10 år med Dental24: Del 1: Starten
För tionde året i rad ökar visningarna på Dental24. Det var på Swedental i Stockholm 2008 som Dental24 började att publicera dentala nyheter och kunskap på nätet. Sedan dess har visningar ökat med över tio procent varje år. I en miniserie om Dental24s historia tar vi idag en titt på de första åren.
Dental24 slog upp portarna i en tid, då det saknades ett digitalt forum för professionen inom tandvård. Visserligen hade Tandläkartidningen sedan länge en hemsida. Men dess fokus låg på den tryckta tidningen. Chefredaktören och grundaren Per Ahlberg minns:
– Jag var försäljningsansvarig på Nobel Biocare i mitten av 00-talet. Varje dag fick jag ett 100-tal mejl i min inbox. Nästan inga från våra kunder, mest interna mejl. Då tänkte jag vi måste skaffa en digital kommunikations och informationskanal för hela branschen.
Per lämnade jobbet på Nobel Biocare för att satsa på det nya projektet, som fick namnet Dental24. Redan från början var tanken att kombinera flera av de nya digitala medierna: Hemsida, nyhetsbrev och community.
– I början förstod många inte riktigt vad jag tänkte göra och varför man behövde en gemensam hemsida (community) för hela branschen. ”Vi har en egen hemsida!”, brukade många leverantörer säga. Då brukade jag fråga: Är det många som besöker er hemsida? Till svar fick jag ofta, ”Det vet vi inte”!
Gratis lönar sig
Dental24 tog fart i den nya ”delningsekonomin” – där nyckeln till samarbete är att dela med sig. Även ”gratisekonomin” hade börjat bli allt mer populär. Google-sök är ett exempel på detta. Många betraktade hemsidor som ”visitkort på nätet” med hänvisning till det fysiska företaget. Dental24 skapade en tjänst i sig fullspäckad med värdeskapande information gratis åt läsarna.
Snabbt en populär kanal
Dental24 blev snabbt populär av många och så har det varit sedan dess. Så här säger t.ex. protetikerspecialist Göran Stegersjö, tidigare tandvårdsdirektör i Örebro:
”Dental24 ger en regelbunden bred sammanfattande uppdatering av vad som händer i Tandvårdssverige.”
Omvärldsbevakning med externa nyheter från olika media blev snart ett populärt inslag. Under 2009–2010 samarbetade Denta24 redaktionellt med tidigare Dentalmagazinet som då gjordes av två journalister. Dentalmagazinet var uppskattad som papperstidning men kunde aldrig konvertera till det digitala formatet. I mars 2017 lades Dentalmagazinet ner pga. dålig lönsamhet.
Nominering till Årets Webbentreprenör 2010
Tidningen InternetWorld nominerade Per Ahlberg med Dental24 till Årets Webbentreprenör 2010.
– Detta gav ”råg i ryggen” och bekräftade att vi var på rätt väg.
Klinik & Vetenskap på Dental24
Dental24 publicerade redan från början kliniska och vetenskapliga artiklar. Den kliniska bevakningen stärktes genom ett samarbete med NIOM (Nordiska Institutet för Odontologiska Material) i Oslo. Dental24s vetenskapsredaktör professor Stig Karlsson uttrycker det så här:
”Det är roligt att se att allt fler läser vetenskapliga artiklar där hemma i stugorna”, säger Stig Karlsson.
”Juice är farliga än Coca Cola för tänderna”
Under åren skakade Dental24s medarbetare fram sina egna scoop. Dental24 medverkade bl.a. till medvetenhet om vanliga juicer och andra drycker fräter på tänderna.
– Värst är sportdryckerna som är både söta och sura. Denna ”nyhet” fick också mycket uppmärksamhet i övrig media såsom TV och annan massmedia, säger Per Ahlberg.
Internationellt uppmärksammad
Slutligen fick Dental24 ett visst internationellt erkännande. Det skedde hösten 2015, då svensk tandvård uppmärksammades av Dentaltown, ett amerikanskt världsomspännande community för tandvård på nätet. I en podcast intervjuar Dentaltowns grundare Dr Howard Farran Dental24:s grundare och redaktör Per Ahlberg.
DENTAL24 – TIO ÅR AV SERVICE TILL SVENSK TANDVÅRD
För tionde året i rad ökar visningarna på Dental24. Det var på Swedental i Stockholm 2008 som Dental24 började att publicera dentala nyheter och kunskap på nätet. Sedan dess har visningar ökat med över tio procent varje år. I en miniserie om Dental24 skildras den faschinerade historien igår, idag och i morgon.
Intervju med Per Ahlberg i Dentaltown 2015
/Dental24