Blogg för delade meningar

NÖDBROMS Missbruk (borde) beivras

I dessa dagar är det viktigt att vi vidtar de åtgärder som krävs för att hejda Covid-19 pandemin. Men det gäller också att vi inte vidtar fel åtgärder eller använder Covid-19 som en ursäkt för att det går som det går och blir som det blir. Det går att styra utvecklingen. »

Bra kommunikation är A & O – inte minst inom tandvården

Var sitter knappen ”Mejla/SMS alla våra kunder/patienter”?
Den borde ju vara given att använda i dessa Coronatider.
Egentligen handlar det om digital kommunikation när den är som bäst! »

På spåret: Vart är vi på väg?

I dagens informationssamhälle med massor av olika kanaler kan det vara svårt att finna rätt. Det gäller att börja i rätt ände. »

Framtidsspaning

Såhär i början på det nya decenniet kan det vara på plats med lite framtidsspaning.
Detta kommer att hända inom tandvården redan under 2020: »

Ny teknik på gott och ont

Under det senaste decenniet har vi fått se en otrolig teknisk utveckling i alla område - inte minst inom Tandvården. Det är dock inte alltid en helt oproblematisk utveckling vi ser. »

Kasta inte ut barnet med badvattnet

Svensk tandvård fungerar bra även om det alltid finns förbättringsmöjligheter. Vad dessa förbättringsmöjligheter består av är lite mer oklart. Helt klart är att något måste göras när köerna och personalbristen ökar. Men att då påföra tandvården ytterligare skatt (moms) - som leder till dyrare tandvård - och inte utbilda flera ”praktiserande händer” än idag låter inte som särskilt genomtänkt. »

Framtidens tandvård

Just nu pågår en hel del debatt om hur tandvården skall se ut i framtiden. Många gånger handlar denna debatt inte direkt om tandvård utan om ekonomisk fördelningspolitik och hur alla som behöver tandvård skall ha råd att betala för detta. En fråga är till exempel om tandvården skall betalas via skattsedeln eller av patienten som enskild person. »

Höj volymen eller byt frekvens

I ett informationsbrus som vi aldrig tidigare skådat kan det vara svårt att få fram ditt budskap och göra dig hörd. Då finns det i princip bara två saker att göra. Det ena är att ”höja volymen”, det vill säga investera mer i att bli sedd, till exempel genom att annonsera. Det andra, vilket kanske är ännu bättre, är att ”byta frekvens” så att du kommunicerar på ett sätt och i en kanal som mottagaren lyssnar på. »

Så kom Dental24 till

Redan innan millenniumskiftet och IT-boomen i början av 2000-talet lades grunden till Dental24. Alla bitarna var då inte på plats men det skulle de göra, en efter en. 2001 lyssnade jag på ett föredrag av professorn i informatik på Göteborgs Universitet, Bo Dahlbom. Det handlade om vad som skulle hända de närmaste 10 åren. »

Konsten att kommunicera och synas i rätt sammanhang

Det har väl inte undgått någon var man hämtar information och kunskap idag, eller hur? »