I have a dream 2018

Åren går och vi på Dental24 är nu inne på vårt 10:e år. På ett sätt går tiden fort men på ett annat sätt så verkar tiden, eller snarare utvecklingen, gå ganska långsamt. Tekniskt sätt går det fort men förändringsmässigt går utvecklingen relativt sakta. Enträgen vinner!

Intresset och visningarna på Dental24 fortsatte att öka även under 2017 med över 15% jämfört med 2016. Det bekräftar att vårt koncept med en mix av relevant innehåll producerat i nära samverkan med professionen inom dentalbranschen uppskattas av våra läsare. Det gläder oss och alla övriga som bidrar med intressant innehåll.

Dental24 fortsätter alltså att vara den ledande digitala mediakanalen. Jag vill betona kanalen eftersom många verkar tro att vi producerar allt innehåll, men vi producerar bara en del, det mesta kommer från olika sakkunniga källor som t.ex. enskilda vårdgivare, institutioner, myndigheter och olika företag/verksamheter. Vi sätter det ”bara” i rätt kontext.

 

Här är de mest visade sidorna för helåret 2017 i nämnd ordning:

1.     Förstasidan: Dental24.se portalen för alla yrkesverksamma inom svensk tandvård
Denna sida är övergripande och innehåller allt ifrån nyheter till kurser och event, klinik och vetenskap, krönikor och lediga jobb
2.     Lediga jobb (platsannonser samt alla lediga jobb från Arbetsförmedlingen)
3.     Nyheter (händelser, produkt- och affärsnyheter från media, institutioner, myndigheter, företag/verksamheter)
4.     Kurser & Event (branschkalender med kurser och event från de flesta större kurs- och eventproducenterna bland våra samarbetspartners)
5.     Arkiv (sökningar av tidigare artiklar)
6.     Krönikor/Bloggar (skrivna av tandläkare, tandhygienister, tandsköterska och tandtekniker samt ansvarig utgivare för Dental24)
7.     Omvärldsbevakning (Alla relevanta branschnyheter som publicerats i extern svensk media)
8.     Incidenter (IVO anmälningar)
9.     Klinik & Vetenskap (forskningsrön, kliniska artiklar, m.m. från institutioner och företag)

 

I det kortare perspektivet är det många enskilda artiklar och krönikor/bloggar publicerade på Dental24 som har varit de mest visade. Många av nyheterna på Dental24 har handlat om förändringar inom dentalbranschen, bl.a. nya ersättningsregler för tandvård men även ägar- och strukturförändringar inom branschen samt personalbehov inom tandvården, vilket också bekräftas av antal visningar av ”lediga jobb” i tabellen ovan.

Traditionella media får det allt svårare att konkurrera med digitala media såsom Dental24. Läsarna verkar uppskatta att innehållet på Dental24 är relevant och värdeskapande och inte alltför kommersiellt påträngande. Någon måste dock finansiera produktionen och tillhandahållandet av innehåll. Därför är vi speciellt tacksamma mot våra samarbetspartners och deras bidrag.

I maj 2018 införs en ny EU-lag, GDPR, som ersätter nuvarande personuppgiftlag, PUL. Införandet av GDPR kan komma innebära en del förändringar i distributionen av t.ex. nyhetsbrev, bl.a. Dental24, vilket med all sannolikhet kommer att gynna seriös media och minska SPAM (oönskad kommunikation). Det uppskattar vi!

Andra gissningar inför 2018 är:

  • Vi kommer att se ännu fler använda sina ”skärmar”.
  • Vi kommer att höra mer från olika ”influencers”.
  • Säkerheten kring det man gör via internet fortsätter att öka.
  • Allt fler kommer att anamma det nya digitala sättet att arbeta – och några kommer envist hänga kvar i det traditionella sättet.
  • En paradox:
    Påträngande reklam minskar samtidigt som behovet av att öka värdet för olika varumärken ökar. Vi söker numera på internet efter det vi vill se och veta mer om.
  • Rörligt media fortsätter att öka (ofta i kombination med text).

Personliga önskningar inför 2018:

  • Att bli bättre på att spela saxofon.
  • En fredligare och mer rättvis värld.
  • Fint båtväder i vår/sommar.
  • Att Sverige eller Danmark vinner VM i fotboll.

 

Önskar ett fortsatt gott samarbete 2018!

 

/Per Ahlberg

 

Senaste inläggen