Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Aktuellt

Trend

30 september 2020

Varför vill min tonåring plötsligt ha tandställning?

Den nya motorn i den globala dentalmarknaden är Clear Aligners. Skenorna som skulle korrigera lättare trångställning. Men som nu också marknadsförs mot betydligt bredare indikationsområden. Skenorna som nått fram med sina varumärken till den vuxna allmänheten. Varumärken som nu riktas mot en ny och snabbt växande målgrupp. Tonåringarna.

Hur växte dentalmarknaden innan Covid?

Dentalproduktmarknaden växer årligen i stort sett med inflationen eller något mer. Alltså uppåt kanske 4-5 % om året 1. Motorn i tillväxten har länge varit implantaten, men även den marknaden som länge växte +20 % om året har bromsat in till runt 6 % om året 2. Förutom implantaten har utvecklingen kring CAD-CAM, keramiska material samt adhesiva tekniker som bekant förändrat tandvården i grunden. Under överskådlig framtid kommer också en annan företeelse att ligga i fokus. En terapiform som fött nya affärsmodeller och nya kommunikativa utmaningar/möjligheter för tandvården. Clear Aligners, osynlig tandställning, transparent tandskena. Kärt barn har många namn.

Marknadsledaren Align Technology med sitt varumärke Invisalign® gjorde förra året en vinst på 4 miljarder svenska kronor 3, fullt i klass med det ledande implantatbolaget Straumann. Antalet patienter som 2019 fick en Invisalign® behandling var 1,5 miljoner. En ökning med 20 % från 2018. Av dessa var 450 000 tonåringar, en uppgång med 34 %.

Hur har det här gått till?

Patienter och konsumenter

Den motor som framför allt Align skickligt lyckats kicka igång är konsumenterna. Liknande försök att mobilisera allmänheten gjordes av Nobel Biocare på 90-talet på den nordiska marknaden. Och på 2000-talet med den globala satsningen NobelSmile. Resultaten var mycket tveksamma och i praktiken omöjliga att mäta. Det finns två stora utmaningar förknippade med att bedriva kostsam dental marknadsföring mot patienter (konsumenter). Båda är relaterade till att det sitter ett tandvårdsteam ”i vägen”. Patientens nyvunna övertygelse om att till exempel implantat eller osynlig tandställning är en lösning på hens problem måste ”förhandlas” med tandläkaren. Som såklart kan ha en helt annan syn på vad som är en bra behandling. Återstår då även att patienten ska begära att få precis den lösning, det varumärke, som det aktuella bolaget, 1, säljer. Den kommunikativa resan kan bli lång och svår. Och kan för bolaget 1 resultera i att deras ansträngningar slutar med att bolaget 2s lösning hamnar i munnen på patienten.

Kommer då Align och deras konkurrenter att lyckats med det som Nobel Biocare stupade på? Mycket talar för det. Och trycket på tandvården att ytterligare integrera Clear Aligners i sitt tjänsteutbud kommer därmed bara att öka även i Sverige. 

Trender och marknadsföring i samverkan

Ett antal sammanfallande trender har, var och en, bidragit till försäljningsframgångarna med Clear Aligners. Nämnas kan skönhetsideal som blir mer globala och kryper längre ner i åldrarna. Och en alltmer digitaliserad tandvårdsapparat.

Men inte minst har alltså målmedvetna och mycket breda marknadsföringsstrategier satts in mot patienter/konsumenter. Nya kanaler som sociala medier och influencers är kärnan i det hela. Men också större grejer. I Aligns fall bland annat ett samarbete med NFL4 (amerikanska fotbollsligan). Official Clear Aligner Sponsor of the NFL. Stort!

Nu riktas också allt större uppmärksamhet mot gruppen tonåringar 5. Den är ännu inte lika stor som gruppen ”vuxna”. Men växer som sagt fort. Självklart får ”Aligners” draghjälp av sociala medier och standardiserade skönhetsideal. Det finns dock ett stort problem med de flesta tonåringar. De har inga pengar. Någon annan måste betala och bolagens kampanjer måste också omfatta dem som sitter med plånboken. Gissa vem. Den här speciella bearbetningen sker bland annat med så kallade ”Mom influencers”. Bloggande mammor som kommer med råd och dåd om sig själva och sina barn/tonåringar. Många av dessa ”Moms” har ett enormt inflytande och miljontal ”views” i månaden 6,7.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Väldigt många tonåringar får som de vill. Nästan en halv miljon förra året 4. Kampanjerna märks inte lika tydligt i Sverige. Men de finns 8 och kommer sannolikt att bli mer och mer synbara. Sådant sprider sig som bekant. När mina söner spelade Gothia Cup fascinerades alla svenska lag av lagfotona med amerikanska (välbärgade) ungdomar. Nästan alla hade präktiga metallbågar. Nästa år har de Clear Aligners.

Align är sannerligen inte ensamma i sina kampanjer riktade till konsumenter. Konkurrenterna SmileDirectClub 9, som ännu inte finns i Sverige, har tagit steget längre med renodlade butiker i vilka kunderna kan bli fotograferade och scannade. För att sedan få sina skenor skickade hem med posten.

Tandläkaren/ortodontisten, anställd av företaget, sitter i den modellen på ett kontor, beläget ”anywhere”, och planerar patienten. Om man inte ens vill gå till butiken, av rädsla för Covid eller av annan anledning, finns det en lösning på det också. Företaget skickar hem avtrycksskedar och avtrycksmaterial. Du tar dina egna avtryck framför spegeln. Några foton med din Smartphone. Skicka in allt till SmileDirectClub och skenorna kommer på posten.

De stora etablerade bolagen, Align, DentsplySirona (SureSmile®️), Straumann (ClearCorrect), med flera, är mycket tydliga med att deras konsumentmarknadsföring har ett enda mål. Att få patienten/konsumenten att gå till ”rätt” tandläkare för att bli behandlad på ett traditionellt och professionellt sätt. De erbjuder på sedvanligt sätt utbildningar on site och online. Men i Aligns fall också sändningstid på nätet och hänvisningar till sina volymkunder 10. Hitta din Clear Aligner-tandläkare. Den som har gjort mest kommer först. Sortera på ”erfarenhet”.

Man kan tycka vad man vill om marknadsföringen av Clear Aligners. Men målgruppen för Clear Aligners definieras inte bara som konsumenter. Man kan lugnt räkna med att de flesta i gruppen även upplever sig själva som sådana. Och då förändras spelreglerna förstås, ”like it or not”. Redan idag finns, som bekant, många kliniker som erbjuder Clear Aligners. Det kommer att bli fler.

Affärsmodellerna

Olika sätt alltså, från bolagens sida, att se på vad som är rätt för patienten/konsumenten. Men också helt olika affärsmodeller för att tillsammans med vårdgivare få del av en kraftigt växande marknad.

Vi ska återkomma till affärsmodellerna, eller om vi kallar dem vårdmodeller, i en ny episod. Hur de ser ut, och hur datafiler, produkter, vårdgivare, patienter/konsumenter, försäkringar och pengar flödar i dem. Hur ortodonti nu blir en del av fler och fler tandläkares terapiplanering.  Vi ska helt enkelt använda Clear Aligners för att försöka förstå lite bättre hur framtidens tandvård generellt kan komma att se ut.

To be continued…

Björn Adielsson, skribent på Dental24

 

Referenser/läs mer:

1 Allied Market Research

2 idata research

3 Align årsredovisning 2019

4 Clear Aligner Sponsor NFL

5 Invisalign Teen

6 The orthocosmos.com

7 Grin.com

8 Invisalign för tonåringar

9 SmileDirectClub

10 Hitta en Invisalign-tandläkare

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje månad.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 10 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 10 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Vi använder cookies

På dental24.se använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår sajt. Du kan själv styra vilka cookies som får användas och kan återkalla ditt samtycke när som helst. Gör dina val nedan eller klicka på ”Godkänn alla” för att ge samtycke till samtliga syften.

För att vi ska kunna spara dina val av cookies placeras även "nödvändiga cookies" som inte kräver ditt samtycke. Se cookiepolicy här. Placeringen av cookies innebär dessutom att vi behandlar dina personuppgifter. Se integritetspolicy här.

Cookie policy

Ditt samtycke gäller domänen: dental24.se
Cookiepolicyn uppdaterades senast: 2023-06-28

Integritetspolicy

Visa de cookies som används på vår hemsida

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän: dental24.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän: dental24.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän: dental24.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjFirstSeen

    Syfte: Används för att identifiera en ny besökares första session.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

På webbplatsen dental24.se använder vi så kallade cookies för att analysera hur vår hemsida används i syfte att optimera och förbättra hemsidan. Du väljer själv om du vill ge samtycke till vårt användande av cookies och kan när som helst förhindra eller ändra användandet av cookies genom att klicka här.

Dental24 ansvarar för placering av cookies på hemsidan och är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter som samlas in av dessa. För mer information om vår behandling av dina personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som placeras på din enhet (dator/mobil/surfplatta som har tillgång till internetuppkoppling) av hemsidan du besöker – om du ger samtycke till detta. Cookien kan till exempel känna igenom dig som användare när du besöker vår webbplats och gör det möjligt att komma ihåg viktig information som gör ditt besök bekvämare och ger en förbättrad användarupplevelse. Cookies är så kallade passiva filer som inte kan sprida farlig programvara eller virus på din mobila enhet eller dator.

Det finns två typer av cookies, permanenta cookies och sessionscookies. På dental24.se använder vi både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies sparas som en fil på datorn under en viss tid tills servern som placerat dem, eller du som besökare väljer att radera dem. Sessionscookies lagras temporärt när du som besökare är inne på hemsidan och försvinner när du stänger din webbläsare.

Cookies kan även delas upp i förstahandscookies och trejdeparscookies. Förstahandscookies placeras av hemsidan du besöker medan tredjepartscookies placeras av en annan webbplats. På dental24.se använder vi både förstahandscookies och tredjepartscookies.

Hur du undviker cookies

När du besöker vår webbplats kan du neka till alla eller vissa typer av cookies. Du kan även återkalla eller ändra ditt samtycke när som helst genom att klicka här.

Du kan även blockera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Då kommer din webbläsare automatiskt neka till cookies eller informera dig när en hemsida begär att få lagra cookies.

Efter ditt besök kan du granska och radera de permanenta cookies som har lagrats i din webbläsare. I listan nedan ser du namnet på de cookies dental24.se sparar så att du enkelt kan identifiera dem.

Här hittar du mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare:

Cookies som används av tredje part

På dental24.se kan det finnas innehåll som bäddas in från YouTube. YouTube placerar cookies i din webbläsare när du besöker youtube.com eller när du trycker på inbäddat innehåll från YouTube som finns på vår hemsida. Dental24 kan inte styra över dessa cookies eller de personuppgifter och information som kan komma att samlas in. Dental24 använder inte de tjänster för riktad marknadsföring som erbjuds av YouTube. Därmed behöver du som användare kontrollera YouTubes hemsida för att få ytterligare information om hur de hanterar cookies, vilken information de samlar in och hur du kan ta bort eventuella tredjepartscookies.

Cookies som används på dental24.se

Nödvändiga cookies behövs för att för att webbplatsens grundläggande funktioner ska fungera korrekt och för att vi ska kunna spara ditt val av cookies.

  • cookies_set

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • selected_cookies

    Syfte: Sparar besökarens val av cookies.
    Utfärdas av: mk cookie master
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

Statistiska cookies hjälper webbplatsens ägare att förstå hur besökare interagerar med webbsidan genom att samla in och rapportera dessa uppgifter.

  • _ga

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 2 år

    Domän: dental24.se

  • _gat

    Syfte: Används för att läsa och filtrera förfrågningar från bots. Om Google Analytics distribueras via Google Tag Manager kommer denna cookie att heta _dc_gtm_.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 minut

    Domän: dental24.se

  • _gid

    Syfte: Används för att förstå hur besökaren navigerar runt på webbplatsen.
    Utfärdas av: Google Analytics
    Livslängd: 1 dag

    Domän: dental24.se

  • _hjAbsoluteSessionInProgress

    Syfte: Används för att lagra unika besök.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjFirstSeen

    Syfte: Används för att identifiera en ny besökares första session.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

  • _hjid

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInPageviewSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sidvisningsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjIncludedInSessionSample

    Syfte: Används för att kontrollera om besökaren ingår i datasamplingen som definieras av webbplatsens dagliga sessionsgräns.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSession{site_id}

    Syfte: En cookie som innehåller aktuell sessionsdata.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 30 minuter

    Domän: dental24.se

  • _hjSessionUser{site_id}

    Syfte: Används för att lagra ett unikt användar-ID.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: 1 år

    Domän: dental24.se

  • _hjTLDTest

    Syfte: Används för att kontrollera om cookies kan laddas på webbplatsen och tas bort kort därefter.
    Utfärdas av: Hotjar
    Livslängd: Session

    Domän: dental24.se

Dental24.se är ett webbforum, så kallad community, på internet som är fri att ta del av för alla besökare.

Dental24 innehar sedan oktober 2018 utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för Press, Radio och TV. Ett utgivningsbevis innebär att reglerna om personuppgiftsbehandling (GDPR) inte gäller i den mån det skulle inkräkta på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet.

Vi använder s.k. cookies för att underlätta och förbättra användarupplevelsen på webbplatsen Dental24.se.
För mer information om cookies se här >>

Vi distribuerar regelbundet ett redaktionellt nyhetsbrev utan reklam till våra prenumeranter utan kostnad. För att möjliggöra distribution lagrar vi respektive mejladress i vårt mejl/prenumerationsprogram MailChimp. Vid varje utskick finns möjlighet att avanmäla sig från nyhetsbrevet.

Vi tillhandahåller inte prenumeranternas mejladresser till tredje part. Adresserna används endast för publicering av nyhetsbrevet i WordPress och distribution via MailChimp.

Övriga person/företagsuppgifter används endast för vår egen administration (t.ex. fakturering i FortNox samt Salesforce CRM).

Dental24 använder sig inte av lagrad information för att automatiskt följa upp eller med hjälp av algoritmer återkoppla besök gjorda på Dental24.se (s.k. programmatic marketing eller re-targeting).

Huvudansvarig utgivare och ansvarig för företagets lagrade information är Per Capita AB genom dess VD och ägare Per Ahlberg.

Önskas ytterligare information om eller annullering av lagrade personuppgifter kontakta per.ahlberg@percapita.se.

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras löpande.
(Senast uppdaterad 19 oktober 2021)

Dental24.se/Per Capita AB, org.nr 556763-9785