Back on track – Seychellerna till Nyår, samt mer om hjärnan och smärta

Det är extremt viktigt för oss människor att ha roligt. Det hjälper oss att överleva alla typer av problem inklusive kronisk smärta, som vi talade om i förra krönikan.

Därför är det extra roligt för oss att få tala om att vår nyårsresa detta år kommer att gå till Seychellerna. Tahiti som vi längtat så att komma till kräver 30 dagars karantän i USA innan inresa, och jag får inga signaler att detta kommer att ändras i närtid. Därför skiftar vi från ett paradis till ett annat.

Vi har tänkt igenom säkerhetsaspekterna ordentligt, Ethiopian Airlines har haft alla piloter och den moderna flygplansflottan igång under hela tiden genom att köra fraktflyg, det är bara en mellanlandning och Mahés flygplats är liten.

Vi åker direkt till La Digue, vår absoluta favorit sedan 1988, ön har bara 2.500 invånare och gott om plats. La Digue Island Lodge med sina chalets med avskilt läge direkt vid Indiska Oceanen. Kort sagt så bra man kan tänka sig ur säkerhetssynpunkt och dessutom en av de vackraste ställen som finns på hela jorden. Just nu reapris på businessflyg, som extra bonus! Dessutom blir kursen Kommunikation för Effektivare Samarbete bara bättre och bättre för varje år, nu matad med nya viktiga insikter.

Jag vill nu ta upp tråden från förra krönikan. I slutet på förra krönikan funderade jag om vi kan kalla processen när akut smärta blir kronisk som en slags inlärning. Centralt i hjärnan blir nämligen fler och fler hjärnceller engagerade vilket gör att individen blir mer och mer medveten om smärtan, detta fenomen kallas central sensitisering. Har processen pågått en tid kan smärtupplevelsen fortsätta fast den perifera skadan har läkt ut, bland annat genom att det neurala nätverk som bildas är stabilt, ungefär som när man tillägnar sig ny kunskap.

Mekanismen är troligen densamma vid till exempel elöverkänslighet. Något har triggat igång en överkänslighetsreaktion som individen omedvetet kopplar ihop med elektricitet. Ett annat exempel från forskarvärlden är belysande: Man gav marsvin ett kraftigt allergen i maten samtidigt som man färgat den grön. Djuren kom att associera reaktionen med den gröna färgen och fick efter en tid samma reaktion på grön mat utan allergen.

Jag nämnde också muskelreumatism och fibromyalgi. Vid muskelreumatism kan vi med våra prover konstatera att en inflammation pågår i kroppen. Vid fibromyalgi föreligger ingen klar inflammationsprocess. Framför allt kvinnor drabbas av bådadera och cirka en fjärdedel av alla kvinnor med reumatiska besvär får så småningom fibromyalgi. Även här skulle man kunna diskutera om man kan kalla det som händer en sorts inlärning.

Benämningen fibromyalgi må vara kulturellt betingad, men besvären är extremt påtagliga och blir mer och mer svårpåverkade allt eftersom tiden lider. Det finns ingen klar bot, men det finns koncensus om att tricykliska antidepressiva, exempelvis Saroten har en dämpande effekt på symtomen. Ju längre tid man inte upplever smärtorna desto mer tonar problemen bort.

Min och många kollegers erfarenhet är att lustfylld distraktion är ett av de bästa sätten att angripa problemen – egentligen alla typer av problem. Dock utan att sopa dem under mattan. Åtgärda det som kan åtgärdas, acceptera det som inte kan åtgärdas, samt fokusera på det positiva.

Ha roligt, se fram emot att ha roligt både i närtid och längre fram. Meningsfullt arbete eller sysselsättning. Umgås med familj och vänner, och inte minst komma till nya spännande miljöer. Skratta mycket! Hjärnan bildar då dopamin och vi mår bra. Hos en person med kronisk smärta där vi vet att själva orsaken till smärtan är borta kan då tidslängden på smärtuppehållen bli längre och längre. En metod som på sikt tränar optimism och befrämjar att man upplever sig lycklig mer och mer oberoende av yttre faktorer.

Mycket handlar om att se tillvaron i en annan dager, en positiv dager, och då känns allt bättre. Detta underlättas i högsta grad av att ha roligt varje dag, göra något meningsfullt, och se fram emot något roligt.

Om du inte har läst Jan Lidbecks helt suveräna artikel, så gör det. Läkartidningen: Central sensitisering bakom svårbehandlad specifik smärta, Jan Lidbeck, med dr, specialistläkare, i Läkartidningen 43/2016 (Lakartidningen.se 2016-10-25)

I tidigare krönikor har jag föreslagit några saker som du och jag kan göra för miljön, nu på en gång utan att egentligen uppoffra något: halvera köttkonsumtionen, klädkonsumtionen och resandet. Vi behöver inte sluta med något av dessa saker, utan istället satsa på kvalitet.

 

Med vänlig hälsning

Tore Sahlin

Tore Sahlin är specialisttandläkare och licensierad organisationskonsult. Sedan 1988 driver han Curomed Utbildning AB, Umeå.

PS Vi vill fortsätta lära över gränserna. Mindre ofta för miljöns skull, men som alltid med kvalitet!

Vårt program för 2022:

  1. Kommunikation för effektivare samarbete, Nyår La Digue. Seychellerna
  2. Effektiv Stresshantering, Island 25 – 31 maj
  3. Traditionell medicin och odontologi, Mongoliet med den världsberömda örnfestivalen i Altai, vildhästar i Hustai och Isprinsessans land i Sibirien, 25 september till 13 oktober. Se www.curomed.se. DS.

Senaste inläggen