MyDentist vill förändra den svenska tandvårdsmodellen

Verksamhetsnytt

Tandläkarbröderna Alex och Mikael Nikittjenko har flera års erfarenhet av tandvårdsbranschen utomlands. De ser nu stor potential hos MyDentist och det nya konceptet som svensk tandvård inte tidigare har sett.

– Vi har sett det i Europa under många år och nu äntligen kan vi erbjuda det i Sverige.

Hos MyDentist vill vi vara med och förändra svensk tandvård med ett nytt tänk kring arbetsmiljö, flexibilitet och patienttrivsel, säger Mikael Nikittjenko, ny tandläkare på MyDentist.

Bröderna Nikittjenko ser fram emot att ta med sina erfarenheter från Europa till svensk tandvård.

Tandläkarna Alex och Mikael Nikittjenko

– Både jag och min bror valde att utbilda oss till tandläkare, jag i Sverige och Alex i Polen, säger Mikael Nikittjenko. Efter min examen tog jag anställning hos Folktandvården, men bara ett år senare ville jag se något annat och flyttade till London där jag stannade i närmare nio år. När jag och familjen flyttade hem igen startade jag och Alex en klinik tillsammans.

Vill vara med och utveckla den svenska tandvården

När MyDentist, Sveriges snabbast växande tandvårdskedja, nu öppnar sin åttonde klinik i Sverige vill Mikael och Alex vara med och utveckla tandvårdsbranschen.

– Vi valde att ingå i MyDentist-familjen när de skulle öppna en ny klinik i Örebro. Vi ser möjligheter här som vi inte hade i vår egen klinik. Det handlar bland annat om utbildning och utrustning men också om patienttrivsel och vårdsäkerhet. Jag är verkligen imponerad över att de tänkt på allt, från färgval och SPA-känslan i lokalerna till hur det kliniska arbetet genomförs. Mycket är likt de stora kedjorna i Europa och jag tror och hoppas att vi kan vara med och bidra med vår kunskap, säger Mikael.

– Jag har arbetat som tandläkare i England i närmare tio år och känner igen många av de sakerna som MyDentist nu etablerar i Sverige. Enkelheten och flexibiliteten med öppettider är en sådan sak. En annan är hur man arbetar med den fysiska miljön. Det ska vara en lugnande och trevlig atmosfär för våra patienter och det tycker jag verkligen att MyDentist lyckats med, allt från tv-skärmar i taken till lavendeldoften i lokalerna visar att man förstår patientens situation och vill avdramatisera besöket hos tandläkaren så mycket som möjligt. Samtidigt har MyDentist utvecklat erbjudandet av tandvårdstjänster med en helt ny modell för tandvårdsabonnemang som jag personligen tycker är mycket intressant, säger Mikael Nikittjenko.

MyDentist mål är tydligt och bolaget följer sin plan, de vill förändra tandvårdsbranschen. Skalfördelningarna blir allt tydligare och varumärket börjar etablera sig. Inspirationen till tandvårdskedjan har tagits från andra branscher och länder där fokus på kunden ligger långt före tandvården i Sverige.

– Vi vet att vi har ett starkt koncept som våra patienter uppskattar och som våra medarbetare söker sig till. Det viktigaste för våra nya medarbetare är att de vill vara med och förändra tandvårdsbranschen. Mikael och Alex är precis sådana personer. De har en gedigen kunskap och erfarenheter från länder där tandvårdsbranschen har kommit längre i patienttillfredsställelse. För oss är det också viktigt att man ser möjligheterna i branschen, därför är vi mycket glada över att de valde att bli tandläkare hos oss, säger Fredrik Wistrand, grundare och vd på MyDentist.

Källa: MyDentist