Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

21 november 2017

Morsning och goodbye!

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

I dessa tider när allt mer blir digitalt känns det extra viktigt med information och kommunikation, också i form av det personliga mötet. Men hur är det med det inom tandvården egentligen? Lever tandvården i sin egen värld eller ”filterbubbla”, som man säger nuförtiden?

Varje år samlas nästan hälften av professionen inom svensk tandvård för att förkovra sig, handla eller bara mötas. Det är sannolikt några av de tre viktigaste dagarna på året för branschen. Odontologisk riksstämma och Swedental är välarrangerat men man måste ändå fråga sig om det går att göra ännu bättre?

Även om många sluter upp så kan man konstatera att det är ännu fler som inte gör det. Hur når man ut till dem? Ja, knappast genom att inte bjuda in eller kommunicera med dem. I mediacentret på Riksstämman är det inte bara tyst, det finns nästan ingen information om vad som pågår inom tandvården. Inte heller på Odontologisk riksstämma och Swedentals officiella hemsida finns någon aktuell press/mediainformation att tala om.

Så får heller inte tandvården den uppmärksamhet den förtjänar i media och den allmänna debatten, inte ens under dessa dagar trots att det är valår nästa år. Man missar alltså ett gyllene tillfälle att höras, synas och påverka samhällsdebatten.

Tandvård är inte bara en del av kroppen. Den är en del av hela livet och berör alla. Detta har flera forskare redan konstaterat. Vad kan man lära av detta?

Tandvården styrs trots allt bara till viss del av tandvårdsprofessionen. Politiker och patienter styr med all sannolikhet ännu mer. Så varför bearbetas dessa inte mer när nästan hälften av de sakkunniga är samlade på ett och samma ställe?

Givetvis måste hela branschen stå enad i många väsentliga frågor såsom livsstil, preventiv tandvård, opinionsbildning, etc. Vems ansvar är detta om inte branschen själv?

Så därför hoppas jag att arrangörerna till Riksstämman och Swedental ordnar med mer professionell kommunikation och public relations nästa år. Ta vara på all kunskap som finns i branschen och kommunicera denna kunskap bättre! Finns det luckor och saknas det kunskap om t.ex. digital kommunikation för att få viral spridning i olika mediekanaler, sociala media, etc. så komplettera med detta.

/Per Ahlberg

Redaktör och grundare till Dental24.se

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev