Värderingar styr stressen

Två aktuella exempel.

”Det kändes som om någon satt på bröstet och pressade ut all luft”.

Isak Eliasson, landslagssimmaren hamnade i en nedåtgående spiral där han inte längre kunde separera sin prestation från sin person. Hans största rädsla var att framstå som svag, en som inte klarade pressen. Näst största rädsla var att svika de som trodde på honom. Till slut drabbades han av panikångest (DN 211203).

”Min värld föll samman när jag kom hem från Afghanistan”

Rasmus Holm är en av 12.000 danska soldater som stred mot talibanerna. Han kämpar med mardrömmar och missbruk. Han tillhör de 10% som drabbades av posttraumatisk stress vid hemkomsten från Afghanistan (DN 211204), lördagsbilagan.

Din värdering av situationen styr kroppens stressreaktion. Den är avgörande för stressreaktionens styrka och varaktighet. ”Hur klarar jag av det här” är den fråga man omedvetet ställer sig själv, inför egna eller omgivningens krav (se bilden ovan). Ofta både och. Om man upplever att man klarar uppgiften som ligger framför en, så ökar välbefinnandet, arbetsförmågan och även hälsan påverkas positivt. Om man upplever att man inte klarar uppgiften påverkas välbefinnandet och arbetsförmågan omedelbart. Hälsan påverkas också negativt efter en tid.

Får man stöd från omgivningen påverkas välbefinnandet och arbetsförmågan positivt. I det första fallet ovan finns en långvarig bakomliggande historia där såväl de egna som omgivningens krav successivt ökat, och landslagssimmaren Isak Eliasson kunde så småningom inte skilja på sitt eget värde som människa och sina prestationer

I det andra fallet ovan kom översergeanten Rasmus Holm ut till krigets Afghanistan som 25-åring och fick bland annat uppleva hur en framförvarande bil med hans underlydande körde på en mina och de underlydande 18-19-åringarna som satt i den brann inne. En bland många upplevelser i Afghanistan som för alltid ristat sig in i hans minne. På plats gällde det ju att överleva varje dag och det var först när han och hans kolleger kom hem som det verkliga helvetet började. För de flesta blir denna posttraumatiska stress kronisk och målet blir att kunna lära sig leva med situationen.

I båda exemplen ovan har stressen blivit kronisk. Man kan jämföra med en kraftfull inlärningsprocess. Hjärnan har tränat sig på stressreaktionen och så småningom kommer den att reagera automatiskt när det uppstår en liknande situation (t. ex. fall 1). I fall 2 har inlärningen varit så kraftfull att tankarna hela tiden mal på om upplevelserna. När sedan amerikanarna efter 20 års krig drog sig tillbaka och talibanerna åter blev herrar i landet, kommer en känsla av meningslöshet. Många hade nog denna känsla även tidigare.

För Rasmus Holm är det bara när han surfar i vågorna utanför Nordjyllands kust som han är helt i nuet. Målet är att vara längre och längre stunder i nuet för alla med ptsd och mer och mer glömma bort de svåra upplevelser man varit med om. Rasmus dröm är att skaffa en liten gård och odla kryddväxter för att sälja till restauranger med mera. Som han sade, har jag en dålig dag så växer det i alla fall.

Vi fortsätter med bilden. Hos den som gör en optimistisk bedömning ökar välbefinnandet och arbetsförmågan, det finns en balans mellan yttre krav och egen förmåga. Ens bedömning är ens egen och behöver inte vara sann i objektiv bemärkelse. Studier har visat att pessimisten ofta har mera ”rätt” i sin bedömning av saker och ting än optimisten. Trots det lyckas optimisten bättre i livet, tjänar mer pengar, har lyckligare äktenskap och lever längre.

Ens bedömning påverkar hjärnans signaler till olika organ, signaler som kan få blodtrycket att stiga, stresshormonerna adrenalin, noradrenalin och kortisol att rusa i höjden och hjärtat att bulta. Det finns också en stor möjlighet i detta: Man kan träna dig att styra din kropps reaktioner genom att styra de signaler din hjärna skickar ut.

De mest kraftfulla sätten går ut på att ta kontroll över sina tankar, styra dem för att mer och mer lära sig att släcka ut dem helt under kortare eller längre stunder. Det enklaste sättet att komma ur den skadliga tankespiralen är:

Distraktion

Ni som har haft småbarn har alla distraherat det motsträviga barnet som inte vill ta på sig kläderna. Eller sagt till er själva, nog om detta, nu sätter vi igång att arbeta.

Meditation

Ett lite svårare sätt, som man måste träna på mera, är olika former av avslappning och meditation. Man har funnit att de lyckligaste människorna i världen är buddistmunkarna. Alla buddistmunkar mediterar varje dag. Bara att kunna stilla det oroliga sinnet en liten, liten stund ökar välbefinnandet, minskar till exempel höga blodtryck och skapar harmoni.

Detta och mycket annat tränar vi i vårt stresshanteringsprogram!

Hjärtliga hälsningar

Tore Sahlin

PS. Innehållet i denna krönika är sammanställt från min bok Lyssna till ditt hjärta, Olika vägar att hantera stress, utgiven av Novartis läkemedel. Du kan beställa den genom att maila sara@curomed.se.

Tore Sahlin är specialisttandläkare och licensierad organisationskonsult. Sedan 1988 driver han Curomed Utbildning AB, Umeå.

PS. Vi vill fortsätta lära över gränserna. Mindre ofta för miljöns skull, men som alltid med kvalitet!

Vårt program för 2022:

  1. Effektiv Stresshantering, Island 25 – 31 maj
  2. Traditionell medicin och odontologi, Mongoliet med den världsberömda örnfestivalen i Altai, vildhästar i Hustai och Isprinsessans land i Sibirien, 25 september till 13 oktober
  3. Nyår på sedvanligt sätt, vi avvaktar en tid med var, beroende på vad som händer med Covidsituationen!

Se curomed.se. DS.

 

 

Senaste inläggen