Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Arkiv

22 januari 2010

Bästa sättet att kalla patienter?

Det finns trevliga och effektiva sätt att kalla patienter – och så finns det olämpliga. Bilden här intill är ett exempel på det senare. Erfarne tandläkaren Sven Simonson reder ut vilken metod som är bäst.

Sven Simonson är inte längre verksam som tandläkare, utan ägnar sig åt att utbilda andra och är en välkänd profil i kåren. Han har bland annat intresserat sig för frågan om hur en tandläkare bäst bör kalla sina patienter till besök.

– Det vanligaste är fortfarande att man skickar ett öppet kort med ett trevligt motiv. Men det är inte särskilt effektivt. Kåren som helhet får en hel del uteblivande med den metoden, säger han.

Orsakerna är inte helt lätta att klargöra. Kallelsekortet kanske kommer bort i reklamen. Tandvårdsrädda kanske förtränger kallelsen.

Men det finns smidigare sätt:

– Den tandläkare som samarbetar med en tandhygienist gör klokt i att låta henne boka in nästa tid när patienten är på kliniken, även om den tiden ligger ett år framåt. Sedan påminner man med ett sms någon dag i förväg, säger Sven Simonsson.

För tandläkaren är det inget smidigt sätt, eftersom hans eller hennes tidbok riskerar att bli alltför låst.

Den stora fördelen med att boka en tid med patienten framför sig, är att då har tandhygienisten ingått ett muntligt avtal med patienten. Om man skickar ett kallelsekort är den tid som står där inte bindande för patienten.

– Tiden är inte överenskommen, och ”köpet” blir påtvingat. Du kan inte debitera för den outnyttjade tiden om patienten uteblir, säger Sven Simonsson.

Om du skickar ett kallelsekort med texten ”Du har fått en tid för tandläkarbesök måndag 1 mars kl 9:00, ring om du vill ändra den”, är risken stor att patienten inte kommer och du kan inte ta betalt.

Då är det bättre att skriva ”Du har fått ett förslag till tid, ring och bekräfta om du vill ha den”.

– Om patienten inte hör av sig, kan du boka in någon annan. Du kan följa upp kortet med sms-påminnelse om att patienten har fått ett förslag. Hör han inte av sig, kan du skicka ett nytt tidsförslag, säger Sven Simonsson.

När du har patienten hos dig och bokar en tid, kan du ange på tidkortet att ett uteblivande för med sig att du debiterar patienten för den outnyttjade tiden. En sådan brasklapp kan man alltså inte skriva på kallelsekortet.

– Men vad många inte vet är att man på tidkortet också bör ange vad en undersökning kostar, enligt en överenskommelse mellan kåren och Konsumentverket. Det missar de flesta, av någon anledning. Ingen skulle ju köpa en skjorta utan att ta reda på priset, varför skulle vi som tandläkare bemöta våra kunder sämre? undrar Sven Simonson.

Det finns ytterligare ett problem med kallelsekorten, som alltför få tänker på.

– Nästan alla kallelsekort är öppna, det vill säga vem som helst kan läsa det och se vilken tandläkare som en person är patient hos. Det är faktiskt sekretessbelagt.

Därför borde alla kallelser som skickas med posten läggas i slutna kuvert, utan uppgift om avsändare.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev