Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Debatt

26 april 2011

Är brevduvor verkligen mindre kränkande än SMS?

Inom  tandvården och vården är det vanligt att skicka påminnelser om avtalad tid till patienten, en mycket uppskattad service för patienten och ett kostnadseffektivt hjälpmedel för kliniken. Det finns bara ett problem. Det är olagligt, vilket du säkert har läst om de senaste veckorna.  Inte ens om patienten ger sitt samtycke är det tillåtet.

I patientdatalagen står att dokumenterade personuppgifter måste hanteras så att obehöriga inte får tillgång till dem. I Socialstyrelsens föreskrift om journalföring och informationssäkerhet krävs även att överföringar av patientuppgifter ska ske på ett säkert sätt, till exempel med hjälp av kryptering. Socialstyrelsen har tolkat patientdatalagen som att vårdinrättningar inte får skicka SMS-påminnelser. De kan nämligen hamna i fel telefon. Dagens Nyheter och Dagens Medicin har anmält och väckt frågan till Socialstyrelsen och till Datainspektionen om SMS-påminnelser strider mot gällande lagstiftning, Ur ett strikt juridiskt perspektiv är det formodlingen på det viset. Socialstyrelsen kommer nu pröva frågan. Men fördelarna är uppenbara så när man nu kommer att pröva frågan kan det behövas en lagändring.

”De bestämmelser som finns i vår föreskrift 2008:14 innebär att patientuppgifter endast får skickas via säkra nät, med hjälp av e-legitimation eller liknande. Påminnelser av det här slaget inom hälso- och sjukvården omfattas av det regelverket, konstaterar Anders Printz, chef för avdelningen för regler och tillstånd på Socialstyrelsen till IT i Vården.

En del vårdverksamheter har tolkat Socialstyrelsens budskap och har dragit öron åt sig och vågar inte längre skicka SMS-påminnelser. Medan andra vågar fortsätta tills frågan är prövad. Förlorarna är uppenbara – patienterna. De vi är till för!

Man kan fråga sig varför Socialstyrelsen inte sparar på krutet för något mer integritetskränkande än SMS-påminnelser. Datajournallagen kom till för att skydda patientuppgifter, men här har vi ett tydligt exempel på när nya regler och förordningar stjälper istället för att hjälpa.  Frågan är om man på något sätt över huvudtaget – som är okrypterat- kan kontakta en patient framöver. Via telefon? Man kan ringa fel eller – hemska tanke- tänk om det är en annan familjemedlem som svarar?  Via vanlig post? Vanlig post kan också hamna fel. Folk flyttar. Ska vården skicka alla sina brevkallelser i rekommenderade brevförsändelser framöver?

Källa: Utvecklingskoll, IT i Vården

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev