Helena Liljhagen och Johan Evald stämmer av.
FAKTA
Tandgruppen i Kungsbacka är en klinik med lång erfarenhet av barn- och vuxentandvård. Kliniken har sina rötter i en Folktandvårds-klinik som grundades 1969. Sedan 2006 är Tandgruppen ett personalägt aktiebolag.
Idag är Tandgruppen en av Västsveriges största privata kliniker, med 15 behandlingsrum, som servar över 18 000 patienter.
Ett trettiotal personer arbetar på kliniken: Åtta tandläkare, sex tandhygienister, fjorton tandsköterskor, fyra receptionister samt ytterligare ett antal medarbetare som jobbar med att göra upplevelsen av patienters tandvård till den allra bästa.
/Dental24