Debatt

31 augusti 2011

Debatt: Svar på Jan Eric Gyllenrams marknadsanalys avseende utvecklingen för tandteknik i Sverige.

Jan Eric Gyllenram VD för Sveriges Tandteknikerförbunds Service AB presenterade i Dental 24  en ”marknadsanalys” avseende marknadsutvecklingen inom den tandtekniska branschen i Sverige. I artikeln lyfter Jan Eric Gyllenram fram några fascinerande slutsatser om tillväxten i denna mycket konkurrent utsatta bransch.

Gyllenram har efter noggranna studier av Bolagsverkets rapporter konstaterat att marknaden för importerad tandteknik har minskat med ca 25 % i försäljningsvärde. Samtidigt som  Svenska dental laboratorier minskat sin omsättning med 12-13 % i försäljningsvärde.

Han slår fast att minskning avseende importerad tandteknik skull bero på några spektakulära inslag i Svensk media kring import av tandtekniska arbeten. Vad den likartade minskningen inom sina egna led beror på lämnas åt läsaren att själv fundera över. Analysen grundar sig på egna antaganden och inte från någon djupare betraktelse  av branschen som helhet . Värdet av marknadsanalysen blir därmed , tyvärr, en partsinlaga från en branschordförande som driver ett korståg mot sund och utvecklande konkurrens.

Mot bakgrund att marknaden totalt minskar inom hela branschen. Oavsett vilken leverantör som står bakom tillverkningen. Borde en inte Verkställande  Direktör med ansvar för en stor del av Sveriges tandtekniker, höja blicken och fundera över vad som är grundorsaken till den bristande efterfrågan. Att med ”skade glädje” konstatera att ett företag gått i konkurs ter sig något märkligt när hela branschen minskar.

Lönsamheten har starkt påverkat många företag och tvingat några företag till dramatiska konsekvenser. Nu senast var det Dpnova AB, ett av Sveriges äldsta, som tvingades ställa in sina betalningar och begära rekonstruktion av verksamheten.

Om han hade besvärat sig med en djupare analys av marknadsutvecklingen som bland annat framgår i material från Socialstyrelsen. Finner man en allvarsam och påtaglig marknadsförändring i patientbeteende och köpmönster av tandvård. Vi vet att efterfrågan på implantat behandlingar minskat dramatiskt från 2009 till 2010. Detta faktum delas av hela branschen, men verkar helt gått Verkställande Direktören förbi. Förhoppningsvis beror detta på en besatthet att till varje pris misskreditera en internationell tillverkningsindustri och inte på kompetensbrist.

Att med en ”dåres envishet” svartmåla tandteknik som inte är producerad i Sverige som undermålig och med bristande kvalitet är pinsam läsning och visar på en mycket otillfredsställande analytisk förmåga. Man borde ställa större krav på en Verkställand Direktör som företräder en bransch vilken befinner sig i en mycket utsatt situation att presentera en bättre och sakligt utformad artikel. En artikel som belyser de utmaningar hela branschen står inför. Oavsett tillveknings land.

Stephan Philipson

Marknadschef/Public Relation CDI Dental AB

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev