Regeringen ger extra medel till kliniskt förlagd tandvårdsutbildning vid Umeå universitet
Regeringen har beslutat att tillföra extra statliga medel till verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom odontologiska utbildningar. Satsningen omfattar totalt 100 miljoner kronor nationellt under 2026, varav 19,2 miljoner kronor tilldelas Umeå universitet.
Medlen är avsedda att stärka den del av tandläkar-, tandhygienist- och tandteknikerutbildningarna som genomförs på tandvårdskliniker och tandtekniska laboratorier. Enligt Umeå universitet har ersättningsnivåerna för den kliniska delen av utbildningen under lång tid varit en utmaning, vilket i vissa fall har påverkat tillgången till praktikplatser.
I samband med beslutet uppger universitetet att finansieringen kan förbättra möjligheterna att genomföra kliniska moment och underlätta samarbete med både offentlig och privat tandvård.Utöver VFU-anslaget tilldelas Umeå universitets studentklinik 6,7 miljoner kronor. Medlen avser att kompensera för reducerade patientavgifter i samband med studentbehandlingar, där vården ofta tar längre tid än vid ordinarie klinisk verksamhet.
Enligt uppgift från universitetet hanteras denna kompensation via Försäkringskassan. På sikt finns även en uttalad ambition från utbildningshåll att se över modeller för hur studentklinisk vård kan finansieras och organiseras. Satsningen är en del av ett bredare statligt stöd till odontologisk utbildning med syfte att stärka den kliniska utbildningskapaciteten.