Ta referenser på arbetsgivaren

Och så trillar det in tips om platsannonser där stresstålighet krävs och bilden som utmålas av kliniken inte stämmer överens med de anställdas bild ur verkligheten. Annonsskaparna missade visst mitt förra inlägg här, så här kommer en påminnelse i all välmening för en framtida personalstyrka med hållbarhet och långsiktig framgång som målbild: Nej, jag är inte stresstålig!

En tandsköterskevän läste upp mitt föregående inlägg om stress på ett möte i samband med klinikens nya platsannons för att rekrytera en tandsköterska. Hon och jag har sedan samtalat vidare om detta: synen på stresstålighet och vilken bild av en arbetsplats som ges i rekryteringssammanhang. Vi pratade om att även arbetsgivaren skulle få komma med referenser. Så klart!

När vi söker jobb är det givet att vi lämnar referenser om oss själv. Är det inte på sin plats att även arbetsgivaren lämnar referenser till den arbetssökande? Ge och ta, lika villkor.

Den hierarkiska struktur där endast arbetstagaren ska bocka och bevisa sin duglighet känns otroligt omodern och det är dags att tänka om. Vi har dessutom allt att vinna på det, för vem vill anställa en stjärna som sedan blir besviken av verkligheten bakom den uppmålade fasaden och snabbt vandrar vidare till annan arbetsplats? Det är verkligen slöseri med resurser.

Vid anställning krävs vi på ärlighet, vi borde kunna kräva detsamma tillbaka. Det svåra är när arbetsgivaren tror sig ha den fulla bilden av verksamheten, men personalen har en helt annan som den inte vågar/får yppa.

I många fall fungerar referenssystemet för arbetsplatser redan, via djungeltrumman. Men systemet måste styras upp då skvaller i djungeln tenderar att urarta och slingra sig till ormar de inte var från början.

Hur skulle det här kunna se ut då? Tja, vi som arbetstagare lämnar namn och kontaktuppgifter på personer vi tidigare arbetat för eller med som på ett seriöst sätt kan tala för hur vi är i arbetet. Det vore inget märkligare än att arbetsgivaren gör på samma sätt. En anställd, eller tidigare anställd kunde få berätta om klimatet, arbetssättet och värderingar på kliniken. Precis som för oss, ju fler referenser desto högre trovärdighet och säkrare kort för båda parter. Det ger också arbetsplatsen en knuff i att arbeta på företagets klimat och arbetsglädje. Kanske ett Yelp för arbetslivet, länkat till LinkedIn?

Eller varför inte be om att få ta en sväng i lokalen och prata med de anställda när man är på intervju. Bara frågan om man kan få det kan avslöja en hel del om arbetsplatsen beroende på vilket svar du får, ok eller inte ok för arbetsgivaren att du frottera dig med den redan anställda personalen? Givetvis utan att arbetsgivaren flåsar dig i nacken under tiden.

Dock har vi en detalj att tänka på här; att vi faktiskt inte får lov att tala negativt om vår arbetsgivare och företag som anställda. Det klassas som illojalitet och kan leda till avsked. På många sätt tycker jag att det är korrekt, givetvis är det inte ok att ha anställda som jobbar mot företaget, inte heller rättvist. Men då gäller det för företaget att se till att arbeta förebyggande för en personalstyrka som trivs, och framförallt som vågar och får lov att ta upp kritik.

Tänk vilka dream teams man skulle kunna forma med transparens och uppriktighet åt båda håll! Där arbetstagaren är trygg med vad de går in i och inte köper grisen i säcken! Det kallar jag att arbeta med hållbarhet och stabil framtidsutveckling.

Text: Johanna Ene

Johanna Ene är tandsköterska och blev utsedd till Årets tandsköterska 2017. Johanna arbetar på en privatklinik utanför Göteborg. Hon driver också den privata bloggen Tandsköterskan.net

Senaste inläggen