Göteborg
7 september 2023kl. 13:00 - 19:30
Tandvårdsförsäkringen: Från hot till möjlighet
Både Pelle Pettersson och Marcus Dagnelid är specialister i oral protetik och har känt varandra i snart 25 år. De har arbetat i olika former tillsammans, både kliniskt och inom produktutveckling samt föreläsningar runt om i världen.
Under en innehållsrik eftermiddag kommer de att fokusera på tandvårdsförsäkringen och hur man skall se den som en möjlighet snarare än ett hot i vardagen.
Frågan är förstås om det var bättre förr, eller om ”eleven” kan triumfera över ”mentorn” i det regelverk som styr svensk tandvård.
Hur löser man egentligen svåra bettrehabiliteringar och samtidigt följer rätt tillstånd och riktlinjer, och varför har det blivit så populärt att kalla patienten för kund?
Den svenska Tandvårdsförsäkringen är unik i världen och syftar till att skapa förutsättningar för att kunna erbjuda Sveriges befolkning jämlik tandvård. Inget annat land kan visa upp något motsvarande. Inte sällan upplever dock vårdgivare och behandlare att systemet är tungrott och svårförståeligt.
I syfte att höja behandlingskvaliteten inom tandvården kommer Försäkringskassan och IVO att, med början under 2023, skärpa sina kontroller av att behandlingarna utförs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. De skärpta kontrollerna kommer att ställa ännu högre krav än idag på tandvårdens aktörer när det gäller efterlevnad av de lagar och förordningar som tandvården sorterar under.
Men samtidigt som man behöver ha kontroll på aktuella regelverk, får man inte glömma vikten av kundresan och styrkan i ett framgångsrikt team.
Detta kommer Du att kunna efter genomgången kurs:
- Känna till och förstå hur den svenska tandvården är uppbyggd, dess plats i samhället, berörda myndigheters samverkan inom tandvården och vilka lagar och förordningar som styr tandvården
- Vilka underlag/vilken dokumentation som krävs för att lägga upp en korrekt behandlingsplan
- Vad som skall finnas med i en korrekt skriven journal
- Vad jag behöver göra för att anpassa min verksamhet till Försäkringskassans och IVO:s skärpta kontroller
- Hur patient också kan vara en kund och vikten av att bygga ett framgångsrikt team
Målgrupper:
- Vårdgivare dvs de personer som är övergripande ansvariga för en kliniks eller klinikkedjas organisation och drift
- Behandlare dvs kliniskt verksam personal (tandläkare, hygienister, sköterskor)