10 år går fort!

I år firar Dental24 tio år. Dental24 är numera väletablerat och en av de mest välbesökta webbsidorna inom dentalbranschen. En relevant blandning av nyheter, klinik & vetenskap, information och ett komplement till övrig media. Receptet till framgång har varit enkelhet, relevans och tillgängligt för alla inom professionen utan någon begränsande inloggning.
Men vad kommer att hända under de kommande tio åren?

”-Det är enkelt att förutse vad som skall hända om 10 år”
En av idégivarna till Dental24 var filosofen och IT-professorn Bo Dahlbom. För snart 20 år sedan yttrade Bo på en föreläsning för Dataföreningen i Göteborg: ”-Det är enkelt att förutse vad som skall hända om 10 år”. Mycket av det Bo förespådde har nu skett! Då, för 18 år sedan, hade vi just fått en mer interaktiv webb (Web 2.0). Nu har vi även fått sociala medier, smartphones, appar, CAD/CAM och mycket annat. Idag tycker vi att detta är naturligt och kanske till och med självklart?

En digital djungel
Själv upplever jag att många blir vilsna i den digitala djungeln. Flera företag och organisationer ”ser inte skogen för alla träden” och lever kvar i det traditionella tänket med ”gammelmedia” (tryckt media), annonsering och broschyrer. Andra hoppar på allt som är nytt utan mål och utan att egentligen veta till vilken nytta. Medan fler och fler tar till sig av de nya möjligheterna.

De nya möjligheterna är bl.a. innehållsmarknadsföring/Content Marketing, storytelling (t.ex. berättelser från nöjda kunder), video, blogg, podcast, mejl (nyhetsbrev), webb, push meddelanden och sms men även social media, rätt använd.

Nyttan är att tillhandahålla relevant information och kunskap på ett önskvärt och kostnadseffektivt sätt.

10 års erfarenhet
Efter 10 år med Dental24 har jag funnit att olika digitala verktyg som text, bild, video, podcasts och plattformar (internet, hemsidor, mejl, sociala media) kompletterar varandra och är mer eller mindre bra på olika saker beroende på vad man vill uppnå. Facebook t.ex. kan vara bra på att nå utvalda målgrupper och skapa intresse. Men Facebook är också ganska ytligt för de allra flesta. Räknar man sedan in all tid det tar att skapa relevant innehåll och underhålla sociala medier kan det dessutom bli ganska dyrt. Det finns alltså för och nackdelar med sociala medier. Det gäller att förstå vad som passar respektive målgrupp.

Övriga nischade sociala medier når ofta endast en mindre andel hängivna entusiaster. Läs gärna undersökningen: ”SOI2017.se – Svenskarna och Internet 2017”.

Return on Investment
Det gäller också att räkna ut vad som ger optimal avkastning, ROI (Return on Investment). En annan utmaning kan vara att mäta och värdera olika interaktioner (leads) såsom visningar, klick och konverteringar/identifiering av visat intresse.

Learning by doing
För att lära sig och förstå allt detta behöver man prova, göra själv och utvärdera vad som fungerar bäst. Detta till skillnad från förr i tiden då man köpte sig till publicitet och hoppades på det bästa. Det gäller att vara föränderlig.

/Per Ahlberg
Grundare till Dental24

 

Relaterat:

Om Dental24.se
Dental24 är en s.k. ”nischad community” (nätverk) inom tandvården med veckovis nyhetsbrev till c:a 13 500 mejladresser och med c:a 250 000 visningar per år.
I mars 2018 hade Dental24 över 26 000 sidvisningar.

Senaste inläggen