Aktuellt

Depåernas framtid

28 november 2024

Depåerna: Uppstickarna och nischföretagen

Depåerna är motorn i dentalhandeln, förra veckan fokuserade vi på större aktörer. Men alla säljer inte på volym över hela riket. Det finns fortfarande mindre och nischade depåer. Vad särskiljer dem? Hur gör de livet lättare för tandvårdspersonal? Och vad ser de för utmaning för branschen?

Helhetslösningar i norra Sverige

                            Lina Nordström

Ett litet bolag med en platt organisation. Medarbetarna är få, men med ett stort eget ansvar. Personalen har sina specialområden, men alla kan lite om allt. Det är därför TS Dental gör livet lättare för tandläkare, förklarar Lina Nordström, VD för TS Dental.

– De tandläkare som jobbar med oss, de får lära känna hela företaget. De vet om att när de ringer till oss kommer det inte att vara en helt okänd person. Man får en personlig kontakt.

– Det finns inga avdelningar som har täta skott i mellan sig. Alla vi är med i allt, och vi känner till kunden.

Sedan en tid tillbaka ägs TS Dental av Unident.

– Vi drivs fortfarande som ett eget bolag. Skillnaden är att vi har tillgång till nya muskler som vi inte hade tidigare. Till exempel plockar vi nu in över 30.000 produkter i vårt förbrukningssortiment. 

Företaget har en tydlig – men inte total – inriktning på norra Sverige. Huvudkontoret ligger i Vännäs, utanför Umeå.

– Vi har lite olika uppbyggnad. En viss del av sortimentet lämpar sig för att sälja över hela Sverige. Nationellt är vår specialitet hand- och vinkelstycken.

– Men tittar man på Norrland, så är det tyngre grejer som vi säljer: Röntgenapparater, behandlingsstolar – all utrustning som kliniken behöver. Det är egentligen vår specialitet: Att vara helhetsleverantör i Norrland.

– Varför vi valt att hålla oss i Norrland är ju för att vi hela tiden skall backa upp med servicetekniker som kan åka ut på klinikerna, så att vi kan åka ut och hjälpa kunden.

Utmaningar

– Det största orosmomentet är den planerade reformen. Som det är idag har vi en välmående privatmarknad, med många tandläkare som bedriver jättebra vård. Men försämrar man med reformer, så tror jag att det blir en ännu större konsolidering mot kedjor.

Enbart unika produkter

                           Sten Lagerstedt

Unika produkter som gör jobbet enklare, snabbare, bättre och mer lönsamt. Det är DentMan i en enda mening, enligt Sten Lagerstedt.

DentMan är en ofta sedd utställare på mässor och andra evenmang. I centrum står det äkta paret Sten och Lena Lagerstedt, som har rykte om sig att skapa nära personliga kontakter med kunderna.

– Vi vill gärna förmedla tekniken, så att handhavandet blir korrekt. Lära folk hur man jobbar med produkterna, förklarar Sten Lagerstedt.

– Det är vanligt att tandläkare kommer till oss och säger ”Den här produkten skulle jag vilja ha. Kan ni ta hem den här?”.

Unika produkter är mer än en säljfras. Det är en grundpelare i affärsidén.

– Det som särskiljer oss det är att ingen annan erbjuder de produkterna som vi har. Det är vår affärsidé. Vi tar inte en produkt om vi är tvingad till att dela den. Då avstår vi hellre.

Enligt Lagerstedt, sänks kvaliteten på försäljningen när fler konkurrenter tävlar om att sälja en viss produkt.

– När det blir fler som distribuerar, då blir det bara en prisfråga.

– Du kan sitta med allt know-how, du vet precis hur du skall använda produkten och du kan förmedla användandet till köparen. Men om det är någon konkurrent som säljer samma produkt till ett lägre pris – ja då blir du blåst på ordern. Framför allt blir du blåst på repeat-ordern. Och det är repeat-ordern man lever utav.

Effekten kan bli att återförsäljarna tappar intresset för att arbeta med produkten.

– Om du inte är garanterad repeat-ordern, varför skall du då jobba med produkten? Varför skall du då hålla på att kämpa och sälja den produkten för?

Leverantörernas vilja att presentera unika produkter, har påskyndat utvecklingen mot private labels, menar Lagerstedt

– Det är ungefär som att gå in på ICA och där hittar du smörgåsgurka där det står ICA på, och du hittar ICA-tvättmedel och annat. ICA tillverkar ju inte det- de köper ju in produktionen. Det är precis samma sak.

Utmaningar:

– Handel över gränserna. Företag som sitter i Holland, exempelvis, som levererar direkt till kund i Sverige.

– Om vi tittar på den svenska marknaden, så finns det leverantörer som inte har eget lager i Sverige. De beställer online till ett lager nere i Tyskland, med den svenska tandläkaren som adressat.

– Det tror jag är en framtida risk: Att utländska företag kommer att sälja direkt. De fixar fram svenskspråkiga hemsidor, där kunder beställer och så levereras ordern från Spanien eller Frankrike.

Focus adhesiv tandvård

Hultén & Co med säte i Malmö drivs av specialisttandläkare Johan Hultén. Det är ett litet företag med ett fokus på produkter för adhesiv tandvård.

Som produktutvecklare på en internationell koncern arbetade Johan Hultén med inriktning på direkta fyllnadsmaterial. Med erfarenheterna från detta uppdrag startades depån Hultén & Co. I början av nittiotalet introducerades nya adhesivsystem som kom att revolutionera adhesiv tandvård och ge Hultén & Co att betydande roll på marknaden för dentalprodukter.

– Vi har sedan mer än trettio år erbjudit produkter inom huvudsakligen segmentet adhesiv tandvård som revolutionerat tandläkares kliniska vardag genom att förenkla arbetssättet, ge fler behandlingsalternativ med bättre och mera pålitliga resultat, skriver Johan i ett mail. 

Hur särskiljer ni er? Vilken eller vilka är era unika säljargument?

– Som leverantör av ett fåtal högkvalitativa varumärken utmärker vi oss med fördjupad produktkunskap förenat med korta leveranstider till konkurrenskraftiga priser. Det nära samarbetet med tillverkarna medför också en trygghet i fråga om produkttillförlitlighet och support.

Utmaningar: 

– Den fortgående digitaliseringen av dentalmarknaden internationellt medför krav på strukturförändringar även för dentalbranschen här i Sverige.

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev