Höj volymen eller byt frekvens

I ett informationsbrus som vi aldrig tidigare skådat kan det vara svårt att få fram ditt budskap och göra dig hörd. Då finns det i princip bara två saker att göra. Det ena är att ”höja volymen”, det vill säga investera mer i att bli sedd, till exempel genom att annonsera. Det andra, vilket kanske är ännu bättre, är att ”byta frekvens” så att du kommunicerar på ett sätt och i en kanal som mottagaren lyssnar på.

Det första alternativet är klassiskt och kanske det första man tänker på. Det andra är relativt nytt för många. Det gäller att finnas med i mottagarens informationsflöde oavsett om det är i mejlboxen, sociala media, Google-sök, hemsidor eller en annan digital kanal. Då handlar det inte längre om volym utan om att tillhandahålla relevant innehåll på rätt plats och på ett attraktivt sätt.

Ingen prenumererar på reklam, eller hur? Många är dessutom rejält reklamtrötta.

Men många prenumererar på digitala informationskanaler. Själv lyssnar jag nuförtiden ofta på olika poddar och läser flera bloggar/krönikor och digitala nyhetsbrev med allt ifrån mina fritidsintressen till fackkunskap. Avsändare är ofta föreningar, intresseorganisationer, företag eller sakkunniga på sitt område. Källorna kan vara mer eller mindre vetenskapliga. Det gäller naturligtvis att vara källkritisk i dessa tider när inte alltid journalister, redaktörer eller radio och TV sorterar informationen åt mig, utan jag själv. Fördelen är att jag med all sannolikhet vet bäst själv vad jag är intresserad av och mottaglig för, om jag nu inte förlitar mig helt till alla algoritmer.

Om ditt budskap når din målgrupp i deras prenumererade kanaler har du naturligtvis större chans att dra till dig deras uppmärksamhet än om du ”skjuter brett” och bara dyker upp var som helst.

Har du själv något på hjärtat så föreslår jag att du själv skriver en blogg, krönika eller artikel, publicerar på nätet och skickar ut den till din målgrupp. Eller varför inte gästblogga här på Dental24? Det är ett mycket uppskattat och utmärkt sätt att göra sig hörd.

/Per

Grundare till Dental24

 

PS Om du själv läser eller lyssnar på olika digitala informationskanaler – se upp med så kallade ”filterbubblor” som kan göra att du missar något viktigt som du normalt sett inte söker efter, exempelvis andras uppfattningar eller nyheter som inte kommer med i ditt normala nyhetsflöde.

Senaste inläggen