Tandpriskollen – bättre än sitt rykte?
Tandpriskollen fick en trög start. Det var regeringen Reinfeldt som föreslog en prisjämförelsetjänst i propositionen om ett nytt statligt tandvårdsstöd 2007. Men hur kollen skulle utföras och av vilken myndighet blev en följetong i media. Uppdraget stannade hos Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV. Först 2020 var sidan skarp och kunde serva allmänheten.
Photo by Elisa Ventur on Unsplash
Tandpriskollen fick ett blandat mottagande vid premiären 2020. Media fokuserade snabbt på den stora skillnaden i priser, för vad som ansågs som samma behandling. Vissa vände sig också mot att Folktandvården – vars priser bestäms av Regionen – tar ut priser som är upptill 25 procent högre än referenspriset.
”Patient betalade 30 000 för mycket”
Myten om en Vilda Västern-tandmarknad etablerades i media. En oförsiktig patient kan förlora tusentals kronor! Nerikes Allehanda rapporterade i februari 2022 om en man i Örebro med svår tandlossning, som fått en offert på 60 000 kronor efter högkostnadsskyddet. När han visade offerten för andra kliniker, kontrade de med prisförslag på 40 681 – respektive 29 912 kr. Mannen kunde spara 30 000 kr på att jämföra.
Från branschorganisationer och från enskilda tandläkare kom kritik. En privat tandläkare i Stockholm berättar att sajten på skämt ibland kallas ”tandpriskartellen”.
”Jag tror inte det är så många patienter som kollar på den sajten. Däremot kollar många tandläkare på vad kollegor tar betalt. Om det är några ändringar i pris får man snart höra det.”
Var syns den patientupplevda kvaliteten?
Privattandläkarna anser att prisjämförelserna – som de är utformade – är för trubbiga. De säger inte något om kvaliteten på behandlingen. Det är ofta oklart vad som ingår och inte.
Privattandläkarna skrev i ett pressmeddelande att de är förvånade över ”TLV:s ensidiga fokusering på högsta och lägsta pris för en åtgärd oberoende av andra omständigheter”. Privattandläkarna vill se fler kvalitetsparametrar samt tillgänglighet och patientupplevd kvalitet med i jämförelsen.
Kvalitetsparametrar har varit på tal och frågan utreds av Socialstyrelsen, säger Maria Bjurö, kommunikationschef på TLV.
– Tandpriskollen kan ta emot fler parametrar, men då måste det finnas parametrar för kvalitet i tandvården. Men det gör det inte idag. Det finns inga kvalitetsparametrar som är mätta vilket gör att det inte syns i tandpriskollen heller. Det är inte vi på TLV som har i uppdrag att ta fram sådana. Så det är inget vi jobbar aktivt med idag, säger Maria Bjurö.
”Kontakta mottagningen för uppgift”
En snabb överblick på tandpriskollen.se visar att informationen som presenteras varken är heltäckande eller precis. Meddelandet ”Kontakta mottagningen för uppgift” dyker ofta upp. Vid en sökning på behandling av tandlossningssjukdom i en stad i norra Sverige, angav fem av sex aktuella mottagningar ”Kontakta mottagningen för uppgift”. I ett distrikt i Göteborg för den vanligare behandlingen ”Basundersökning hos tandhygienist med tandstensborttagning” gav endast 12 av 35 tandläkare ett pris.
– Om det finns luckor, beror det på att inte tillräckligt många sådana åtgärder utförts. Det måste finnas en viss mängd åtgärder som är utförda. Vårdgivare kanske inte har rapporterat detta så frekvent, förklarar Maria Bjurö.
Inga prisliste-priser
En annan sak som ibland missförstås är att tandpriskollen skulle spegla eller garantera ett visst pris. Som en slags allmän disclaimer står det att patienterna kan få betala ett annat pris:
”En lagning eller en rotfyllning [ kan ] variera i pris beroende på hur pass avancerad behandling som krävs.”
– Priserna är ofta individuella. Priserna på tandpriskollen är medianpriser av vad som faktiskt betalats, det är inte prislistepriser. Det betyder ju inte att man får exakt det priset om man går och gör en rotfyllning. Man måste be om ett pris som är individuellt anpassat hos en vårdgivare, säger Maria Bjurö.
Många frågar sig ifall patienterna kan tolka informationen på tandpriskollen. För att kunna tolka priset, måste man ju först veta vilken diagnos man har och vilken behandling som är korrekt.
Ibland är tandsmärtor inte vad de verkar vara i inledningsskedet. Dental24 skrev 2021 om en man i Göteborg som sökte för akut tandsmärta. Han fick först diagnosen borstskador, fick sedan byta lagning, därefter fick han diagnosen pulpit och fick rotfylla. Efter en omgörning av lagningen blev resultatet till slut extration. Vad har någon i sådan situation för nytta av tandpriskollen när inte ens tandläkarna själva kan fastställa en säker diagnos?
Offert på tomografiundersökning två kvadranter eller sinus
På Tandpriskollen finns prisuppgifter på ”Tomografiundersökning, en kvadrant eller tandposition” respektive ”Tomografiundersökning, två kvadranter eller sinus”. Kan en patient i förväg förstå om tomografiundersökning över huvud taget behövs, och i så fall vilken av dem? Och någon exempelvis går till Folktandvården och upptäcker att tomografiundersökning är billigare på en privat klinik, går det att bryta ut den och få den utförd där? De privata tandläkarna och Folktandvården delar inte ens journaler i dagsläget.
– Ja, det kan vara komplicerat. Vi har velat göra tandpriskollen användarvänlig i fråga om språk och termer. Och där hoppas vi att vi skall komma längre. Jag tycker vi är bra på att beskriva de vanligaste åtgärderna. Men där finns mer att göra, säger Maria Bjurö.
Trots kritik och invändningar är TLV nöjda med tandpriskollen.se och hoppas att den utvecklas och får fler användare. Idag snittar sidan på 10 000 unika användare per månad, vilket inte kan sägas vara dåligt.
– Sajtens grundsyfte är ju att ge patienterna en möjlighet till en uppfattning om prisnivåerna i tandvården. Sedan säger det ju inte exakt vad du får betala som patient, avslutar Maria Bjurö.
/Dental24