”Ivoclar” helt enkelt

Företagsprofil

Ivoclar Group är en av världens ledande leverantörer av integrerade lösningar för tandläkare och tandtekniker. I närmare 100 år har företaget, med huvudsäte i Schaan, Liechtenstein, format den dentala marknaden med sitt namn och innovativa produkter. Företagets uppdrag är att gemensamt med tandläkare arbeta för att ge människor runt om i världen ett friskt och vackert leende. Under 2021 satte Ivoclar nya mål genom riktade aktiviteter som fokuserade ännu starkare på kundens behov. För att visuellt understryka den nya resan mot en kundorienterad och innovativ tid, börjar Ivoclar det nya året med ett fräscht utseende och en anpassad logga. Den viktigaste förändringen: ”Vivadent” i varumärket och loggan har försvunnit.

Varumärket som en ledstjärna

Med fokus på att sätta människor, partner och kunder i centrum för alla aktiviteter, vill Ivoclar göra det dagliga arbetsflödet hos tandtekniker och tandläkare lättare och effektivare, samtidigt som patientens upplevelse görs så trevlig och personlig som möjligt. Varumärket är den första beröringspunkten med bolaget. Därför är det så viktigt att det förmedlar bolagets mål och speglar den innovativa styrkan:

  • Partnerskap & kunder

Partners och kunder ligger i fokus för den dagliga verksamheten. Varumärket utmärker sig genom enkel design och konsekvent kommunikation till kunden.

  • Innovation & teknologi

Ivoclar står för utveckling genom teknologisk innovation. Bolagets bärande idé är: ”Making People Smile”. Kontinuerlig forskning & utveckling, baserat på kundernas behov, säkerställer morgondagens framgång. Med innovativa produkter och tjänster gör Ivoclar inte bara tandteknikers och tandläkares dagliga arbete lättare och effektivare, utan även patientens upplevelse mer positiv.

  • Familj & vänner

Ivoclar Group är ett familjeägt bolag med själ och hjärta: pålitlighet, transparens och kommunikation, är en god grund för partnerskap.

 

Fokus på det viktiga – det nya utseendet

Ivoclar visade redan förra året en modern, fräsch designstrategi med sin nya webbplats och genom ”The Live Experience Tour 2021”. Det blir logiskt att även loggan ändrar utseende. Det tydligaste blir förkortningen av varumärket till dess viktigaste innehåll: ”Ivoclar Vivadent” blir ”Ivoclar”. Även här är orienteringen mot kunden tydlig, eftersom många av Ivoclars affärspartner sedan länge har gjort sig av med ”Vivadent” i det dagliga arbetet.

”Med vår mångåriga tradition, våra pionjärprestationer och våra ständiga innovationer, kan vi lita på ett starkt varumärke”, förklarar Diego Gabathuler, CEO för Ivoclar Group. ”Jag är övertygad om att det finns mycket oanvänd potential för oss här, som vi i framtiden vill ta till vara. En tydligt strukturerad positionering, som även görs synlig visuellt, är viktigt när det gäller framtidsorienterad inriktning av företaget, då det leder till den innovation som placerar våra kunder och deras patienter i centrum för våra aktiviteter. För oss är det inte bara frågan om att göra några justeringar på loggan. Snarare är det den nya företagsidentiteten med det tydliga visuella språket, som representerar allt som vår marknadsförståelse står för.”

Ny logga och företagsdesign kommer användas globalt i alla kommunikationskanaler från och med nu – där det inte har gjorts än – och kommer även att successivt gälla för broschyrer och tryckt material. Som ett globalt verksamt bolag, kommer den främsta utmaningen bestå i att införa loggan i alla länder och språk samtidigt.

 

Om Ivoclar Group

Ivoclar Group med huvudsäte i Schaan, Liechtenstein, är en av världens ledande tillverkare av innovativa lösningar för högkvalitativa dentala applikationer. Företagets framgång baseras på en omfattande portfölj av produkter och system, starka forsknings- och utvecklingsmöjligheter och tydligt engagemang för träning och fortsatt utbildning. Bolaget säljer sina produkter i c:a 130 länder, har 47 dotterbolag och filialer och ungefär 3500 anställda globalt. Mer information om Ivoclar Group finns tillgänglig på ivoclar.com

Källa: Ivoclar