Dental24 startar nya specialiserade tandvårdssajter
Dental24 startar nu tillsammans med olika samarbetspartners inom svensk tandvård flera nya sajter för tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker och företagare. Dessutom introduceras ett antal nya specialsajter inom olika ämnesområden bl.a. restorativ tandvård, tandteknik, Cad/Cam och laser.
– Med de nya sajterna vill vi ta tillvarata olika gruppers intressen inom respektive yrkeskategorier som utbildning, kompetensutveckling, teamtandvård, arbetsmiljöfrågor, forskning, utveckling, nyheter, material- och produktkunskap – och mycket mer, säger Per Ahlberg grundare till Dental24 på Per Capita AB.
Digital media ökar
Vid nyår lägger den anrika tidningen Newsweek med en upplaga på 4 miljoner ex ner sin pappersutgåva och inom svensk tandvård har tidningen PrivatTandläkaren nyligen upphört. Båda kommer att ersättas av digitala varianter.
Digital media på nätet blir allt vanligare, även inom fackpress. Webbportalen Dental24 som riktar sig till hela tandvårdsprofessionen har nu funnits i fyra år. Idag når Dental24 ut till över 40 000 unika besökare årligen, vilket är betydligt fler läsare/besökare än någon facktidning eller mässa inom svensk tandvård.
Nya tider för media
Vanliga tidningar har det svårt just nu men problemen är egentligen bara relaterade tillpappersformatets produktions- och distributionskostnader samt omställningssvårigheter och anpassning till nya moderna format och affärsmodeller.
Någon kommunikationskris är det inte, tvärtom. Inte heller är det någon kris för olika arrangörer av möten, mässor, utbildningar, event eller konferenser.
Människor kommer alltid att vilja träffas och utbyta nyheter, erfarenhet och kunskap.
Två saker som består är alltså kommunikation och möten mellan människor.
Nyheter och kunskap kommuniceras på nya sätt
Allt fler vill läsa och dela olika erfarenheter. Intressesajter blir vanligare på nätet, även i yrkesrollen. Kanske vill man också se hur något fungerar innan man går vidare. Produktinformation, kunskap och dokumentation måste alltid finnas lättillgänglig.
Annonser, eller banners som man säger nuförtiden, blir rörliga eller rent av videos i den digitala världen. Dessutom kan mottagaren interagera och kommunicera med avsändaren till skillnad från trycksaker där avsändaren ”ropar så högt som möjligt” med stora rubriker och bilder på helsidesuppslag eller i special bilagor.
Idag söker de flesta information på nätet och tar del av eller delar med sig av information och kunskap. Då gäller det för informatören att vara sökbar, synlig och kontaktbar.
En ny form av samarbete och ökad delaktighet
Med den digitala tekniken (webb 2.0) blir informationen mera tillgänglig och interaktiv. Kommunikationen blir elektronisk och mottagaren mer delaktig.
Dental24 har idag tillgång till 17 000 mejladresser selekterade på olika yrkesområden och håller regelbundet dentalt intresserade uppdaterade. Det är många som vill veta vad som händer inom svensk tandvård på ett generellt plan men också mer om sådant som berör just den enskilde yrkesutövaren.
Är du som yrkesman/kvinna, förening, organisation, företagare eller remissklinik. intresserad av att samarbeta och/eller dela med dig samt ta del av information inom något av ovanstående områden?
Anmäl ditt intresse för någon av sajterna här ›› eller kontakta gärna undertecknad direkt.
Dental24 och de nya sajterna produceras och administreras av Per Capita AB.
Per Ahlberg
Informatör och webbredaktör
Grundare till Dental24
Om Per Capita AB och Per Ahlberg:
Per Capita AB startades av Per Ahlberg 2008 och producerar nyhets- och kunskapsportalen Dental24 i samarbete med olika aktörer inom svensk tandvård.
Per Ahlberg är ingenjör och diplomerad marknadsekonom med gedigen erfarenhet av marknadsföring och försäljning inom Life Science, IT samt tillämpning av modern teknik.
Nominerad till Årets webbentreprenör av tidningen Internetworld 2010 ››
Om Dental24:
Dental24 är en webbportal som erbjuder alla yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, annonsering, dokumentation och produktinformation.
Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, arrangörer, leverantörer och andra medier.
Dental24 är ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*
*Marknadsundersökning gjord med 700 besökare på Swedental nov 2011